آخرین خبر

توضیحات وزارت ارشاد درباره موضوع تک خوانی خواننده زن در “اپرای عاشورا”

آوای ایرانیان: روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اجرای اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش آوای ایرانیان، تعظیم و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان کربلا و ساخت آثار هنری متناسب، از آن حماسه شورانگیز و یگانه در اشکال مختلف هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی همواره مورد توجه هنرمندان متعهد کشور بوده و بدیهی است اینگونه آثار که در خارج از کشور نیز مخاطب داشته، می‌بایست با نگاه و معیارهای خاص هنر و استانداردهای بین‌المللی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و الاّ دستاویز سلیقه و خدای ناکرده اغراض شخصی خواهد شد که متأسفانه فیلم منتشره در رابطه با اپرای عاشورا که از تست صدای گروه (ساندچک)، تصویربرداری گردیده حاکی از آن است و “چون غرض آمد، هنر پوشیده ماند.”

اعمال سلایق و تحمیل علایق و ارزیابی شتابزده و اشاعه برداشت‌های فردی، زمینه مشارکت فعال هنرمندان با انگیزه را در عرصه فعالیت‌های دینی، تحدید و امکان استفاده از این ظرفیت‌های ارزشمند هنری را که می‌تواند به ماندگاری تفکر کمک نماید،محدود می‌سازد.

البته آنچه همواره مورد توجه مدیران هنری کشور بوده و مورد تأکید معاون محترم امور هنری است، رعایت موازین و حدود شرعی به ویژه بر محور نظرات فقهی مقام معظم رهبریاست که در رابطه با اثر هنری یاد شده که از سال ۸۷ بارها اجرا گردیده نیز ملاحظه و مراعات گردیده است.

مضافاً بر اینکه در آواهای اثر که اساساً و به لحاظ مضمون فاخرو متناسب با فضای ساخت آن به صورت هم‌خوان اجرا شده، شائبه تکخوانی و اصرار بر آن دور از انصاف و دأب جامعه هنری در همسویی و هماهنگی با فرهنگ و موازین دینی است.

با این وجود، بهترین ملاک برای داوری درست، حضور متین در صحنه اجرا و شنیدن اثری است که به قصد روایت هنری ماجرای کربلا تهیه و تولید گردیده و امید است مورد قبول قهرمان حماسه عاشورا قرار گیرد.
گفتنی است، طی دو روز گذشته برخی رسانه های با انتشار فیلمی از تکخوانی خواننده زن در اپرای عاشورا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بودند.

منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “توضیحات وزارت ارشاد درباره موضوع تک خوانی خواننده زن در “اپرای عاشورا””

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید