آخرین خبر

نورمن لیر چهره تاثیرگذار تلویزیون آمریکا درگذشت/ مرگ در ۱۰۱ سالگی

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ورایتی، نورمن لیر نویسنده، تهیه‌کننده و سازنده سریال‌های کمدی که با کمدی‌های متهورانه و بسیار محبوب اوایل دهه ۱۹۷۰ مانند «همه در خانواده» و «سنفورد و پسر» شناخته می‌شد در ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.

لیر که پیش از کار در تلویزیون به عنوان یک نویسنده برتر کمدی تثبیت شده بود، سال ۱۹۶۸ برای فیلمنامه «طلاق به سبک آمریکایی» نامزد اسکار شد و پس از آن یک کمدی بر مبنای یک نمایش محبوب بریتانیایی درباره یک کارگر محافظه‌کار و آشکارا متعصب ساخت که با عنوان «همه در خانواده» به یک موفقیت فوری بدل شد.

نمایش‌های لیر اولین نمایش‌هایی بودند که فرمول استاندارد کمدی خانگی را تغییر دادند و مسایل بحرانی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز از نژادپرستی گرفته تا سقط جنین و جنگ ویتنام را وارد داستان کردند.

چنین شد که «همه در خانواده» و «سنفورد» که درباره یک خانواده سیاه‌پوست لس‌آنجلسی بود، به سریال‌های رتبه اول و دوم کشور بدل شدند. پس از آن ۶ سریال جانبی از «همه در خانواده» ساخته شد و این سریال ۴ جایزه امی در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ و جایزه پیبادی سال ۱۹۷۷ را برای لیر به ارمغان آورد تا برای ارایه کمدی با وجدان اجتماعی از وی تجلیل شود. وی دومین جایزه پیبادی خود را سال ۲۰۱۶ به خاطر دستاوردهای شغلی دریافت کرد.

برخی از دیگر ساخته‌های لیر شامل «یک روز در یک زمان» سریالی که از ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۴ روی آنتن بود درباره یک مادر مجرد و ۲ دختر جوان به عنوان شخصیت‌های اصلی، مفهومی جدید برای سریال کمدی خلق کرد و «سکته‌های متفاوت» که از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶ روی آنتن رفت دردهای فزاینده ۲ کودک سیاه‌پوست را تصویر کرد که یک تاجر ثروتمند سفیدپوست آن‌ها را به فرزندی پذیرفته است.

«مری هارتمن، مری هارتمن» (۱۹۷۶-۱۹۷۷) و اسپین آف عجیب و غریب آن «فرن‌وود ۲ شب»، یک برنامه گفتگوی مسخره در یک شهر کوچک اوهایو از دیگر ساخته‌های وی هستند.

لیر همیشه باور داشت فرمول اصلی کمدی‌های او این است: به خندیدن ادامه دهید.

وی در سینما هم فعال بود و فیلمنامه‌های «بیا شاخ خودت را بزن» (۱۹۶۳)، «شبی که به مینسکی حمله کردند» (۱۹۶۸) و «دزدی که به شام آمد» (۱۹۷۱) از جمله فیلمنامه‌هایی بود که لیر برای پرده سینما نوشت. وی در فیلم «کنارم بمان» محصول ۱۹۸۶ به کارگردانی راب رینر که هم‌بازی سابق وی در «همه در خانواده» بود، کمک مالی کرد و تهیه‌کننده اجرایی «گوجه‌فرنگی‌های سبز سرخ شده» و «عروس شاهزاده خانم» راینر شد. وی سال ۱۹۷۱ یک کمدی درباره صنعت تنباکو با عنوان «ترکیه سرد» نوشت و آن را کارگردانی کرد.

لیر که در تالار مشاهیر آکادمی تلویزیون جای داشت، جایزه یک عمر دستاورد انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا و جوایز متعددی از انجمن نویسندگان آمریکا گرفته بود و سال ۱۹۹۹ مدال ملی هنر و سال ۲۰۱۷ جایزه مرکز کندی را دریافت کرد. در مورد این جایزه آخری، لیر تهدید کرد که در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ، مراسم را تحریم خواهد کرد. ترامپ در نهایت تصمیم گرفت در این مراسم شرکت نکند.

لیر در ۲۷ ژوئیه ۱۹۲۲ در نیوهیون کانن متولد شد و فرزند زن و مردی روسی بود. او کالج امرسون بوستون را رها کرد تا در نیروی هوایی خدمت کند و سال ۱۹۴۲ به عنوان اپراتور رادیویی و توپچی در بمب افکن‌های B-۱۷ در صحنه‌های اروپا خدمت کرد و ۵۲ ماموریت انجام داد.

پس از جنگ، او کارش را در مطبوعات شروع کرد و به نویسندگی کمدی روی آورد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نورمن لیر چهره تاثیرگذار تلویزیون آمریکا درگذشت/ مرگ در ۱۰۱ سالگی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید