آخرین خبر

یک «دقیقه» در بازار موسیقی/ این تجربه «شنیدن» واقعاً متفاوت است

به گزارش آوای ایرانیان مرکز موسیقی حوزه هنری در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود، به تازگی آلبوم «دقیقه» را به آهنگسازی احسان عبایی و خوانندگی سید محسن حسینی در قالبی متفاوت و کمتر تجربه شده برای علاقه مندان موسیقی ایرانی منتشر کرد.

تصنیف و شعر خوانی، «کهنه کتاب»، «تک نوازی سه تار در بیات اصفهان»، شعرخوانی و تصنیف «توشه»، «تک نوازی سه تار در چهارگاه»، شعرخوانی و تصنیف «آبرو»، «تک نوازی سه تار در ماهور»، «تک نوازی سه تار در ماهور»، شعرخوانی و تصنیف «یوسف»، «تک نوازی سنتور در ماهور»، تصنیف «ناچیز»، تصنیف «او»، تصنیف «بهشت»، تصنیف «گرانی»، شعر خوانی و تصنیف «مسافر»، «تک نوازی سنتور در افشاری»، شعرخوانی و تصنیف «خامشی»، «تکنوازی سه تار در چهارگاه»، تصنیف «چراغ»، شعر خوانی و تصنیف «فراموشی»، «تک نوازی سنتور در نوا»، تصنیف «پل»، شعرخوانی و تصنیف «معراج»، «تک نوازی سنتور در دشتی» و تصنیف «نامه رسان»، شعر خوانی و تصنیف «مبادا»، تک نوازی سه تار در شور، تصنیف «کلید»، شعر خوانی و تصنیف «تو»، «تک نوازی سنتور در چهارگاه»، تصنیف «بارعام»، شعر خوانی و تصنیف «شیشه گر»، «تک نوازی سه تار در دشتی»، تصنیف «گناه»، شعرخوانی و تصنیف «روح مجنون»، «تک نوازی سه تار در نوا»، تصنیف «بندگی»، شعر خوانی و تصنیف «قفس»، «تک نوازی سنتور در بیات اصفهان»، تصنیف «پیغام»، شعرخوانی و تصنیف «سرگشته»، «تک نوازی سه تار در سه گاه»، تصنیف «باران»، شعرخوانی و تصنیف «آرزو»، «تک نوازی سنتور در سه گاه» و تصنیف «شمع» آثاری هستند که در این آلبوم با استفاده از اشعار حافظ، جلال‌الدین محمد بلخی، طالب آملی، قدسی مشهدی، کلیم کاشانی، سنایی غزنوی، صائب تبریزی، سعدی، بی دل دهلوی، شهید بلخی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

مهدی رنگین کمان نوازنده تمبک، سید محسن حسینی خواننده، محمدباقر زینالی نوازنده سنتور، عود، کمانچه و قیچک آلتو، احسان عبایی نوازنده تار و سه تار، میلاد عرفانپور خوانش اشعار، مهدی سالک اردستانی میکس و مستر، یاسر فلاح پور و مجید فلاپور صدابرداران، انوشیروان مانی گرافیست گروه اجرایی آلبوم «دقیقه» را تشکیل می‌دهند.

احسان عبایی نوازنده و آهنگساز مجموعه «دقیقه» درباره این آلبوم نوشته است: «دقیقه» تلاشی در راستای جلوه گری بیش از پیشِ همنشینی شعر پارسی با موسیقی دستگاهی ایران است که با رویکردی نسبتاً متفاوت به آفرینش هنری و پرداختن به اختصار در عین وفاداری به موازین و ارزش‌های هنری موسیقی دستگاهی توام شده است. رویکرد اصلی در شکل دهی این مجموعه، بیشتر این بوده که تا حد ممکن، تنوع، سادگی، زیبایی و اختصار همراه با طراحی مناسب براساس مضمون شعر و سایر ملاحظات در ساخت قطعات، نمایان باشد و یک قطعه موسیقی با کلام یا بی کلام با زمانی کمتر از یک دقیقه تولید شود که در این زمان کوتاه بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. انگیزه برای ساخت، تولید و ارائه این آلبوم بیشتر این بوده که شنونده را که در زندگی پرشتاب و پرهیاهوی خود مجال چندانی برای پرداختن به علائق و سلایقش و زیبایی‌ها، دقایق و ظرایف دلخواهش نمی‌یابد به گوش سپردن دوباره و چندباره به قطعاتی از یان دست راغب و شایق کند. همچنین در گزینش اشعار این آلبوم، تلاش بر این بوده که مضامین متنوع و جذابی از ادبیات کلاسیک به ویژه سبک هندی از بزرگانی چون صادب تبریزی و بی دل دهلوی گلچین شود که مواجهه مخاطب با این ابیات و مضمون‌ها به بهتر شدن حال و هوای او و یادآوری برخی دقایق عاشقانه و معنوی و پندآموز کمک کند. امید که مجموعه پیش رو به دل و جان اهل هنر و ادب، خوش بنشیند و بی گمان، تلاش و بردباری تمامی عزیزان و بزرگوارانی که در شکل گیری این مجموعه از دل و جان کوشیدند شایسته برترین درودها و سپاس هاست.

یک «دقیقه» در بازار موسیقی/ این تجربه «شنیدن» واقعاً متفاوت است

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری هم درباره این آلبوم نوشته است: دقیقه نخستین تلاش ساختارمند برای ارائه قطعات کوتاه اما کامل در موسیقی ایرانی است. در زمانه‌ای که کوتاه گرایی با توجه به سبک زندگی و فرصت‌های مختصر انسان امروز بیش از پیش، در همه هنرها جریان یافته است، از مدت‌ها پیش در این اندیشه بودیم که شاید آفرینش قطعات کوتاه یکی راهکارهای احیای موسیقی ایرانی باشد. در نشست مبارکی با هنرمندان بزرگوار جناب احسان عبایی و سیدمحسن حسینی ایده‌ای مشابه مطرح شد و بعد از دقایقی گفتگو به یک شکل مورد توافق و مطلوب دست یافتیم؛ ساخت قطعات یک دقیقه‌ای مبتنی بر شاه بیت‌های فارسی و در فضای موسیقی دستگاهی ایران. همه مراحل این طرح، با جدیت همراهی و هم نشینی و گفتگو پیش رفت و به لطف خدا به مرحله نهایی رسید. نخستین مجموعه شامل ۳۰ قطعه موسیقی به همراه دکلمه ها و تک نوازی هایی پیش روی شماست. دومین مجموعه هم آماده انتشار است و با فاصله کمی تقدیم مخاطبان خواهد شد. از هنرمندان عزیز آقایان عبایی، حسینی و زینالی – که مشفقانه و مدبرانه تولید این اثر را دنبال کردند، سپاسگزارم و امید دارم این ابتکار، مورد استقبال هنرمندان و مخاطبان موسیقی ایرانی قرار گیرد و سهمی در ترویج فرهنگ اصیل ایرانی داشته باشد.

سیدمحسن حسینی نیز خواننده موسیقی ایرانی است، او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشجوی دکترای رشته مدیریت فرهنگی است. فراگیری آواز و صداسازی و ردیف را نزد حمیدرضا نوربخش از هفده سالگی آغاز کرده و چند سال نیز آموزش در کلاس‌های حسین علیشاپور و همچنین دوره عالی آواز و شناخت شیوه‌ها و تلفیق شعر و آواز زیر نظر علی اصغر شاهزیدی بهره جسته است. همکاری و اجرای کنسرت با گروه‌های «سوما»، «هور»، «شفق»، «ضرب آوا» و اجرای آواز در مستندهای تصویری با محوریت هنر خوشنویسی و معماری ایرانی در کارنامه هنری او به چشم می‌خورد.

اجرای آواز در آلبوم «از سراسر بگذشته» یکی از زیباترین آثار وی است که به عنوان بهترین آلبوم موسیقی سال ۱۳۹۶ جشنواره بسطامی و همچنین آلبوم برگزیده جشنواره موسیقی فجر ۱۳۹۹ نیز شناخته شده است. او تاکنون اجراهای صحنه‌ای در تالار رودگی تهران و تالار حوزه هنری با گروه همنوایان روناک و گروه مشرق و گروه نغمه گردان و گروه نغمه سپهر را داشته است.

شرکت در جشنواره موسیقی فجر و همچنین اجرای کنسرت در کشور اوکراین آلبوم «در دور دست» با اشعار سهراب سپهری و اجرا در کشور سوریه و آلبوم‌های شهر مناجات»، «نواحی اشک یک و دو»، «آن روز آسمان گریست»، آلبوم موسیقی «دوردست» و همچنین آلبوم موسیقی «جز عشق ندارم هنری» از فعالیت‌های دیگر این هنرمند محسوب می‌شود. این هنرمند در دوره ۳۷ و ۳۸ جشنواره موسیقی فجر نامزد دریافت جایزه باربد، در بخش بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی برای آلبوم «در دور دست» و «جز عشق ندارم هنری» شد.

آلبوم «دقیقه» با شماره ثبت ۱۴۰۱/ ۴۵۲ توسط مرکز موسیقی حوزه هنری پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “یک «دقیقه» در بازار موسیقی/ این تجربه «شنیدن» واقعاً متفاوت است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید