آخرین خبر

در نماهنگ‌های مذهبی حواسمان به خط قرمزها باشد/ یک «جانم علی» تازه

به گزارش آوای ایرانیان احمد ذوالفقاری کارگردان نماهنگ «جانم علی (ع)» و مخاطب آن در تلویزیون بیان کرد: صرفاً دوست داشتیم اثری متنوع و متفاوت از آنچه برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود، تولید کنیم. با توجه به ریتیمیک بودن آهنگ، دنبال این هدف بودیم که این اثر با سایر نمونه‌های قبلی متفاوت باشد.وی اضافه کرد: در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای سلیقه‌ای بصری پیدا کرده‌ام و این کار نیز حاصل چند سال تجربه است. در نتیجه بر مبنای موقعیت و حس و حال این کار به فرم کنونی رسیدم و الگوی مشخصی نداشته‌ام.

کارگردان نماهنگ «جانم علی (ع)» درباره پخش این اثر از تلویزیون و فضای بصری ادامه داد: سفارش‌دهنده و تهیه‌کننده دوست داشتند که مایه اثر، خانه‌ای قدیمی با رنگ‌ها و حال هوای شاد باشد و من به تناسب، کار را اینگونه در ذهنم تعریف و اجرایی کردم. به عنوان یک هنرمند می‌خواستم حس شادی را منتقل کنم. پیام نماهنگ هم مدح اهل بیت (ع) و امیرالمومنین (ع) است. وقتی یک موسیقی برای کودکان می‌سازیم در ذهن بچه‌ها می‌ماند و در آینده اهل بیت با تداعی خوب به ذهنشان متبادر می‌شود.

ذوالفقاری درباره الزامات کار برای گروه سنی کودک و نوجوان که شاید کمتر اثر تخصصی متناسب با سن خود در تلویزیون می‌بینند، گفت: به نظرم دوستانی که سراغ تولید آثار برای مخاطب کودک و نوجوان می‌آیند، باید روحیه خود را با این گروه سنی هماهنگ کنند؛ چون اصولاً نتیجه کار کسی که خلق و خویش به این رده سنی نمی‌خورد، خوب از آب در نمی‌آید. اما حاصل کار کسی که خودش شاد و با روحیه باشد و سن مخاطب کودک و نوجوان را درک کند و بداند چه چیزی را می‌خواهد برای آنها بسازد، تاثیرگذار می‌شود؛ چون مخاطب هدف، آن را درک می‌کنند و جذبش می‌شوند.

وی اضافه کرد: این موضوع علاوه بر درک مباحثی که بیان شد، به تجربه بصری سازنده هم بازمی گردد؛ اینکه سازنده چقدر آثار خوب، استاندارد و با کیفیت دیده باشد.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که لزوم نوآوری در تولیدات بصری برای نسل جدید تا چه اندازه اهمیت دارد، اظهار کرد: قطعاً نوآوری موجب جذب مخاطب کودک و نوجوان می‌شود. ما در هنر وظیفه داریم که احساسات مخاطب را بالا ببریم و پیامی را انتقال دهیم و اساساً هنر و هنرمند چنین وظیفه‌ای برعهده دارند. اگر هنرمند نتواند با مخاطب چنین کند؛ به ویژه اینکه مخاطب دوست دارد کار جدید ببیند، نتیجه نخواهد گرفت بنابراین ما تلاش کردیم اثری نوآورانه خلق کنیم.

وی درباره تنظیم، میکس و ملودی نماهنگ «جانم علی (ع)» هم گفت: به شخصه ملودی و محتوا را دوست دارم اما کاش در بحث تنظیم بهتر عمل می‌کردیم.

کارگردان نماهنگ «جانم علی (ع)» در پایان تاکید کرد: نوعی وسواس دارم که در تولید آثار، تغییر بیش از اندازه رخ ندهد و خط قرمزها رد نشود. مثلاً غِنا خوب است؛ اما اگر حواسمان نباشد، ممکن است انحراف به‌وجود بیاید و نیاز بچه‌ها به موسیقی نیز دچار انحراف شود و به سمت موسیقی غیرحلال بروند. در نتیجه باید دقت کنیم که در تولید موسیقی، بیش از حد سمت غنا نرویم و نزدیک به خط قرمزها نشویم.

نماهنگ «جانم علی (ع)» محصول مرکز ماوا است که به کارگردانی احمد ذوالفقاری ساخته شده است. این سرود توسط گروه سرود نجم‌الثاقب تهران اجرا شده؛ شعر و ملودی آن متعلق به امیر طلاجوران و محمدجواد توحیدی است و آریا شمس تنظیم و میکس آن را انجام داده است که این روزها از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “در نماهنگ‌های مذهبی حواسمان به خط قرمزها باشد/ یک «جانم علی» تازه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید