آخرین خبر

فروش سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۳/ کاهش یک میلیاردی در سال جدید

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از ددلاین، در حالی که در آخرین روز سال ۲۰۲۳ فیلم «وانکا» یونیورسال پرفروش‌ترین فیلم آخر سال شد، ۳۰ میلیون دلار بر آنچه تاکنون فروخته بود، افزود.

«آکوامن ۲»، «وانکا» و بیشتر گیشه سینماهای هفته کریسمس در مجموع ۲۸۱ میلیون دلار بر آنچه در طول ۵۱ هفته دیگر سال فروخته شده بود، افزودند تا فروش سینماها ۱۴ درصد از سال ۲۰۲۲ فراتر برود.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود فروش گیشه‌های سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۴ به دلیل ارایه فیلم‌های کمتر و کاهش احساسات تماشاگران سینما، یک میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۲۳ شود.

این آمار موجب شد تا برخی در روزهای جشن سال نو بگویند یک بابانوئل وجود دارد که سالی بیش از ۹ میلیارد دلار در گیشه داخلی آمریکا می‌ریزد و آن را وارد صنعت فیلم می‌کند. بسیاری باور چنین امری را نداشتند و به ویژه برای روزهای تعطیلات آخر سال که فیلم بزرگی در انتظار اکران نبود، چنین فروشی را غیرقابل تصور می‌دانستند.

آمار ارایه شده برای فروش سینماها تا یکشنبه، آخرین روز ۲۰۲۳ برابر با ۹.۰۳ میلیارد دلار بوده است.

اکران مجموعه متنوعی از فیلم‌های خانوادگی و بزرگسالان در طول تعطیلات این موفقیت را رقم زد از جمله «وانکا» که با فروش ۳۰ میلیون دلاری در گیشه ۴ روزه سال نو پیشتاز است. «آکوامن و پادشاهی گمشده» برادران وارنر ۲۳.۵ میلیون دلار و «رنگ بنفش» ۱۵ میلیون دلار در ۴ روز تعطیلات فروش کردند. فیلم‌های بزرگسالان مانند «پسران در قایق» ساخته جورج کلونی در طول این ۴ روز فروشی ۱۱.۲ میلیون دلاری را تجربه کرد و حتی کمدی رمانتیک «هرکس جز تو» ۱۱ میلیون دلار در ۴ روز فروخت.

فیلم‌های اکران شده توسط برادران وارنر در ماه دسامبر به تنهایی ۷۰۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروختند؛ چون «وانکا» ۴۰۰ میلیون دلار و «آکوامن ۲» ۲۶۰ میلیون دلار فروش کردند.

همانطور که پیشتر گفته شد در سال ۲۰۲۴ به دلیل فیلم‌های موجود کمتر، حدود یک میلیارد دلار از فروش سینماها کم می‌شود و مجموع فروش به رقم ۸ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

پل درگارابدیان تحلیلگر ارشد رسانه‌ای کام‌اسکور گفت: افزایش تا بالای ۹ میلیارد دلار چیزی بیش از دلار و سنت است و نشان دهنده درس‌های آموخته شده در سالی است که مسلما یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین سال‌ها برای سینما بود.

وی افزود: از آنجا که یک سال تاریخی برای گیشه در میان پس‌زمینه‌ پرفراز و نشیب اعتصاب‌ها، پخش آنلاین و تغییر ذایقه تماشاگران به پایان می‌رسد، می‌توان نتیجه گرفت که سینما همچنان بخش مهمی از اکوسیستم سرگرمی است.

بدون هیچ تردیدی برنده سال ۲۰۲۳ یونیورسال بود که با فروش در مجموع ۱.۹۳ میلیارد دلاری فیلم‌هایش در گیشه‌های داخلی، ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ فراتر رفت و فیلم‌ موفقی مانند «فیلم برادران سوپر ماریو» با فروش ۵۷۴.۹ میلیون دلار را به عنوان دومین فیلم پرفروش‌ سال روی پرده داشت. «اوپنهایمر» با فروش ۳۲۶ میلیون دلار، «سریع ایکس» با فروش ۱۵۰.۱ میلیون دلار و«پنج شب در فردیز» با فروش ۱۳۷.۲ میلیون دلار دیگر فیلم‌های پرفروش این کمپانی بودند تا جایگاهی را تصاحب کند که معمولا متعلق به دیزنی است. از سال ۲۰۱۵ این اولین باری است که یونیورسال پیشتاز فروش در گیشه سینماهای آمریکا شده است.

دیزنی با فروش ۱.۸۹ میلیارد دلار و کاهش ۲ درصدی در مقایسه با فروش سال پیش، در رتبه دوم قرار گرفت و همانطور که پیشتر هم گفته شد با کاهش فروش بلیت فیلم‌های مارول سال سختی برای دیزنی رقم خورد. «مرد مورچه‌ای و زنبورک: کوانتومانیا» با فروش ۲۱۴.۵ میلیون دلار و کم فروش‌ترین عنوان فیلم‌های مارولی دیزنی یعنی «مارول‌ها» با فروش ۸۴.۴ میلیون دلار از جمله این موارد شکست بودند. «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» با فروش ۱۷۴.۴ میلیون دلار که کم فروش‌ترین فیلم از فیلم‌های این مجموعه بود، هم از مایه‌های ناامیدی دیزنی شد.

برادران وارنر با ۱.۴ میلیارد دلار که ۵۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۲ است، جایگاه سوم را در میان استودیوها کسب کرد. فیلم «باربی» با فروش ۶۳۶.۲ میلیون دلار تقریبا نیمی از باکس آفیس این کمپانی را تامین کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فروش سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۳/ کاهش یک میلیاردی در سال جدید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید