آخرین خبر

لیانا شریفیان از تجربه اولین اجرای حرفه‌ای خود می‌گوید

آوای ایرانیان: لیانا شریفیان می‌گوید: واقعا محدودیت‌ها زیاد است اما در این دهه اخیر بانوان در عرصه موسیقی تلاش زیادی کرده‌اند و من هم به نوبه خودم به سمت موسیقی جنوبی قدم برمی‌دارم. ما بانوان هم برای اجرای موسیقی حق داریم.

ساز نی انبان یکی از دشوارترین سازهای بادی است که نوازندگان محدودی دارد، اما لیانا شریفیان اولین دختری است که در ادامه راه پدرش به نواختن این ساز روی آورده است. او در اولین اجرای رسمی خود در تالار وحدت چنان تبحری از خود در نواختن ساز نشان داد که تا چند ثانیه بعد از اتمام اجرایش مردم داخل سالن مبهوت تنها دختر محسن شریفیان مانده بودند. با او به بهانه اجرا و برنامه‌های آینده‌اش گپی کوتاه زدیم که در ادامه می‌خوانید:
خانم شریفیان شما متولد چه سالی هستید و در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید؟

من در آذر ماه سال ۱۳۷۷ به دنیا آمده‌ام و در دبیرستان مشغول تحصیل هستم.

شری

پس در رشته موسیقی تحصیل نکرده‌اید؟

از زمانی که اول دبستان بودم به کلاس پیانو می‌رفتم. مدت کوتاهی با آقای سامان احتشامی کار کردم. چون پدرم نوازنده هستند همیشه دستی در موسیقی داشته‌ام اما در هنرستان موسیقی تحصیل نکرده‌ام. در حال حاضر رشته ریاضی می‌خوانم.

مدتی پیش اجرای تک‌نوازی در تالار وحدت داشتید. این اولین تجربه شما بود؟

بله. ماه گذشته اولین اجرای من بود که پدر من را سورپرایز کرد و بدون آمادگی قبلی مرا به روی صحنه صدا زد. چون قرار بود روز دوم برنامه اجرا داشته باشم. اما آن شب به خیر گذشت. در شب بعد هم اجرای تک‌نوازی داشتم و هم به همراه یک خانم دیگر قطعه‌ای بندری اجرا کردم.

برای رفتن به استیج تالار وحدت استرس داشتید؟

شب اول بله. چون آمادگی قبلی نداشتم خیلی استرس داشتم که طی چند ثانیه سپری شد. شب آخر هم استرس داشتم که شدیدا مورد حمایت پدرم و دوستان پدرم قرار گرفتم.

شما اجرای دو شب خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شب دوم را بیشتر دوست داشتم.با اجرای قطعه‌ بندری شور و شعف خوبی در سالن دیده شد.

اشاره کردید که مدتی پیانو می‌نواختید؛ غیر از نی انبان و پیانو به ساز دیگری تسلط دارید؟

به ساز دیگری تسلط ندارم اما در گروه‌های کر زیاد اجرا داشته‌ام. در آلبوم‌های پدرم قطعاتی را خوانده‌ام و اخیرا هم در فیلم آقای صافی آهنگی هندی اجرا کرده‌ام.

نی انبان ساز انتخابی خود شما است؟ یا تاثیر و یا اجبار پدر بوده است؟

من از کودکی در این محیط بزرگ شده‌ام و از صمیم قلب این ساز را دوست دارم. من تنها دختر پدرم هستم و باعث افتخار است که بتوانم با او همکاری کنم. این کاری است که تقریبا کسی انجام نداده است در حالی که بانوان ایرانی توانایی انجام هرکاری را دارند.

به عنوان یک خانم جوان که پا به عرصه موسیقی گذاشتید، فکر می‌کنید چرا بانوان ما در موسیقی مهجور مانده‌اند؟

واقعا محدودیت‌ها زیاد است اما در این دهه اخیر بانوان در عرصه موسیقی تلاش زیادی کرده‌اند و من هم به نوبه خودم به سمت موسیقی جنوبی قدم برمی‌دارم. ما بانوان هم برای اجرای موسیقی حق داریم.

شما به انتشار آلبوم فکر می‌کنید؟

من تازه قدم برداشته‌ام. ولی به طور جدی دنبال تشکیل گروه و انتشار آلبوم هستم.

ما در تمام نواحی ایران موسیقی غنی داریم، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات گسترده‌ای که مردم در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند به نوعی هجوم موسیقی غیر بومی در کشور ما بی‌داد می‌کند و این ترس وجود دارد که موسیقی نواحی ما فراموش شود. شما فکر می‌کنید چطور می‌شود جوانان را به سمت موسیقی نواحی جذب کرد؟

در وهله اول ما باید فرهنگ کشور خود را نشان بدهیم. واقعا از ما که موسیقی بومی اجرا می‌کنیم حمایت نمی‌شود. کسی مثل پدر من با حمایت فراوان باعث می‌شود من موسیقی نواحی را خوب به نمایش بگذارم.

از نظر شما باید بزرگان موسیقی نواحی دست به کار بشوند؟

بله دقیقا.
منبع:هنرآنلاین

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “لیانا شریفیان از تجربه اولین اجرای حرفه‌ای خود می‌گوید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید