آخرین خبر

اجرای حسین علیزاده در سالروز بزرگداشت حافظ

آوای ایرانیان: بهزاد مریدی در نشست خبری برگزاری دهه فرهنگ و یادروز حافظ اظهار داشت: برنامه هزار شاعر پارسی‌گوی از فارس به‌عنوان مقدمه برگزاری جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان روز جمعه هفدهم مهرماه جاری برگزار می‌شود و از هر شهرستان فارس ۲۰ شاعر و همچنین بزرگانی مانند استاد میر جلال‌الدین کزازی در آن حضور خواهند داشت.

وی افزود: انجمن‌های ادبی این استان بیشتر از سایر شهرها است اما تاکنون جشنواره‌ای که بتواند تمام این شعرا را جمع‌آورد معدود بوده و لازم است مانند جشنواره هنرهای تجسمی یا حوزه فیلم برنامه‌ای باشد که در آن شعرای فارس گرد هم آیند و آثار برتر مورد تجلیل قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: بر اساس پیشنهاد وزیر ارشاد بنا شد جشنواره هزار شاعر مقدمه‌ای باشد تا جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان را شیراز متکفل شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اعضای هیئت‌علمی جشنواره را معرفی کردیم تا مانند جشنواره کودک اصفهان یا فجر دبیرخانه جشنواره ادبیات جهان اعم از شعر و نثر در شیراز دائر شود و البته به‌عنوان مقدمه و تمرینی برای برگزاری جشنواره‌ای در آن ابعاد، ابتدا برنامه‌هایی در ابعاد استانی سپس ملی و بین‌المللی در دستور کار قرار دارد.

مریدی بیان کرد: در این زمینه در ذیل برنامه‌های دهه فرهنگ و یادروز حافظ گردهمایی هزار شاعر را خواهیم داشت و ۲۰ شاعر خوب از هر شهرستان فارس بنابر معرفی انجمن‌های ادبی و شعر دعوت شدند و اگرچه تمام آنان نتوانند همه شعر بخوانند اما صرف این گردهمایی ایجاد انگیزش خواهد کرد.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: تا سال‌های قبل یادروز حافظ شب نوزدهم با حضور بزرگانی مانند رئیس‌جمهور تا معاونان و وزرا برگزار می‌شد اما بنا شد برای شمولیت بیشتر این برنامه‌ها، دهه فرهنگ را در ایام یادروز حافظ برگزار می‌کنیم.

مریدی سپس گفت: ما باید به‌اندازه بزرگی حضرت حافظ از وجود وی استفاده کنیم که در تمام دنیا از داشته‌های این‌چنین خود حداکثر استفاده را می‌کنند و در این دهه فرهنگ برنامه‌های یادروز حافظ باعث شد بسیاری از مردم بیایند و حضور پیدا کنند هر چند هنوز توفیق این حاصل نشده که جشن تمام مردمی و ملی باشد اما به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که ضمن حضور هنرمندان و ادیبان، از حوزه نخبگی حرکت کرده و مردم را نیز مشارکت دهیم.

وی افزود: امسال در ایام دهه فرهنگ هر روز از استان‌های دیگر یک روز حافظ را از دید خود معرفی می‌کنند و در همین زمینه گروه‌های آوا و نوا نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت و امید داریم این برنامه در سالیان آتی با حضور و از منظر ملت‌های دیگر به تصویر کشیده شده و برگزار شود.

مریدی بیان کرد: حضور ملل مختلف می‌تواند جایگاه حضرت حافظ را بنمایاند و سبب ارتقای جایگاه گردشگری و اقتصاد این استان شود که در شرایط مشکلات برای حوزه کشاورزی و صنعت، گردشگری یک راهکار است و دو مقوله گردشگری رویداد و گردشگری ادبی در این زمینه مفید به‌فایده خواهد بود.

وی ابراز داشت: جمعه دهم مهرماه افتتاحیه برنامه‌های دهه فرهنگ از ساعت ۱۸:۳۰ در فضای باز مرکز اسناد با حضور استاندار، معاون وزیر آغاز می‌شود و مراسم شعر‌خوانی و اجرای گروه موسیقی نفیر به خوانندگی محمد معتمدی در ذیل آن گنجانده‌شده است.

مریدی افزود: روز شنبه یازدهم، خراسان شمالی و گروه‌های کرمانجی در ورودی گذر حافظیه و روبروی تالار حافظ برنامه را میزبانی خواهند کرد و پس از آنها روز یکشنبه دوازدهم چهارمحال و بختیاری مجری برنامه بوده، اجرای نواهای بختیاری و بازخوانی اشعار حافظ را در دستور کار دارد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: روز دوشنبه سیستان و بلوچستان و قشقایی‌های فارس شعرخوانی و برپایی نمایشگاه هنرهای دستی را مدنظر داشته و سه‌شنبه نیز خراسان رضوی و گروه‌های آوا و نوای نواحی تربت‌جام در آن به اجرای برنامه می‌پردازند.

به گفته وی، در روز چهارشنبه ۱۵ مهر استان آذربایجان شرقی و روز پنج‌شنبه ۱۶ مهر استان بوشهر برنامه‌های دهه فرهنگ را مدیریت خواهد کرد ضمن این‌که روز جمعه ۱۷ مهر برنامه هزار شاعر پارسی‌گوی به مدت سه روز و روز شنبه ۱۸ مهر برنامه”با همسایگان خواجه حافظ شیرازی” برگزار خواهد شد.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: در روز آذربایجان شرقی، عاشیق‌ها و گروه حیدربابا، در روز بوشهر، موسیقی سنتی بوشهر و نمایشگاه هنرهای تجسمی و بومی را خواهیم داشت.

مریدی تصریح کرد: انتخاب استان‌ها بنا این بوده که استان‌هایی انتخاب شوند که تفاوت‌های شاخص قومیتی و هنرهای فولکولور ویژه داشته باشند تا با این تنوع در حوزه‌های موسیقایی و فولکلور، درنهایت به‌گونه‌ای همگرایی اقوام با محوریت حضرت حافظ را نمایش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز داشت: برنامه “با همسایگان خواجه راز” به ادبا و شعرای شهر شیراز پرداخته می‌شود که مقبره آنان همجوار حضرت حافظ است و در ذیل این برنامه گروه‌های آوا و نوا از هندوستان اجرای برنامه می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: روز یک‌شنبه ۱۹ مهر برگزاری مراسم گلباران مقبره لسان‌الغیب و صبح روز دوشنبه ۲۰ مهرماه نشست تخصصی حافظ‌پژوهان با همکاری دانشگاه شیراز و مرکز اسناد ملی فارس در دستور کار قرار گرفته است.

مریدی در مورد آیین پایانی دهه فرهنگ نیز گفت: در بعدازظهر روز دوشنبه ۲۰ مهر آیین اختتامیه دهه فرهنگ و یاد روز حافظ با حضور وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی، رایزنان و سفرای فرهنگی و برخی از وزرای دیگر از جمله دکتر ظریف؛ وزیر امور خارجه برگزار می‌شود که البته هنوز حضور آنها قطعی نشده است.

به گفته وی، بنا بر این بوده که در شب همان روز که مراسم اختتامیه را خواهیم داشت حضور فرهیختگان، دانشمندان، اندیشمندان و علما پررنگ‌تر باشد ضمن این‌که برنامه اختتامیه با کنسرت حسین علیزاده و حضور سفرای برخی کشورها همراه خواهد بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اجرای حسین علیزاده در سالروز بزرگداشت حافظ”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید