آخرین اخبار

گپی با سرپرست گروه “نقش”: “نقش” به ارتقای جایگاه تکنوازی ساز در موسیقی ایرانی می پردازد

آوای ایرانیان: کنسرت “موسیقی کلاسیک ایرانی” با نوازندگی تار و سه تار “امیر شریفی” و خوانندگی “مهدی امامی”، ساعت ۲۰ جمعه دوم بهمن ماه در سالن باربد فرهنگستان هنر برگزار می شود، به همین بهانه گفتگویی با امیر شریفی، سرپرست گروه موسیقی  “نقش” در خصوص این گروه موسیقی و وضعیت تک نوازی ساز و آواز در موسیقی دستگاهی ایران داشته ایم که از نظرتان می گذرد:

آوای ایرانیان: هدف از نام گذاری کنسرت (موسیقی کلاسیک ایرانی)چیست؟

هدف از انتخاب این عنوان تعیین حد و مرز و تعیین ژانر و گونه ی موسیقی است که در این برنامه اجرا خواهد شد، منظور از موسیقی کلاسیک موسیقی است که بر پایه یمبانی علمی تولید می شود و به طور کلی در پی استفاده حداکثری از امکانات موجود در سیستم موسیقی کلاسیک  ایرانی و در پی افزودن به امکانات مدال و فرمال و تکنیک های نوازندگی و خوانندگی است.به طور خاص گروه نقش در این سال ها در پی استفاده از امکانات بالفعل و بالقوه موسیقی دستگاهی ایران بوده است. امکاناتی که گاه در دست و ذهن و حنجره ی استادان نسل های قبل به کمال رسیده و گاه استفاده از امکاناتی که خط و خبری از آنها در رسالات کهن موسیقی ایرانی موجود است اما امروزه در عمل موسیقایی رایج نیست و به دست فراموشی سپرده شده است.از سویی ارائه ی تفسیری شخصی از مقوله مد و ترکیبات بدیع مدال از اهداف همیشگی گروه نقش بوده است.

شریفی

 

 

 

 

آوای ایرانیان: به نظر شما اهمیت تکنوازی و ساز و آواز در موسیقی دستگاهی ایران در چیست که این کنسرت با این رویکرد اجرا خواهد شد؟

به دلایل تاریخی و اجتماعی پس از دوره ی صفویه شاهد افول سنت آهنگسازی های فاخر و با مبانی و فرمال در موسیقی کلاسیک و درباری ایران هستیم.فقدان این سنت استادان زمانه را در انواعی از اجرای موسیقی بسیار متبحر می کند.تکنوازی های متر آزاد و به تبع آن ساز آواز با تکیه بر توان فنی بالا در نوازندگی و خوانندگی و همین طور درک بالا از دانش موسیقایی جایگزینی بسیار هنری برای سنت از دست رفته ی تیموری و صفوی می شوند.از این رو برجسته ترین نوازندگان ۱۰۰ سال اخیر در موسیقی دستگاهی تکنوازانی بودند که در پیچیده ترین و ظریف ترین حالات هنر خود را ارائه نمودند.همچنین توان طراحی آواز و نواختن جواب آواز یکی از مهمترین توانمندی های استادان موسیقی ایرانی در سنت قاجاری و پهلوی بوده است.با این وجود از حدود ۲۰ سال پیش با رشد روز افزون موسیقی های مردم پسند، هنر تکنوازی و ساز و آواز حضور پر رنگی در اجراهای موسیقی ندارد و متاسفانه اغلب نوازندگان و خوانندگان جوان و نسل نوپا در این حوزه توانایی لازم را کسب نمی کنند.گروه های پر تعداد و نواختن قطعات ضربی و خواندن تصانیف مردم پسند این سنت را با چالشی عمیق مواجه ساخته است، از منظر گروه نقش و اعضای آن همواره در پی پرداختن به این سنت بوده اند.

آوای ایرانیان: چرا اکثر فعالیت گروه نقش در سالهای گذشته با خوانندگی مهدی امامی بوده است؟

به اعتقاد من خواننده و نوازنده می بایست با کار مستمر و در طول سالیان متمادی به ظرایف اجرایی و فنی و احساسی هم مشرف شوند تا بتوانند اجرایی اثر گذار انجام دهند.پیوند عاطفی در کنار شناخت از این توانایی ها بسیار به این امر کمک می کند.با این نگاه سالهاست که با مهدی امامی اجراهای موفقی را تجربه کرده ایم.
از سوی دیگر نوع نگاه مهدی امامی به مقوله ی موسیقی بسیار هنری و جدی است و توانایی های شاخص او در کمتر خواننده ای یافت می شود.

آوای ایرانیان: طراحی های ساز و آواز این برنامه به چه صورت انجام شده است؟

تمام ساز و آوازهای ما در گروه نقش حاصل تعامل و همنشینی خواننده و نوازندگان گروه است.ایده های اولیه در جریان تمرینات آرام آرام متولد شده و صیقل می خورد تا به شکل متعادل و نهایی خود می رسد.اجرای اخیر نیز حاصل یک کار مشترک بین من و مهدی امامی است.اجرایی که از مبانی و تعریف و زیبایی شناسی مشترک ما از موسیقی و اجرای آن سرچشمه می گیرد.

آوای ایرانیان: آیا آلبوم جدیدی با گروه نقش در دست انتشار دارید؟

بله حدود سه سال پیش قطعات آلبومی را به نام”حزّان”ضبط نموده ایم که امیدواریم به زودی منتشر شود، همچنین حدود دوسال است که مشغول ضبط مجموعه ای بسیار مفصل از آثار عارف قزوینی تصنیف ساز برجسته ی اواخر دوره ی قاجار هستیم که مراحل پایانی ضبط را طی میکند و به زودی منتشر خواهد شد.

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گپی با سرپرست گروه “نقش”: “نقش” به ارتقای جایگاه تکنوازی ساز در موسیقی ایرانی می پردازد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید