آخرین خبر

چالشی که در برج آزادی تماشایی شد/ روایت «شَرَر» از موسیقی کردی

به گزارش آوای ایرانیان  تازه‌ترین کنسرت ارکستر «شرر» به رهبری علیرضا حاج علی‌شیر و خوانندگی حمید دهقان و مجتبی قبادی در قالب مجموعه‌ای از سازهای ایرانی و کلاسیک به میزبانی برج آزادی تهران پیش روی مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفت.

علیرضا حاج علی‌شیر درباره انگیزه‌های خود برای برگزاری این کنسرت که توسط موسسه «فروغ فلق» پیش روی مخاطبان گرفت، توضیح داد: از زمان تشکیل این ارکستر تا به امروز همواره دغدغه بر اجرای قطعات اصیل ایرانی و موسیقی محلی ایران زمین به ویژه موسیقی کردی داشتم و با اینکه تنظیم این نوع قطعات برای ارکستر و اجرای آن‌ها به شیوه ارکسترال به جهت استفاده زیاد از ربع پرده‌ها و گردش‌های موسیقی مقامی بسیار سخت بوده است، اما سعی کردم خودم را به چالش بکشم تا تجربه‌های جدیدی خلق کنم. بنابراین کنسرت گروه ما در برج آزادی تهران نمادی از این تجربه است که برای من هم ارزشمند و هم نوستالژیک است چون نزدیک به ۱۰ سال پیش اولین کنسرت رسمی گروه ما در این سالن برگزار شد. بنابراین بازگشت به این صحنه ارزشمند حس خوبی را برایم تداعی می‌کند.

«رقص دایره» به آهنگسازی حشمت سنجری، «آواز بیات اصفهان» با شعر و صدای حمید دهقان، «جامانده» به آهنگسازی علیرضا حاجی علی‌شیر و شعر و صدای حمید دهقان، «تا منزل تو» به آهنگسازی حمید دهقان و علیرضا حاجی علی‌شیرو شهر و صدای حمید دهقان، «ماه بی همتا» به آهنگسازی علیرضا حاجی علی شیرو شعر و صدای حمید دهقان، «آواز شوشتری» با شعری از سعدی و «ایران زیبا» با شعر حمید دهقان و طیبه رضایی و آهنگسازی وخوانندگی حمید دهقان قطعاتی بودند که دربخش اول کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند

در بخش دوم نیز قطعات «پیش درآمد» به آهنگسازی علیرضا حاج علی‌شیر، «آواز دشتستانی» با شعر باباطاهر و خوانندگی مجتبی قبادی، «زلف مجنون» با شعر حمید دهقان، آهنگسازی حمید دهقان و علیرضا حاج علی‌شیر و خوانندگی مجتبی قبادی، «مدهوش» با شعر و آهنگ حمید دهقان و خوانندگی مجتبی قبادی، «دلباخته» با شعر حمید دهقان، آهنگسازی حمید دهقان و علیرضا حاج علی‌شیر و خوانندگی مجتبی قبادی، «رها» به آهنگسازی حمیدرضا رفیعیان، قطعه کردی «بریندارم» با صدای مجتبی قبادی و قطعه کردی «شیرین گیان» برای علاقه‌مندان اجرا شد.

حمیدرضا رفیعیان، نیما خیالی و مانی حمزه‌ای نوازندگان تار، مهدیه خوش نیت، تارا ناطقیان و امید حمزه‌ای نوازندگان سه‌تار، نسرین فخاری نوازنده تارباس، رحمان قزوینی نوازنده عودف طبیبه رضایی نوازنده قانون، کامیار رحیمی نوازنده ونیما اسماعیلی نوازندگان سنتور، پوریا پورپرویز نوازنده کمانچه، نیما توکلی نوازنده نی، صبا جلیلی مقام نوازنده تمبک جمشید مردانی، عماد سعیدی، افسانه نظری و شیرین اسدی نوازندگان کلارینت، آرین یمینی، رها کوشا نوازندگان فلوت و پارسا انصافی نوازنده پیانو اعضای گروه نوازندگان سازهای ایرانی و بادی ارکستر «شرر» در این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

در بخش گروه دف‌نوازی هم نسرین فخاری تک‌نواز دف، فاطمه مرادی، هدیه یغمایی، ملیکا برهمندپور، حانیه مرادی، نرجس آشوری، حنانه شعیبی، روژان میرزایی، مائده ارمکان، مرضیه سالاری، زهره شجاعی به عنوان هنرمندان دف‌نواز حضور داشتند.

امیرمظاهری (کنسرت مایستر)، نرگس رحمانی، لقمان پیروتی، فاطمه جلالی، ابوالفضل دلشاد، هلدا حسنی نوازندگان ویولن یک، محمدرضا جلیلی، امین نبیان، مریم تقی پور، معین محرری، مهتا حسن‌زاده، فاطمه ذوالفقاری، یاسمین شنوا، سعید رحمانی نوازندگان ویولن دو، آیدا شریفی، سعیدعبادوز، سارا حیدری نوازندگان ویولا ، مسعود فیروزی، سارا مداح، یسنا اسماعیل پورنوازندگان ویولنسل اعضای گروه سازهای زهی کنسرت بودند.

نیلوفر تیموری (سرپرست هم خوانان)، پارمیدا پوریزدان، ندا ربیعی، پروانه فلاحت دوست، اقدس قلی‌زاده، پرنیا شهابی، یگانه مهرابی‌نیا، وحیداکبری، علیرضا اکبری، یدالله پیرزاده، مهدی خسروزاده، مسلم سلیمی‌نژاد، خشایار شهیدی، علی شکرچی، محمد کاردان و نوید کریمی هم گروه هم‌خوان کنسرت ارکستر «شرر» را تشکیل می‌دادند.

ارکستر «شَرَر» که از سال ۱۳۸۹ تاسیس و در سال ۱۳۹۴ در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده، مجموعه‌ای متشکل از سازهای ایرانی و کلاسیک است که طی سال‌های اخیر آثار مختلفی را در این گونه‌های موسیقایی تولید کرده است. این مجموعه موسیقایی ‌تا پیش از برگزاری کنسرت آبان طی روزهای نوزدهم و بیستم تیر سال ۱۴۰۲ نیز مجموعه کنسرت‌هایی را به رهبری ارکستر علیرضا حاج علی‌شیر و خوانندگی حمید دهقان و مجتبی قبادی در تالار رودکی تهران برگزار کرده بود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چالشی که در برج آزادی تماشایی شد/ روایت «شَرَر» از موسیقی کردی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید