آخرین خبر

ساز “جناب خان” ثبت ملی شد/ تلاش برای ثبت جهانی

آوای ایرانیان: سرپرست گروه موسیقی «لیان» بوشهر از ثبت ملی «مهارت ساخت و نواختن ساز نی انبان» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، خبر داد.

به گزارش آوای ایرانیان، محسن شریفیان ضمن ارائه خبر ملی شدن ساز نی انبان، توضیح داد: روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه بالاخره بعد از مدت‌ها تلاشی که انجام گرفت، موفق شدم ساز ارزشمند نی‌انبان را در فهرست میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی کنم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساز نی انبان به صورت جدی در استان های بوشهر، هرمزگان، کرمان و خوزستان حضور موثری دارد، این فضا وجود داشت که بتوانیم آن را ثبت ملی کنیم زیرا این موضوع به نوعی پیش نیاز ثبت جهانی نی انبان در فهرست میراث معنوی سازمان یونسکو خواهد بود.

این نوازنده نی انبان بیان کرد: ساز نی انبان از قدمت تاریخی طولانی در ایران برخوردار است، به طوری که بسیاری از تاریخ نویسان و پژوهشگران سابقه تاریخی نواختن این ساز ملی را به قرن ۱۹ مربوط می دانند که در قالب عنوان ها و اسامی مختلف توسط هنرمندان شهرهای مختلف کشور نواخته می شده است. البته تعدادی مخالفان از سر نا آگاهی سابقه تاریخی این ساز را به انگلیس و اسکاتلند می دانستند اما در یک نقاشی از سر ویلسون که طی سفر اخیرم به کانادا در یک جلسه پژوهشی رونمایی کردم، نشان دادم که ساز نی انبان از ۲۱۰ سال گذشته در ایران سابقه داشته که در انگلستان و اسکاتلند پیشرفت کرده است.

شریفیان

گفتنی است، شخصیت عروسکی “جناب خان” در آخرین قسمت برنامه خندوانه به کارگردانی رامبد جوان به نواختن ساز نی انبان با هنرمندی لیانا شریفیان دختر ۱۵ ساله جنوبی پرداخت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ساز “جناب خان” ثبت ملی شد/ تلاش برای ثبت جهانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید