موسیقی رتبه سوم محبوبترینهای فضای مجازی
آوای ایرانیان: معاون وزیر ارتباطات گفت: بنابر آمارها موسیقی از بعد طرفدار داشتن و محبوبیت در بین کاربرای فضای مجازی در رتبه سوم قرار دارد؛ در واقع موسیقی سومین عرصهای است که به آن اقبال عمومی گستردهای در فاضی مجازی میشود.
به گزارش آوای ایرانیان، امروز اهمیت فضای مجازی و لزوم تولید محتوای داخلی سالم روز به روز بیشتر به چشم میخورد؛ شاید به همین واسطه هم باشد که رهبر انقلاب وزارت ارتباطات را نیز یکی از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردهاند و بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تاکیدی چندباره کردهاند. یکی از مولفههای اصلی و راهبردی در این حوزه تولید محتوای مناسب فرهنگی است.
محمد جواد آذری جهرمی معاون وزیر، رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این خصوص و اقداماتی که وزارت ارتباطات در این مورد انجان داده به خبرنگار فارس گفت: شبکه ملی اطلاعات در واقع مدل اجرایی طرح توسعه فناوری اطلاعات کشور است. برخی فکر میکنند کار و وظیفه ما در شبکه ملی اطلاعات تنها سیم کشی و ایجاد ارتباطات و اقدامات سختافزاری است؛ البته که اینها اقدامات بسیار موثری است اما اگر ما این ارتباطات را برقرار کنیم و بزرگراهها و شاهراهایی ارتباطی که ایجاد میکنیم، نتوانیم منافع اقتصادی و فرهنگی کشور و به طبع آن مسائلی مثل اشتغال را در نظر بگیریم، عملا ما سود و بهره لازم را از ایجاد چنین امکان وسیعی نخواهیم برد.
وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه فرهنگ و هنر که موضوع صحبت هم هست، وقتی این شبکه را ایجاد میکنیم باید اجازه دهیم کسبوکارهای فرهنگی در این فضا فعالیت و در ادامه رونق بگیرند. کسبکارها در این حوزه میتوانند شامل ارایه خدمات سرگرمی و صوت و تصویر آنلاین است که مشترکین میتوانند داشته باشند.
جهرمی ادامه داد: با نرخهایی که برای بهرهبرداری از خدمات ارتباطی بود که اپراتورها آن را از مردم دریافت میکردند، انجام فعالیتهای این چنینی اساسا مقرون به صرفه نبود. و به عنوان نمونه مخاطب با توجه به نرخهای بالا نمیتوانست یک ویدئو را در این فضا ببیند. مثلا اگر یک فیلم ویدئویی دو هزار تومان در مغازه عرضه میشد، شما میبایستی چند برابر این مبلغ را برای دانلود آن پرداخت میکردید و از کاربر برای دانلود آن مبلغی حدود ده هزار تومان دریافت میشد. و خب به دلیل همین موضوع مخاطبان محدودی در این فضاها فعالیت میکردند و خدمات آنلاین شکل نمیگرفت.
وی با بیان اهمیت ایجاد اشتغال در این زمینه گفت: ببیند وقتی خدمات آنلاین شکل بگیرد، عدهای مشغول توسعه پلتفرم آن میشوند، عدهای برای تولید محتوا مشغول میشوند؛ خب طبیعی است اگر این خدمات آنلاین مناسب باشد، مخاطب هم به سراغ آن میآید. یعنی ما بازاری که در حال توسعه آن هستیم در شبکه ملی اطلاعات، با مدل اقتصاد مقاومتی میتوانیم سرویسهای مربوط به آن را با خدمات داخلی خودمان عرضه و فراهم کنیم و در واقع بازار خودمان را در اختیار محصولات خودمان قرار دهیم.
جهرمی با بیان اینکه سرویسهای ویدئویی در دنیا امروز ۶۰ در صد پهنای باند کشورها را به خود اختصاص میدهند، گفت: روزی که ما این فعالیت را شروع کردیم این رقم در کشور کمتر از ۵ درصد بود. به همین واسطه ما باید تغییراتی به وجود میآوردیم، که هم هزینهها را کاهش میدادیم هم برای تولیدکنندگان محتوا شرایط مناسبی فراهم کنیم و اجازه دهیم این بازار شکل بگیرد. اقداماتی از جمله راهاندازی مراکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات بود که با این موضوع هزینه اضافهکننده محتوا به شبکه را به صفر برسانیم. در گذشته به ازای هر ۱۰ گیگ مبلغی حدود ۱٫۷ میلیارد تومان پرداخت میکردند. و از طرفی تعرفه دو نرخی برای استفاده کاربران به شکل داخلی و خارجی، تعریف شد تا مخاطب برای استفاده از محتواها و دیتای داخلی توجیه بهتری داشته باشد.
وی بیان کرد: حال که امکانی مثل شبکه ملی اطلاعات و خدمات آنلاین شکل گرفته باید برای آن تبلیغ مناسب شود تا مردم با این امکانهای صد در صد داخلی آشنا شوند. بنابر امارها موسیقی از بعد طرفدارداشتن و محبوبیت در بین کاربرای فضای مجازی در رتبه سوم قرار دارد و موسیقی سومین عرصهای است که به آن اقبال عمومی گستردهای وجود دارد. بر همین مبنا تصمیم گرفتیم این حوزه را سامان بدهیم و شرایطی را برای کسانی که در این عرصه مشغول تولید محتوا هستند، فراهم کنیم تا خدمات خود را آنلاین به کاربران ارایه دهند. سامانه کنسرت آنلاین نمونه یکی از همین فعالیتهاست. «حام» به مدیرت حامد عنقا در این زمینه کار کرده بود که جلسات مشترکی با هم داشتیم و مدل را شرح کردیم و آنها دیدند انجام این فعالیت حالا مقرون به صرفه شده و با تیم قوی و ذوق و سلیقهای که در این زمینه داشتند توانستند این سامانه را راهاندازی کنند. ما باید از محتواهای داخلی حمایت کنیم و از حضور آنها استقبال کنیم تا با ایجاد محتواهای متنوع و جذاب مخاطبان را به سمت بازار های داخلی هدایت کنیم.
- قبلی گزارشی از بزرگداشت “محمد نوری” در خانه شاعران + تصاویر
- بعدی یک هنرمند مشهدی: شاید به لغو کنسرتها عادت کردهایم
0 دیدگاه در “موسیقی رتبه سوم محبوبترینهای فضای مجازی”