آخرین خبر

کریستوف زانوسی در جشنواره کمرایمیج تجلیل می‌شود

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ورایتی، جشنواره معتبر کمرایمیج با جایزه یک عمر دستاورد خود از کارگردان مولف کریستوف زانوسی تجلیل می‌کند.

 

زانوسی سال ۱۹۳۹ در ورشو به دنیا آمد و در مدرسه ملی فیلم در لودز لهستان تحصیل کرد. وی پیش از تحصیل هم فیلم‌های آماتور می‌ساخت و جوایزی از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده بود.

 

اولین کارگردانی او، «مرگ یک شهرستانی» در سال ۱۹۶۶ که با فیلمبرداری یان هسه ساخته شد که مضامین اصلی آثار او را در کنار هم قرار داد و امر مقدس و امر ناپسند، جوانی و پیری، زندگی و مرگ را به تصویر کشید.

 

زانوسی پس از ساخت چندین فیلم مستند و نیمه بلند، اولین فیلم بلندش را با نام «ساختار بلورها» در سال ۱۹۶۹ با فیلمبرداری استفان ماتیاسسکیویچ ساخت. این فیلم که از آثار موج سوم سینمای لهستان محسوب می‌شود با فیلمبرداری خود مضامینی چون زهد، فقدان سنت و حس عمیق رئالیسم را که از ویژگی‌های مشخص کننده کارهای اولیه کارگردان است، ارایه کرده است.

 

در دهه ۱۹۷۰ زانوسی چندین فیلم ساخت که از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای لهستان شده‌اند. «روشنگری» (۱۹۷۳) به فیلمبرداری ادوارد کلوسینسکی، «استتار» (۱۹۷۶) با فیلمبرداری دی.پی.کلوسینسکی که برنده جایزه شیرهای گدانسک در چهارمین جشنواره فیلم لهستان در گدانسک شد، «زندگی خانوادگی» (۱۹۷۰) با فیلمبرداری ویتولد سوبوچینسکی و «مارپیچ» (۱۹۷۸) با فیلمبرداری کلوسینسکی.

 

فیلم «عامل ثابت» (۱۹۸۰) زانوسی با فیلمبرداری اسلاومیر ایدزیاک نیز موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کن شد.

 

در دهه ۱۹۸۰، زانوسی پروژه‌های بیشتری را در خارج از کشور شکل داد که آلمان غربی از کشورهای مطرح‌تر در این زمینه بود. «سالی از خورشید خاموش» (۱۹۸۴) با فیلمبرداری اسلاومیر ایدزیاک از جمله این فیلم‌ها بود که برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد.

 

از دهه ۱۹۹۰، زانوسی با مخاطبان جدید خود بیشتر با ژانرهای مختلف ارتباط برقرار کرده است. «در گالوپ کامل» (۱۹۹۵) با فیلمبرداری یاروسلاو ژاموجدا و «زندگی به مثابه یک بیماری مرگبار» (۱۹۹۹)، با حضور کلوسینسکی در پشت دوربین از جمله آنهاست. زانوسی همچنین فیلم‌هایی مانند «جسم خارجی» (۲۰۱۴)، «اتِر» (۲۰۱۸) و «عدد کامل» (۲۰۲۲) را در کارنامه دارد که همگی توسط پیوتر نیمیسکی فیلمبرداری شده‌اند.

 

زانوسی ۸۴ ساله جایزه کمرایمیج خود را در طول این جشنواره که از ۱۱ تا ۱۸ نوامبر (۲۰ تا ۲۷ آبان) در تورون لهستان برگزار می‌شود، دریافت خواهد کرد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کریستوف زانوسی در جشنواره کمرایمیج تجلیل می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید