آخرین خبر

تاسف حافظ ناظری از غیبت ستارگان موسیقی جهان در کنسرت شیراز

آوای ایرانیان: خواننده آلبوم «بُعد یازدهم» برگزاری کنسرت در شیراز را تا دو روز پیش نیز در پرده ابهام دانست و توضیح داد: «دردناک این است که متاسفانه پس از ۶ ماه تلاش و کوشش دوباره، اجازه ورود ستارگان موسیقی که در تهیه این آلبوم همکاری داشتند برای بار دوم داده نشد و این کنسرت در غیاب ستارگانی چون گلن ولز، ذاکر حسین، جوهانز موسر، مت هایموویتز و پاول نئتوبائور در حالی به روی صحنه می رود که می توانست فرصت مناسبی برای حضور ستارگان موسیقی دنیا باشد تا هم برای وجهه بین المللی موسیقی ایران گامی موثر برداشته شود و هم بتوان در کنار آن برای نسل نو موسیقی ایران دوره ها و مَستِرکلاس های موسیقی نیز برگزار کرد.»
او با گلایه از اینکه ارکستر فیلارمونیک چین به آسانی اجازه برگزاری کنسرت در ایران دریافت می کند، گفت: «باید در نظر گرفت که میان نوازنده خارجی با اسطوره های موسیقی دنیا تفاوت هست.»

حافظ ناظری در آستانه کنسرت سمفونی «رومی» در باغ عفیف آباد شیراز، با اشاره به اینکه این اثر در ۶ کشور ضبط شد،کلید خوردن پروژه سمفونی رومی را به ۵سال پیش مربوط دانست و گفت: برای این آلبوم پنج هزار ساعت وقت صرف شد تا این اثر در چندین کشوره ضبط و آماده شود.
به گزارش آوای ایرانیان، این نوازنده و خواننده جوان که پیشتر در نظر داشت با گروهی از ستارگان موسیقی کلاسیک دنیا در این کنسرت به هنرنمایی بپردازد در نشست خبری کنسرت «ناگفته» در شیراز که تا پاسی از شب در آرامگاه حافظ برگزار شد با بیان اینکه ۱۱ نوازنده در ارکستر سمفونی رومی حضور دارند، بیان کرد: برای نخستین بار سازی در این ارکستر به کار گرفته شده که سه تار تکامل یافته حافظ نام دارد.

برای این آلبوم در ۶ کشور، پنج هزار ساعت وقت صرف شد

فرزند استاد شهرام ناظری کلید خوردن پروژه سمفونی رومی را به ۵سال پیش مربوط دانست و گفت: برای این آلبوم پنج هزار ساعت وقت صرف شد تا این اثر در ۶ کشور ضبط و آماده شود.

ناظری با بیان اینکه برای کنسرت شیراز حسی رویایی دارد، بیان کرد: پس از برگزاری کنسرت شیراز سلسله کنسرتهای ناگفته آغاز می شود تا پس از ۱۶ سال بتوانم آنچه در اختیار دارم به مردم کشورم ارائه کنم.

میان نوازنده خارجی با اسطوره های موسیقی دنیا تفاوت هست

وی،گفت: باید در نظر گرفت که میان نوازنده خارجی با اسطوره های موسیقی دنیا تفاوت هست.

حافظ ناظری درباره انتخاب شیراز برای آغاز تور کنسرت های ناگفته در ایران، اظهار کرد: از آنجاکه شیراز رمانتیک ترین و درعین حال تاریخی ترین شهر جهان است که اصالت ایران باستان را با خود معرفی می کند برای آغاز این مجموعه کنسرت برگزیده شد تا به نوعی در راه شناخت بیشتر این شهر گامی برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه اهل باندبازی، تعارف و نون قرض دادن نیست، ادامه داد: شیراز نه تنها شهری استثنایی است بلکه دارای مسئولانی منحصربه فرد است،زیرا همکاری های لازم انجام گرفت تا این کنسرت به موقع برگزار شود.

وی در پاسخ به خبرنگاران درباره تور جهانی ناگفته یا «آنتولد»، توضیح داد: مجموعه این کنسرتها که از سال گذشته در دنیا آغاز شد برای نخستین بار گروهی ایرانی با موسیقی تلفیقی باعث شد در سالن «نوکیا تیاتر» شهر لس آنجلس آمریکا به اجرای موسیقی بپردازند.

ادامه کنسرتهای جهانی ناظری در سال ۲۰۱۶ میلادی

ناظری از ادامه کنسرتهای خود در سال ۲۰۱۶ میلادی در دیگر کشورها هم خبر داد و افزود: پس از اینکه تور ناگفته در ایران به سرانجام رسید مراحل ضبط اثر دیگری را دنبال می کنم که امیدوارم تا نوروز آماده ارایه شود.

وی که در آلبوم ناگفته فرمی منحصر به فرد را تجربه کرده درباره رسیدن به این فرم موسیقایی، ابراز کرد: همیشه خود را جنگجو می دانم و به دنبال کار نو بودم، اما اگر کارنو ریشه در سنت نداشته باشد آن اثر با هر بادی از خاطره ها زدوده می شود. لذا، به این دلیل ایران را ترک کردم تا راه های رسیدن به کار نو را با کشف راه های نامعلوم و ناگفته تجربه کنم. بدین ترتیب، این اثر موسیقی با بهره مندی از ستارگان موسیقی جهان به شکل تلفیقی از موسیقی شرق و غرب آماده شد.

حافظ ناظری با تاکید بر اینکه هیچ کس رقیبش نیست، اظهار کرد: زیرا سازی که می زنم، آنچه می خوانم و می سازم تقلید کسی نیست و موسیقی اندیشمندانه ایست که پیش می رود.

وی نقدهای وارد شده به ناگفته را خالی از مباحث علمی دانست و گفت: آنها که این نقدها را به این آلبوم وارد می کنند بیشتر نقد احساسی به آن دارند زیرا موسیقی دان های ایرانی معمولا سخن گفتن را بیش از عمل دنبال می کنند. نتیجه اینکه حال و روز موسیقی کشور بدین شکل درآمده و به تجارت تبدیل شده است.

مردم از موسیقی های تولیدی خسته شده اند/ فراموشی بداهه نوازی در موسیقی ایرانی

نوازنده آلبوم بعد یازدهم ادامه داد: بدین خاطر است که ۶۰درصد اجرای کنسرتها افت کرده و مردم از موسیقی های تولیدی خسته شده اند.

وی درباره همکاری مشترک با نسل جوان موسیقی شیراز، بیان کرد: آنچنان با فضای موسیقی شیراز آشنا نیستم اما امیدوارم با کمک نهادهای فرهنگی گامهای تازه ای برای این نسل از علاقه مندان موسیقی ایرانی و کلاسیک بردارم تا مانند ادبیات و هنر شیراز که زبانزد خاص و عام در دنیاست کاری انجام گیرد. افتخار می کنم با هنرمندان همسو با موسیقی خود به تولید اثر برسیم، البته محدودیتهایی در این راه وجود دارد که برای ساختن موسیقی ماندگار سد راه است، زیرا برای آن اعتقادی در میان نیست.

حافظ

ناظری با تصریح اینکه موسیقی سنتی ایران نیاز به آسیب شناسی و ریشه یابی دارد، افزود: این گونه موسیقی به دلیل عدم آسیب شناسی مناسب و علمی درحال نابودی است. زیرا با وجود اینکه نسل جوان ایرانی موسیقی شاد می خواهد هنوز موسیقی سنتی برای جذب این مخاطب با شیوه های سنتی اقدام می کند.

وی با تاکید بر فراموشی بداهه نوازی در موسیقی ایرانی با اشاره به اینکه آخرین بداهه نوازی های ایرانی ممکن است سالها پیش انجام گرفته باشد، ابراز کرد: چنانچه گوش نسل جوان با موسیقی سنتی فاصله بگیرد بزرگترین اساتید موسیقی ایرانی نمی توانند این خسارت را جبران کنند.

ناظری با توجه به اینکه آخرین بداهه نوازی در شیراز به یکسال گذشته باز می گردد، بیان کرد: در کشور هندوستان هر شب ۱۵۰ کنسرت بداهه نوازی به روی صحنه می رود که این اهمیت موسیقی سنتی را می رساند.

نوگرایی در موسیقی باید برخاسته از سنت باشد/ناگفته از زمان خود پیشتر است

وی با اشاره به اینکه ادعای نوگرایی در موسیقی ایرانی ندارد، خاطرنشان کرد: هرکسی می تواند نوگرایی کند، زیرا نوگرایی از جهاتی قابل انجام است که برخاسته از سنت باشد. ناگفته نیز کاری متفاوت است که بر اساس نظر کارشناسان موسیقی از زمان خود پیشتر است. درک این آلبوم ممکن است برای اجتماع و مردم عادی به زمان نیاز داشته باشد، زیرا این آلبوم به واسطه آهنگسازی، ارکستراسیون و آواز برای قرار گرفتن در یک پیمانه بسیار سنگین است. از این رو، ناگفته، تازه دارد شنیده می شود.

آلبوم «ناگفته» یا «بُعد یازدهم» با آهنگسازی حافظ ناظری و آواز شهرام ناظری و حافظ ناظری، زمستان ۱۳۹۲ در آمریکا انتشار یافت. این آلبوم، بخش نخست پروژه سمفونی رومی است و در این آلبوم حافظ ناظری موسیقی شرق و غرب را ترکیب کرده است. حافظ ناظری در این مجموعه از سه تار ابداعی خود که آن را با الهام از خواجه حافظ شیرازی «ساز حافظ» نامیده، بهره برده است. در این آلبوم برخی از ستارگان موسیقی جهان و خود شهرام ناظری نیز حضور دارند. هنرمندان این اثر در کل برنده ۳۸ جایزه گِرَمی شده‌اند. حافظ ناظری برای ساخت این آلبوم حدود ۱۰ سال وقت صرف کرده است.

گفتنی است،شهرام ناظری به همراه حافظ ناظری کنسرت «ناگفته» برگرفته از پروژه سمفونی رومی را برای نخستین بار در شیراز اجرا می کنند. این کنسرت برای نخستین بار ۵ تا ۷ شهریورماه ۱۳۹۴ ساعت ۲۱ در باغ عفیف آباد برگزار می شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تاسف حافظ ناظری از غیبت ستارگان موسیقی جهان در کنسرت شیراز”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید