آخرین خبر

نمایش آثار «پرویز کلانتری» در کاخ نیاوران

آوای ایرانیان: به‌مناسبت درگذشت پرویز کلانتری، سه اثر این هنرمند در مجموعه فرهنگی – تاریخی نیاوران معرفی می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان ، سه اثر از کلانتری در این مجموعه نگهداری می‌شود. دو تابلو با عنوان «بام بازار کاشان» در موزه جهان‌نما و یک تابلو از سری آثار کاهگلی هنرمند با موضوع خانه‌های کاهگلی و با تکنیک مواد و رنگ روغن روی کاهگل بر بستر چوب، در کاخ اختصاصی نیاوران نگهداری می‌شود.

یکی از تابلوهای «بام بازار کاشان» در زمان حاضر در موزه جهان‌نما در معرض دید قرار دارد و دو اثر دیگر در مخازن مجموعه نگهداری می‌شوند.

پرویز کلانتری از هنرمندان برجسته معاصر ایران، اول فروردین سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. تحصیلات خود را در رشته هنر تا گرفتن مدرک لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران (۱۳۳۰-۱۳۳۸) ادامه داد. این هنرمند فرهیخته، بیش از ۳۵ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و کشورهای مختلف در کارنامه هنری خود دارد. از فعالیت‌های شاخص این هنرمند می‌توان به تصویرگری کتاب‌های درسی و کتاب‌های داستان کودکان، تالیف مقالاتی پیرامون هنر و هنرمندان و کتاب‌هایی با موضوعات نقوش دست‌بافته‌های عشایر، سقاخانه و… اشاره کرد.

وی در کنار فعالیت‌های گرافیکی به‌تدریج به نقاشی فضاهای انتزاعی و با حال و هوایی آبستره اکسپرسیونیست پرداخت. استفاده از رنگ‌های صنعتی و نسبتا حجیم، تأکید روی بافت و کنتراست حاصل از ماتی زمینه و براقی رنگ‌های متن ویژگی کارهای این دوره او به‌شمار می‌رود.

پرویز کلانتری درپی عارضه مغزی و قلبی که در سال ۱۳۹۳ برایش اتفاق افتاد و در نهایت، ضعف بدنی شامگاه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ درگذشت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمایش آثار «پرویز کلانتری» در کاخ نیاوران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید