آخرین خبر

فردوسی ویژگی‌های رستم را تکه‌تکه در شاهنامه پخش کرده است

به گزارش آوای ایرانیان دومین جلسه از فصل سوم درس گفتارهای شاهنامه، عصر سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

یوسفعلی میرشکاک در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه مهر به زن جماعت در وجود رستم نیست، گفت: رستم مهر فرزند هم ندارد اما مهر برادری دارد و با زمانه هم میانه خوبی دارد. وی اضافه کرد: وقتی رستم مرد آرام و جان نیست، با زنان هم هیچ سر و کاری ندارد و می‌گوید «زنان را از آن نام ناید بلند / که پیوسته در خوردن و خفتنند».

وی با اشاره به اینکه سخن رستم به فردوسی ربطی ندارد و رستم شخصیتی از شخصیت‌های شاهنامه است گفت: جماعت شبه روشنفکر ما، که شاید کمی با ادبیات غربی آشنایی داشته باشند اما چون سوادی در زمینه ادبیات کلاسیک ما ندارند سخنان رستم را به فردوسی نسبت می‌دهند. اما باید این را هم مد نظر داشت که فردوسی به رستم توجهی ویژه دارد و دعا می‌کند که خدایا رستم را از من نگیر.

این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: داستایوفسکی از جمله نویسندگانی است که شخصیت‌های متعددی در آثارش وجود دارند که هر کدام تفکرات خاص خود را دارند اما بیشترین تعداد شخصیت در ادبیات جهان متعلق به دو اثر شاهنامه فردوسی و کتاب سمک عیار است.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های رستم را جنگ‌آوری او عنوان کرد و گفت: این ویژگی از شخصیت رستم، به طور کلی در سرشت هر ایرانی هست و کافی است نایره جنگ افروخته شود تا این خصلت دیده شود و بنابراین، نباید با مرد و زن ایرانی ستیز کرد.

میرشکاک در پایان به جمع‌بندی بحث شناخت رستم در شاهنامه پرداخت و گفت: فردوسی ویژگی‌های رستم را به صورت تکه‌تکه در شاهنامه پخش کرده است و بنابراین برای شناختن رستم، باید تا ماجرای مرگ رستم را خواند.

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۳۰: ۱۷ تا ۳۰: ۱۹ سه‌شنبه‌های هر هفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزه هنری حضور یابند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فردوسی ویژگی‌های رستم را تکه‌تکه در شاهنامه پخش کرده است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید