آخرین خبر

خداحافظی 70 هزار نفری با گروه محبوب + تصاویر

خبرگزاری آوای ایرانیان: گروه گریت‌فول دد (Grateful Dead) روز یکشنبه‌ای که گذشت در مجموعه سولجر فیلد شیکاگو در مقابل ۷۰ هزار تماشاچی که با چشمانی اشکبار می‌خواندند و پای‌کوبی می‌کردند برای اجرایی که به گفته آن‌ها اخرین اجرای گروه در کنار یکدیگر بود روی صحنه رفتند.

به گزارش آوای ایرانیان، چهار نفر باقی‌مانده از اعضای گریت‌فول دد، در پایان هفت گذشته با برگزاری سه کنسرت در شیکاگو به عمر ۵۰ ساله این گروه پایان دادند. این اجرا بعد از گذشت بیست سال از مرگ گیتاریست و رهبر گروه، جری گارسیا (Jerry Garcia) که آخرین بار در اجرای سال ۱۹۹۵ سازش را نواخته بود اتفاق افتاد.

گروه گریت‌فول دد که به داشتن ترانه‌های شاعرانه و بداهه‌نوازی‌های طولانی شهرت داشتند از سان‌فرانسیسکو ظهور کردند تا تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ها و طولانی‌ترین همکاری‌های عصر خود شوند. بداهه‌نوازی‌های آن‌ها به شکلی بود که گاهی یک قطعه سه دقیقه‌ای تبدیل به تجربه‌ای هجده دقیقه‌ای می‌شد.

این گروه با تاثیرپذیری از موسیقی بلوز، بلوگرس، کانتری و جز تبدیل به الگویی برای گروه‌هایی مثل «فیش» (Phish)، «بلوز ترولر» (Blues Traveler) و دیگرانی شدند که پیرو جنبش «جم بند» (jam band) بودند. طرفداران این گروه که «دد هدز» (Deadheads) خوانده می‌شدند در لباس‌هایی رنگی در تعداد زیادی از کنسرت های گریتفول دد حاضر می‌شدند. (طرفداران گریت‌فول دد بعد از مدتی تبدیل به یک کامیونیتی شدند که فرهنگ و تکه‌کلام‌های خودشان را داشتند. آن‌ها نام ددهدز را بر خود گذاشتند و همراه گروه سفر می‌کردند تا تعداد بیشتری از اجراهای این گروه را تماشا کنند).

تری آناستاسیو (Trey Anastasio)، گیتاریس گروه «فیش» در کنسرت‌های شیکاگو به جای گارسیا نشست و به اعضای دیگر گروه یعنی باب ویر (Bob Weir)، فیل لش (Phil Lesh)، میکی هارت (Mickey Hart) و بیل کرویتزمان (Bill Kreutzman) پیوست که سال‌ها در کنار موزیسینای دیگری با اسامی مختلفی تور برگزار کرده‌بوند. جف کایمنتی (Jeff Chimenti) و بروس هرنزبی (Bruce Hornsby) هم برای کنسرت‌هایی که در شیکاگو برگزار شد کیبورد نواختند.

اعضای هفت نفره این گروه اجرا را با در آغوش گرفتن یکدیگر آغاز کردند و پایان دادند. آن‌ها اجرا را با یکی از اولین قطعات سایکودلیک گروه به نام «China Cat Sunflower» آغاز کردند.

طرفدارانی که نتوانستند بلیت این کنسرت‌ها را فراهم کنند توانستند این اجرا را به صورت زنده از تلویزیون کیبل کشور نگاه کنند. قبل از اجرای آخرین قطعه، نوازنده بیس گروه، لش به جمعیتی که تماشاگرش بودند گفت «خدا همه شما را حفظ کند، ممنونم که به ما گوش کردید» و میکی هارت، درامر گروه گفت «مهربان باشید، مهربان باشید».

کنسرت

کنسرت 1

کنسرت 2

کنسرت 3

کنسرت 4

کنسرت 5

کنسرت 6

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خداحافظی ۷۰ هزار نفری با گروه محبوب + تصاویر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید