آخرین خبر

محمدرضا شجریان و همایون شجریان بر پرده سینماها

آوای ایرانیان: اکران فیلم «شش قرن و شش سال» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب در گروه سینمایی هنر و تجربه آغاز شد.

به گزارش آوای ایرانیان، مجتبی میرتهماسب درباره اکران عمومی این مستند گفت: «از سال‌ها پیش، از کاربرد شیوه‌ی «سود در زمان تولید فیلم» پرهیز کرده‌ و با سرمایه‌ی شخصی خودم فیلم ساخته‌ام. بنابراین همه‌ی تلاشم این بوده تا فیلم‌هایم را به مرحله‌ی پخش و نمایش برسانم و از این طریق، شرایط ساخت فیلم بعدی‌ام را فراهم کنم.»

او با اشاره به نمایش عمومی این مستند گفت: «به عقیده‌ی من اگر فیلم مستند خوب عرضه شود، این، تماشاگران و مخاطبان خواهند بود که سرمایه‌ی فیلم و فیلم‌های بعدی سازنده‌ی آن را تامین خواهند کرد. در چنین شرایطی استقبال مخاطبان و تماشاگران، و رفتن آن‌ها به سینما‌ها برای دیدن این نوع فیلم‌ها می‌تواند حیات سینمای مستند ایران را رقم بزند.»

در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «گروهی موسیقیدان تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته‌ترین موسیقی‌دان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می‌شود آثاری که قرن‌ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند. در این فیلم پا به پای این موسیقیدان‌ها شاهد کشف دوباره‌ی ملودی‌ها، ریتم‌ها و فرم‌های فراموش‌شده‌ی موسیقی ایران خواهیم بود. آثاری ناشنیده که ریشه‌های موسیقی ایرانی را تا شش قرن به عقب می‌برد و عمیق‌تر می‌-کند.»

برخی از عوامل مستند «شش قرن و شش سال» عبارتند از: پژوهش، نگارش و کارگردانی: مجتبی میرتهماسب، تدوین صدا و تصویر: ژیلا ایپکچی، تصویربرداران: مجتبی میرتهماسب، ارسطو گیوی، صدابردار: مازیار شیخ‌محبوبی، صداگذاری و ترکیب صدا‌ها: امیرحسین قاسمی، عکس: امیر نیکنام پیرزاد، علی‌اکبر شیرژیان و با حضور گروه عبدالقادر مراغی: استاد محمدرضا درویشی، همایون شجریان، نگار بوبان، ساناز نخجوانی، علی صمدپور، سیروس جمالی، آرش شهریاری، سیامک جهانگیری، بهزاد میرزایی، سامر حبیبی، احسان ذبیحی‌فر و استاد محمدرضا شجریان و… سرمایه‌گذاران: مجتبی میرتهماسب، محسن صمدبیک، تهیه‌کننده: مجتبی میرتهماسب.

مستند «شش قرن و شش سال» سال گذشته سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و در جشن مستقل مستند شانزدهمین جشن خانه سینما جایزه بهترین صدا را دریافت نمود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “محمدرضا شجریان و همایون شجریان بر پرده سینماها”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید