آخرین خبر

دقیقه ۹۰ برای انتخابات برنامه‌ریزی نکنیم/ هنوز شبکه تهران گم است

به گزارش آوای ایرانیان راحله امینیان مجری تلویزیون درباره برنامه‌های انتخاباتی این روزها و اینکه چقدر ضروت دارد برنامه‌ها بتوانند فارغ از نگاه صرفا ترویجی سراغ تضارب آرا در برنامه‌ها بروند به خبرنگار مهر گفت: برنامه‌ای در شبکه سه دیدم با نام «به اضافه یک» که با افرادی با نگرش‌های مختلف سیاسی گفت‌وگو می‌کرد و این خیلی خوب است و ما باید این رویکرد را در رسانه داشته باشیم اما چرا فقط نزدیک انتخابات چنین رویکردی داریم چرا در طول سال این برنامه‌ها را نداریم و مجلس مورد نقد و تحلیل و بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: چرا در چهار سالی که در این ایام فرصت داشته ایم، کمتر برنامه سازی شده است، با این رویه مخاطب تصور می کند که صرفا در آستانه انتخابات می خواهیم او را به مشارکت تشویق کنیم. یا چرا همین برنامه های موفق را ادامه نمی دهیم تا به برنامه هایی ماندگار تبدیل شده و عمر بیشتری داشته باشند. به طور مثال وقتی برنامه‌ای مثل «به افق فلسطین» کارش را شروع کرد، من در دوره اول آن حتی استوری‌هایی هم منتشر و نسبت به برنامه اطلاع‌رسانی کردم.

در فضای فعلی جامعه چاره‌ای جز گفت‌وگو نداریم

امینیان با اشاره به لزوم گفت‌وگو در برنامه‌های انتخاباتی تصریح کرد: حتما در فضای فعلی جامعه چاره‌ای جز گفت‌وگو نداریم چون در این فضای گفتمانی است که نسل جوان متوجه تفکیک حق از باطل می‌شود.

این مجری تلویزیون با اشاره به ثبات چنین برنامه‌هایی یادآور شد: ما نیاز داریم که برنامه‌هایی متنوع روی آنتن داشته باشیم نمی‌دانم الان «به افق فلسطین» روی آنتن است یا خیر. من یک دختر دهه هشتادی دارم و همگی با هم این برنامه را می‌دیدیم. آن زمان سوالاتی که در ذهن دخترم شکل گرفته بود از طریق این برنامه جواب داده می‌شد.

انتشار کامنت‌های متفاوت مردم در یک برنامه

وی با اشاره به برنامه «به اضافه یک» که این روزها از شبکه سه نیز در حال پخش است و به این فضای متفاوت می پردازد، اظهار کرد: اتفاق خوبی که در برنامه وجود دارد، این است که کامنت‌های مردم هم در گوشه تصویر به نمایش درمی‌آید و این خوب است که نگاه‌های مختلفی را در برنامه می‌بینیم. ما مخالفانی داریم که لازم است آن‌ها را هم در نظر بگیریم البته بخشی از مخالفان، شامل معاندان می‌شود که هدف‌شان زدن و تخریب است که باید آن ها را کنار بگذاریم اما در بخش دیگر مخالف دلسوز یا طیف خاکستری است که اتفاقاً باید آن‌ها را دریابیم و به آن‌ها هم فرصت دیده‌شدن بدهیم نه فقط در ایام انتخابات بلکه از الان برای ۲ سال دیگر که انتخابات ریاست جمهوری را داریم، فضاسازی کنیم و به این افراد فرصت گفت‌وگو دهیم.

این مجری درباره برنامه‌سازی‌های ناگهانی و دقیقه نودی تصریح کرد: من فکر می‌کنم مشکلی در صدا و سیما و در کل جامعه وجود دارد که انگار تقویم نداریم و در نظر نمی گیریم که مثلا چند ماه بعد چه مناسبت هایی وجود دارد که باید به آنها پرداخت. همیشه در این سه دهه شغلی‌ام می‌گویم مگر ما تقویم نداریم که در آستانه نوروز یا ماه مبارک رمضان تازه دقیقه ۹۰ برنامه‌ریزی می‌کنیم.

تغییرات شبکه تهران باعث شد خیلی‌ها به آن دسترسی نداشته باشند

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو با اشاره به برنامه «به خانه برمی‌گردیم» که از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رفت و با تغییرات این شبکه دیگر برای خارج از استان تهران در دسترس نیست بیان کرد: اتفاق نامناسبی برای این شبکه رقم خورد که حتی بدون اطلاع ما شکل گرفت و آن هم تغییرات شبکه تهران و تبدیل شدن به شبکه استانی بود که باعث شد دیگر خیلی ها به آن دسترسی نداشته باشند.

وی با اشاره به این تغییرات ناگهانی بیان کرد: شب قبل از این ماجرا، پیامکی از طرف معاونت سیما اطلاع‌رسانی شد که در آن جابه‌جایی شبکه‌های تهران و نسیم اشاره شده بود البته جزئیات این جا به جایی مشخص نبود و من فکر کردم صرفا سیگنال ها عوض می‌شود. پیش از این البته نکاتی درباره استانی‌شدن شبکه تهران مطرح می‌شد اما تصور من این بود که فقط رویکرد شبکه تهران، استانی می شود و ماموریت آن به زمان‌های قبل برمی گردد که برنامه سازی و جامعه هدفش استانی بود. شبکه تهران به هر حال از ابتدای شکل گیری به استان تهران اختصاص داشت و سریال های خوبی هم مثل «روزگار جوانی» اصغر فرهادی و مجموعه های «تهران بیست» و «در شهر» را که برنامه های جریان سازی بودند، پخش می‌کرد.

امینیان اضافه کرد: با این حال با این تغییراتی که رخ داد خود من روی آنتن غافلگیر شدم. شبکه پنج را در میان کانال ها انتخاب می کردم و یک باره با شبکه نسیم روبه‌رو می شدم و شاید هنوز خیلی از مخاطبان هم نمی دانند این دو شبکه با هم جا به جا شده‌اند. خود ما هم این را نمی‌دانستیم و فقط فکر می کردیم نوعی جابه‌جایی سیگنالی رخ می دهد اما حالا مخاطب شبکه را گم کرده است و فرصت اطلاع‌رسانی هم به او داده نشده است. مخاطب تهران دوباره باید در شبکه‌ها جستجو کند تا این شبکه را پیدا کند اما مخاطب خارج از استان تهران دیگر نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

فکر می‌کنند شبکه تعطیل شده است

این مجری تلویزیون مطرح کرد: «به خانه برمی گردیم» ۲۶ سال است روی آنتن شبکه پنج است. مخاطب وفاداری دارد و با توجه به ارقامی هم که سازمان منتشر می کرد مخاطب قابل توجهی داشت. حتی با توجه به ریزش مخاطب رسانه در این سال ها همچنان با مخاطب قابل تاملی روبه‌رو بودیم اما الان مخاطب بسیار کاهش یافته است. الان مخاطب تهرانی هم برنامه را پیدا نمی کند و در مواجهه با ما می گویند چه شد که این شبکه تعطیل شد یعنی تصورشان این است که شبکه تعطیل شده است. مادربزرگ خودم دایم درباره این برنامه می‌پرسد یا پیام های زیادی در شبکه‌های مختلف اجتماعی دارم که می‌گویند دلخوشی مادران ما این برنامه بوده است.

امینیان درباره اینکه با مدیران گفت‌وگویی درباره اینکه این شبکه در استان های دیگر قابل دسترسی خواهد بود یا خیر؟ عنوان کرد: هیچ پاسخی تاکنون به ما داده نشده است، ما هم این علامت سوال بزرگ در ذهن مان است. من در ۲ ماه گذشته یک بار از مخاطبان خواستم به ما پیامک دهند و بدانیم چقدر بیننده داریم؛ برنامه ای که همیشه با یک سوال عادی و در فضایی غیر از قرعه کشی ۴۰ هزار پیامک دریافت می‌کرد، این بار با طرح سوال فقط چهار هزار پیامک داشت. این نشان می دهد دیگر مخاطب گذشته را نداریم. اینها باعث می شود دست و دل آدم به کار کردن نرود. انگیزه گذشته را نداریم درحالی که به نظر من مجری باید انگیزه داشته باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دقیقه ۹۰ برای انتخابات برنامه‌ریزی نکنیم/ هنوز شبکه تهران گم است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید