آخرین خبر

روایت ضابطی جهرمی از عرضه نسخه دیجیتال کتابش/ محدودیت کمتر می‌شود

به گزارش آوای ایرانیان  احمد ضابطی جهرمی، پژوهشگر باسابقه سینما درباره چاپ نسخه دیجیتالی کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» گفت: دیجیتال شدن نسخه‌های چاپی کتاب‌ها اتفاقی خوب و در واقع بهترین فضا برای انتشار آثار است. زیرا به این شکل دانش در سریع‌ترین زمان و در سهل‌ترین امکان دسترسی، در اختیار جامعه علمی و علاقه‌مند به دانش و هنر قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در حوزه سینما، آثار علمی و هنری به‌روزی چاپ می‌شوند و فضای دیجیتال بستری برای دسترسی بهتر به این آثار را فراهم می‌کند. البته هنوز نسبت به چاپ کاغذی محدودیتی دارد مبنی بر اینکه برای دسترسی به نسخه دیجیتال، نیاز به یک وسیله ارتباطی و نرم‌افزاری وجود دارد که ممکن است در دسترس همه نباشد اما در حالت کلی نسخه‌های دیجیتال نسبت به نسخه چاپی محدودیت‌های کمتری دارد.

ضابطی جهرمی گفت: کتاب‌های چاپی را یا باید در کتابخانه شخصی نگه‌داری کرد و یا از منابع موجود در کتاب‌خانه‌های عمومی استفاده کرد. البته انتشار نسخه‌های دیجیتال به معنای عدم چاپ نسخه‌های کاغذی نیست. در کنار انتشار گسترده نسخه دیجیتال، باید چاپ کاغذی هم به صورت محدود انجام شود. البته استراتژی بهترین ناشران در سراسر دنیا هم همین است.

این پژوهشگر درباره کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» گفت: این کتاب در سال ۹۲ باهدف استفاده کاربردی و آموزشی و علمی در سطح مقدماتی برای شناخت فیلم مستند به هدف استفاده دانشگاهی و برای دانشجویان و استادها است و مبانی تئوری شناخت حقیقت فیلم مستند را توضیح می‌دهد.

ضابطی جهرمی ادامه داد: این کتاب اولین جلد از یک مجموعه سه جلدی است. جلد دوم این مجموعه «فیلم مستند دورگه (فیلم‌های هیبرید)» و جلد سوم «نظریه‌ها و گفتمان‌های سینمای مستند است» که جلد اول مفاهیم مقدماتی دانش مستندشناسی، جلد دوم مفاهیم متوسط و در جلد سوم مفاهیم پیشرفته مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دوره باید با هم و از پی همدیگر آموزش داده شود.

او در پایان گفت: امیدوارم دو جلد دیگر از این مجموعه نیز به‌صورت نسخه‌های دیجیتالی منتشر شوند و در دسترس علاقه‌مندان به سینمای مستند قرار بگیرند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت ضابطی جهرمی از عرضه نسخه دیجیتال کتابش/ محدودیت کمتر می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید