آخرین خبر

شنیدن یک عودنوازی متفاوت در «لحظه»/ «به یاد بنان» به بازار رسید

به گزارش آوای ایرانیان آلبوم «به یاد بنان» به آهنگسازی و تنظیم محمد عشقی و خوانندگی محمد عبدالکریمی و آلبوم «لحظه» به نوازندگی عود تریستان دریسنس و نوازندگی دف و تمبک بیژن شمیرانی عنوان دو اثری هستند که به تازگی در بازار موسیقی منتشر شده‌اند.

آلبوم «به یاد بنان» به آهنگسازی و تنظیم محمد عشقی و خوانندگی محمد عبدالکریمی توسط نشر «ماهور» در ژانر موسیقی ایرانی منتشر شده است.

حمیدرضا نوربخش خواننده، مدرس و مدیرعامل خانه موسیقی در توضیح این اثر موسیقایی نوشته است: موسیقی ملّی، موهبتی است آسمانی و میراثی است گرانبها که در طول قرن‌ها حیاتش نسل به نسل استمرار یافته و به بالندگی رسیده است.

بدون شک جان مایه این موسیقی آواز است و نماد و نمود عظمت و غناء و شکوه آن در حنجره و آواز استادان بزرگی چون غلامحسین بنان متجلّی است. بنان بی‌تردید یکی از خوانندگان بزرگ موسیقی ایران است که با تکیه بر ذوق و نبوغ و خلّاقیت کم نظیر شیوه‌ای منحصر به فرد و بی‌سابقه در آواز و تصنیف خوانی پدید آورد که اگرچه شیوه او توسط خوانندگان بزرگی همچون استاد محمّدرضا شجریان (خصوصاً در تصنیف‌خوانی) پی گرفته و به تکامل رسید امّا در بسیاری وجوه منحصر به خود او باقی ماند.

شنیدن یک عودنوازی متفاوت در «لحظه»/ «به یاد بنان» به بازار رسید

نوع صدادهی و تحریرهای بنان همراه با شیوه بیان شعر و تلفیق شعر و موسیقی و آرایه های بسیار در عین سادگی بسیار عمیق، پیچیده و به تعبیری سهل و ممتنع است.

در میان خوانندگان نسل جوان معدودی سعی در دنباله روی این شیوه فاخر و ممتاز آوازی داشته‌اند که یکی از بهترین آنها محمد عبدالکریمی است که نزدیک به دو دهه در این مسیر صعب و پرفراز و نشیب طی طریق داشته و تلاش فراوان نموده است. ایشان ردیف موسیقی ایران را به خوبی می‌داند و شیوه‌های مختلف آوازی را تجربه کرده، درک شعری بسیار خوب دارد و خصوصاً چند سالی است با تمرکز بر آثار استاد بنان با رمز و راز و ظرایف و لطایف این شیوه به خوبی آشناست.

اثر حاضر که یادواره بنان نام دارد اولین آلبوم اوست که در قالب اثری از هنرمند خوش قریحه محمّد عشقی تقدیم هنردوستان می‌شود. برای این هنرمند آرزوی بهروزی و اعتلای روزافزون در حوزه هنر موسیقی و اجراهای درخشان‌تر دارم.

شنیدن یک بداهه نوازی معاصر عود که نماینده سنت خاصی نیست

«لحظه» هم عنوان دیگر اثر موسیقایی در قالب بداهه نوازی عود است که به نوازندگی عود تریستان درینسس و نوازندگی دف و تمبک بیژن شمیرانی به تازگی پیش روی مخاطبان قرار گرفته تست.

در توضیح این آلبوم آمده است: تریستان دریسِنس در این آلبوم پروژه‌ای را ارائه می‌دهد که به طور کامل از بداهه‌نوازی‌های معاصر عود تشکیل شده و دو قطعه از این قطعات توسط بیژن شمیرانی نوازنده تمبک و بندیر همراهی شده‌اند.

وی با نمایش سبکی متمایز از نوازندگی عود، بیشتر مسیری را دنبال می‌کند که مدعیِ نمایندگیِ سنتِ خاصی نیست.

شنیدن یک عودنوازی متفاوت در «لحظه»/ «به یاد بنان» به بازار رسید

هنگام گوش دادن به لحظه‌، می‌توان ترکیبی از عناصری را مشاهده کرد که یادآور بربط ایرانی و عود عثمانی است. بداهه‌پردازی‌های این آلبوم به‌عنوان بازتابی خاطره‌انگیز از سیر مراحل عرفانی صوفیانه (مقام) است که توسط شاعران بزرگ پارسی زبان مثل جلال‌الدین رومی، توصیف شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شنیدن یک عودنوازی متفاوت در «لحظه»/ «به یاد بنان» به بازار رسید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید