آخرین خبر

عوامل «تفریق» و «بی‌رویا» از قاچاق شکایت نکردند/ اتهامات خنده‌دار

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی برنامه رادیویی «سینماگرام»، جعفر انصاری‌فر دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی سازمان سینمایی شامگاه جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ در دوازدهمین برنامه رادیویی «سینماگرام» حضور پیدا کرد.

انصاری‌فر در ابتدای این برنامه در گفتگو با میثم کریمی مجری و سردبیر برنامه عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی همواره مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی و هنری بوده در کنار آن همیشه فرهنگ‌سازی عدم استفاده غیرقانونی از آثار نیز پیگیری شده است. با توجه به اینکه عرضه آثار سینمایی پیش از این عمدتا به صورت فیزیکی بود، نسخه قاچاق در قالب سی‌دی معمولا در فروشگاه‌ها توزیع می‌شد که با پیگیری‌ها و نظارت‌ها از توزیع این محصولات جلوگیری صورت می‌گرفت. در ادامه این صیانت گسترده‌تر شد و به ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری در وزارت ارشاد گسترش یافت اما دوباره به ستاد صیانت از آثار سینمایی تغییر نام پیدا کرد.

وی افزود: از سال گذشته مسئولیت این ستاد به من سپرده شد به جهت اینکه ما تغییر محیط از فیزیکی به سایبری را شاهد هستیم، نیاز بود ستاد از روال گذشته به‌روزتر و کارآمدتر شود و برای بالا بردن ضریب امنیت محصولات اقداماتی انجام گیرد، امروز ما با موضوع سرقت مواجه هستیم نه قاچاق زیرا در واقع یک سارق مال حرامی را با پخش غیرقانونی فیلم از آن خود کرده است. لذا آیین نامه تغییراتی کرد، چکش کاری شد و چند وقت قبل دستورالعمل اجرایی را تقدیم وزیر کردیم، با ابلاغ این دستورالعمل بسیاری از مشکلات حل می‌شود و می‌توان فضا را مدیریت کرد. ستاد صیانت در حال پوست اندازی از فضای فیزیکی به فضای سایبر است. در حال حاضر فضای مجازی بستر اصلی قاچاق فیلم‌هاست و نیاز است روزآمدی داشته باشیم.

انصاری‌فر عنوان کرد: سازمان سینمایی حامی سینماگران است اما اساسا فلسفه وجودی این ستاد حفاظت از سرمایه انسانی و سینمایی است. من ۲ سال مدیرکل پژوهش سازمان سینمایی بودم و باید بگویم دست کم در ۸ سال گذشته موردی که وزارت ارشاد منشا نشر یک فیلم بوده باشد، نداشته‌ایم، البته شاید پیش از آن بوده باشد اما اینکه بخواهیم اتهام بزنیم این اقدام سازمان یافته بوده حرفی خنده دار است و چنین تصوری را اصلا نباید مطرح کرد. این حرف را امروز کسانی مطرح می‌کنند که نگاهشان ملی نیست.

دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی یادآور شد: در دوران گذشته نسخه دی وی دی فیلم‌ها بازبینی می‌شد اما در موارد اخیر تاکید جدی به لابراتوارها شده است تا فیلم حتما واترمارک نسخه بازبینی داشته باشد تا اگر احیانا تخلفی صورت گرفت قابل پیگیری باشد، هک دی سی پی در سازمان سینمایی امکان پذیر نیست و حتما بیرون از سازمان اتفاق افتاده، من محکم می گویم که قطعا در داخل سازمان نبوده است و نیست اگر قرار است ما حامی سینماگران باشیم این جنس حرف‌ها اعتماد را از ما سلب می‌کند.

انصاری‌فر درباره سه فیلم اخیر قاچاق شده «تفریق»، «بی رویا» و «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» عنوان کرد: در ارتباط با این اتفاق به سرعت ما اقدامات لازم را درباره ۲ فیلم «تفریق» و «بی رویا» شروع کردیم. البته لازم است از سوی صاحبان آثار شکایت صورت بگیرد که هنوز شکایتی نشده است. کارگردان فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» نیز خود پیش از این چند باری مطرح کرده بود فیلمش را پخش می‌کند، طبق قانون کسی که متضرر شده است باید شکایت کند اما ما منتظر نماندیم و بلافاصله اقدام کردیم. در حال حاضر شکایت حقوقی به دادستان کل کشور و رونوشت آن به دادستان تهران داده و قول داده شده است مجرمان ماجرا شناسایی شوند.

وی درباره اقدام پیشگیرانه سازمان سینمایی از قاچاق فیلم‌ها عنوان کرد: یکی از مشکلات ما دفاتر فیلم‌ها و لابراتوارهاست و باید سطح دسترسی به فیلم‌ها مشخص شود که چه کسانی به فیلم‌ها دسترسی دارند و اسامی‌شان اعلام شود چون این اقدام می‌تواند، بازدارنده باشد که در دستورالعمل جدید ستاد صیانت آورده شده است. طرح‌های انضباطی هم داریم که اجرای همه این‌ها منوط به همکاری همه سینماگران است. به نظرم مراقبت اصلی را صاحبان فیلم‌ها وظیفه دارند انجام بدهند.

برنامه «سینماگرام» با اجرا و سردبیری میثم کریمی و تهیه‌کنندگی رکسانا قهقرایی جمعه شب‌ها از رادیو نمایش به صورت زنده پخش می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عوامل «تفریق» و «بی‌رویا» از قاچاق شکایت نکردند/ اتهامات خنده‌دار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید