آخرین خبر

از نمایشگاه کاریکاتوریست فلسطینی تا موقعیت سخت «غیژ»

به گزارش آوای ایرانیان  عصر آدینه ۲۸ مهر ماه حدود ۴۵ نمایشگاه هنری تجسمی در گالری‌های پایتخت گشایش یافت. در این میان نمایشگاه‌هایی نیز در طول هفته گذشته در گالری‌های دولتی و خصوصی آغاز به کار کرده‌اند که شاید مهمترین آنها نمایشگاه منتخب آثار کاریکاتور امیه جحا هنرمند فلسطینی با موضوع مقاومت است که ۲۲ مهر تا ۲۰ آبان به جز روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰ تا ۱۶ در موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۷۴ دایر است.

 

این نمایشگاه شامل ۶۵ اثر کاریکاتور با موضوع‌هایی همچون مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین و افشای جنایات اشغالگران و متجاوزان صهیونیست است. امیه جحا که خود همسر یکی از شهدای راه آزادی سرزمین فلسطین بوده است، تاکنون جوایز متعددی همچون جایزه آفرینش‌های هنری زنان از وزارت فرهنگ دولت فلسطین و جایزه بهترین کاریکاتوریست عرب را دریافت کرده است.

 

از نمایشگاه کاریکاتوریست فلسطینی تا موقعیت سخت «غیژ»

 

همچنین، نمایشگاه عکس «با طوفان الاقصی تا روز آخر» شامل آثار گروهی عکاسان رسانه‌های فعال در فلسطین اشغالی از عملیات طوفان الاقصی دوشنبه ۲۴ مهر در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران در حوزه هنری افتتاح شد و در جریان آن ۴۲ عکس از آغاز عملیات طوفان الاقصی که آثار عکاسان بین المللی هستند، به نمایش گذاشته شده است.

 

نمایشگاه گروهی «غیژ» جمعه ۲۸ مهر در گالری شریف با نمایش آثاری از سارنج، فائزه بهارلو، هامد جابرها، بابک حقی، نیلوفر رضایی، میترا سلطانی، نجمه کزازی، مهسا متولی، نوگل مظلومی و معصومه مهتدی گشایش یافت و تا جمعه ۱۲ آبان ادامه خواهد داشت.

 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «شکل گیری اولیه این نمایش بر اساس این ایده بود که چگونه می‌توان به یک موقعیت از چند منظر نظر انداخت. موقعیتی که آن را «غیژ» می‌خوانیم. غیژ، در شکل بن مضارع آن از مصدر غیژیدن به معنای خزیدن و سخت بر زمین خود را کشیدن است و در معنای اسمی و عامیانه آن آواز طولانی رفن جسم «سخت» در فضا.

 

موقعیت «غیژ» موقعیت سخت است؛ موقعیتی که در آن گرفتار آمده ایم و برای رهایی بارها و سال‌ها کوشیده ایم. موقعیت «غیژ» موقعیتی موقت است که شکل دائمی گرفته؛ ما را بلعیده، زمان را متوقف کرده و هر بار که چیزی به دست آمده هستی‌های زیادی را بر باد داده. موقعیت «غیژ» موقعیت تضاد است؛ ادراک‌های متضاد، احساس‌های متضاد، فکتهای متضاد. موقعیت «غیژ» موقعیت سردرگمی است؛ تصمیم‌هایی که امروز درست است فردا اشتباه تلقی می‌شود. آنچه امروز قطعی است فردا حتا محتمل هم نیست. عدم قطعیت واژه‌ای است که هر روز در چیزی از زندگی خود را می‌نمایاند.

 

در موقعیت غیژ، زندگی محال است اما زندگان آن را ممکن کرده اند. چونان که گویی آتشی در کف دو دست گرفته اند، پیش می‌روند و شگفتا که سراسر نمی‌سوزند.»

 

همچنین، نمایشگاه گروهی چیدمان خواهران حجازی عصر دیروز در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ گشایش یافت.

 

در استیتمنت این نمایشگاه نوشته شده است: «مجموعه حاضر، اُدیسه نام گرفت، اشاره به سفر طولانی و پرماجرای ما که در آن داستان‌های پرپیچ و خم بر روی طومارهایی از پارچه به روایت درآمده تا لمس و پذیرش هرچه بیشتر و عمیق‌تر ابعاد و همزمانی اتفاقی رویدادها را منعکس می کند.

 

تجربه شرایط نازیسته، ما را با جنبه‌های مثبت و منفی وجودمان مواجه نمود. در تب و تابی که جنبه هذیانی پیدا کرد و مجال بروز به بسیاری از خصیصه‌های شخصی ما را داد. از عادات و شیوه معمول زندگی گسستیم و در تقابل با ترس‌های وجودی قرار گرفتیم که غلبه بر این ترس‌ها از مهمترین بخش‌های مقابله با وضعیت جدید بود.

 

اُدیسه ما همان قدر که داستان تلاش و مشقت و خشونت است قصه پایداری و امید هم هست. بازیافتن کرامت انسانی حتی به قیمت سفر به آخر جهان.»

 

نمایشگاه انفرادی عکس‌های جمشید بایرامی در گالری ثالث، نمایشگاه انفرادی سیما شاهمرادی با عنوان «کلان / خرده روایت‌ها» در گالری نیان، نمایشگاه نقاشی‌های شاهین نوروزی در گالری نگر، نمایشگاه گروهی «بازتاب» به کیوریتوری محمد مردی در گالری اچ، نمایشگاه گروهی «گشتالت ۱» به کیوریتوری حمیدرضا فتوحی در گالری نگاه و نمایشگاه زرتشت رحیمی با عنوان «فراخواندن تمامی فرشتگان» در گالری یافته از جمله نمایشگاه‌های هنری بود که عصر جمعه ۲۸ مهر ماه در پایتخت آغاز به کار کردند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از نمایشگاه کاریکاتوریست فلسطینی تا موقعیت سخت «غیژ»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید