هفته گذشته بود که مراسم رونمایی از طرح جدیدی از طاها ذاکر و نیز معرفی دریافت‌کننده نشان «ایسفا» در دوره جدید برگزار شد. پایان فروردین ماه امسال انجمن فیلم کوتاه ایران به منظور معرفی برترین آثار سینمای کوتاه ایران، مقررات و فراخوان سیزدهمین دوره جوایز «ایسفا» را منتشر کرد. سیزدهمین دوره جوایز ایسفا، هر چند به روزهای برگزاری خود نزدیک می‌شد اما متأسفانه به خاطر بی‌تدبیری و حاشیه سازی عجیب مسئولان این دوره و حاشیه‌های برگزاری مراسم رونمایی، به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقف شد.

در مراسم رونمایی، پوستر این دوره از جشنواره با تصویر هنجارشکن رونمایی شد که حاشیه های زیادی به دنبال داشت. مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی در این رابطه گفت: «استفاده از تصویر چهره یک زن بی‌حجاب در پوستر سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه ایسفا با توجه به تخلف محسوب شدن این اقدام از منظر قانون، سبب شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور توقف برگزاری جشنواره تا زمان رفع تخلف را صادر کند».

وی این نکته را هم اضافه کرد که «هرچند این تصویر از یک فیلم انتخاب شده، اما آن فیلم مربوط به پیش از قانونی‌شدن حجاب است و با توجه به حساسیت‌هایی که نسبت به کشف حجاب در جامعه به وجود آمده انتشار این پوستر با مصالح اجتماعی در تضاد است».

اما در مراسم رونمایی از این پوستر  اسماعیل منصف دبیر جشنواره بیانیه این دوره را خواند که بیشتر شبیه بیانیه احزاب سیاسی شده بود تا بیانیه انجمن های هنری.

و در بخشی از این بیانیه عجیب و تحریک آمیز اینطور آمده است: «در این شرایط چه باید کرد؟ انفعال و خاموشی اولین گزینه‌ای است که به ذهن خطور می‌کند. اما مگر نه اینکه انجمن فیلم کوتاه ایران، تشکلی مستقل است که همواره می‌کوشد در راه تجلی آزادی اندیشه و بیان در فیلم کوتاه گام بردارد؟ مگر غیر از این است که ما خانواده فیلم کوتاه همواره در شکستن سدهای سانسور پیشرو بوده‌ایم؟ مگر غیر از این است که ما همواره بر قدرت بوده‌ایم، نه با قدرت؟ پس چرا نباید چراغ این خانه بدرخشد تا گامی دیگر در مسیر شکستن قواعد تحمیل شده به سینما بردارد؟»!

سوالی که در اینجا باید از مسئولان این دوره از جشنواره پرسید، این است که آیا شما به عنوان مسئول برگزاری دوره نمی‌دانستید که برای روشن نگه داشتن به قول خودتان چراغ این خانه باید تدبیر داشته و الزامات قانونی حداقلی را رعایت می‌کردید؟! مگر نه این است که  یک جشنواره موظف است که در جهت حمایت از شرکت‌کنندگان بهترین شرایط را برای برگزاری فراهم کند؟ بنابراین بهتر نبود امید فیلمسازان جوانی را که با انگیزه، به این خانه و چراغش دل بسته بودند، ناامید نمی‌کردید؟

فیلمسازانی که برای این دوره فیلم ارسال کرده و در آن شرکت کرده بودند، قطعا دلشان می‌خواست این رویداد هنری برگزار شود، بنابراین یا کسی نباید مسئولیت‌هایی از این دست را بپذیرد و یا اگر پذیرفت باید مراقب مرزهای قانون و حق و حقوق شرکت‌کنندگان هم باشد.

بدون تعارف، دود رفتار یک بام و دو هوای مسئولان برگزاری، فقط به چشم فعالان حوزه فیلم کوتاه رفت و بس!

 منبع : هنر آنلاین