آخرین خبر

تئاتر خیابانی یا سفارشی!/ هنرمندان خلاقی که جدی گرفته نمی‌شوند

به گزارش آوای ایرانیان نجمه مهرابی کارگردان نمایش خیابانی «اُ منفی» که با این اثر نمایشی در جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان حضور دارد، با اشاره به شرایط و جایگاه فعلی تئاتر خیابانی در کشورمان  گفت: خوشبختانه روند اجرای تئاتر خیابانی طی سال های اخیر در شرایط رو به رشدی قرار گرفته است. شرایطی که می تواند در برگیرنده نکات مثبتی بوده و در معرفی این گونه ارزشمند نمایشی نقش موثری ایفا کند. اما یکی از مسائل مهمی که در این حوزه می تواند مورد توجه و بررسی بیشتری قرار گیرد، روند رو به افزایش تولید و اجرای آثار سفارشی است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم. گویی هنرمند تئاتر خیابانی تا زمانی که سفارش کاری نباشد دست به تولید نمی زند و فضای فعالیت های خود را به واسطه سفارش های ارگانی فقط معطوف به موضوعات خاص می کند.

 

وی افزود: با یک جستجوی ساده در کتاب ها و منابع اینترنتی متوجه می شویم که تئاتر خیابانی در جهان صرفا دیالوگ گفتن و قصه گویی نیست بلکه چیزی فراتر از این هاست که نیازمند فراهم بودن شرایطی گسترده تر از شرایط فعلی است. ما هنرمندان بسیار خلاقی در حوزه تئاتر خیابانی داریم که می توانند در بستر بسیاری از موضوعات اجتماعی و فرهنگی دست به خلق آثاری بزنند و حرف های زیادی برای گفتن دارند. اما گسترش چنین رویکردی مستلزم توجه دلسوزانه و مسئولانه مدیران بخش های مختلف عرصه فرهنگ و هنر است که می تواند در ابعاد مختلفی پیش روی فعالان این عرصه قرار گیرد.

 

مهرابی درباره برخی از مشکلات هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی بیان کرد: در اینکه هنرمند تئاتر خیابانی یکی از خلاق ترین هنرمندان این عرصه است شکی نیست. اینکه ارگانی کاری به گروه نمایش خیابانی‌ سفارش می دهد و البته با فرصت کم این گروه، نمایش را برای اجرا آماده می کند از نظر من هم مثبت است هم منفی، مثبت از این لحاظ که ذهن باز هنرمند را به رخ می‌کشد و منفی از این جهت که هنرمند فرصتی برای گذاشتن تمام هنر و خلاقیتش برای یک موضوع را ندارد و صرفا به شکل آیتمی کار را آماده می کند. ما هنرمندان این بخش هم مانند هنرمندان بخش صحنه ای بدمان نمی آید از اینکه کاری تولید کنیم که دکور آنچنانی و تمرینات گسترده دارد منتها متاسفانه شرایط مالی به ما این اجازه را نمی‌دهد. یعنی اینکه هنرمندان این بخش جزو قشر ضعیف جامعه هستند که صرفا به اجراهای سفارشی بسنده کرده و فرصتی برای به نمایش گذاشتن تمام خود را ندارند. به این امید که این مشکل بزرگ که از نظر بنده عامل مهمی برای پیشرفت این قشر شریف و متواضع است، رفع بشود.

 

وی که از شهرستان خمینی شهر اصفهان در جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان حضور پیدا کرده است درباره وضعیت تولید و اجرای آثار نمایشی در شهر محل اقامت خود گفت: من تئاتر خیابانی را در شهرستان خود آغاز کردم. شهری که دارای قابلیت های بالایی در تئاتر خیابانی است که البته شاید این اتفاق مدیون نداشتن صحنه مناسبت برای اجرای نمایش صحنه ای باشد! شهرستان خمینی شهر و شهر اصفهان معمولا در مناسبت های مختلف رپرتوارهای بزرگ با شرکت کنندگان بسیار برگزار می‌کنند که با استقبال خوب تماشاگران نیز مواجه می شوند. تماشاگرانی که کم و بیش با این شکل از نمایش آشنا هستند و بازیگر را در طی اجرا به درستی همراهی می‌کنند.

 

وی درباره برگزاری جشنواره سراسری تئاتر خیابانی«شهروند» لاهیجان یادآور شد: من در ۲ دوره از جشنواره «شهروند» حضور داشتم که در دوره گذشته در ۲ کار با عنوان «عقیق سرخ» به کارگردانی امیر امینی و «هشت» به کارگردانی مجتبی خلیلی ایفای نقش کردم و موفق به دریافت تندیس بازیگری زن شدم. این رویداد از جشنواره های اصیل و سطح بالا و متفاوت کشور است که دست هنرمندان را برای تنوع در اجرا به واسطه تنوع در موضوعات باز می‌گذارد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تئاتر خیابانی یا سفارشی!/ هنرمندان خلاقی که جدی گرفته نمی‌شوند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید