آخرین خبر

دری: مسئولان رسانه ملی تمایلی به ساخت سریال حضرت زینب(س) ندارند!

مسئولان رسانه ملی تمایلی به ساخت سریال حضرت زینب(س) ندارند

ضیاءالدین دری، کارگردان سینما و تلویزیون

کارگردان “کلاه پهلوی” گفت: در حال حاضر مسئولان رسانه ملی تمایلی برای ساخت سریال حضرت زینب (س) ندارند و امکان تولید این سریال در بخش خصوصی با توجه به شرایط فعلی سینمای کشور نیز وجود ندارد.

سید ضیاء الدین دری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، درباره ساخت سریال حضرت زینب (س)» گفت: زمانی که با پول و یا تمایلی از سوی مسئولان رسانه ملی برای ساخت این سریال وجود ندارد، ما نمی توانیم کاری انجام دهیم؛ چرا که این اثر را نمی توان در بخش خصوصی تولید کرد و حتما باید رسانه ملی انگیزه لازم را برای ساخت این کار داشته باشد .

وی ادامه داد: سریال حضرت زینب (س) ادامه عاشورا است؛ ولی ما متاسفانه از ابتدای ماه محرم شروع به عزاداری می کنیم ولی بعد از عاشورا شروع به جمع شدن هیئت ها می شود و بعد از عاشورا را رها می کنیم؛ در حالی که یکی از ویژگی های محرم از ظهر عاشورا به بعد و اتفاقاتی که برای اسرا رخ می دهد و خطبه های حضرت زینب (س) است.

مسئولان رسانه ملی یا تمایلی به ساخت سریال ندارند و یا اینکه این اثر برایشان جذاب نیست

کارگردان «کلاه پهلوی» اظهار داشت: مسئولان رسانه ملی یا تمایل ندارند که سریال حضرت زینب (س) ساخته شود و یا اینکه ساخت چنین اثری برایشان جذاب نیست که اقدام به تولید آن نمی کنند.

دری درباره ساخت نسخه سینمایی سریال حضرت «زینب (س)» افزود: بحث اصلی در این زمینه مسائل مالی است؛ چرا که بخش خصوصی نمی تواند وارد این حوزه شده و چند میلیارد تومان هزینه کند و بعد بخواهد در بازار امروز سینمای کشور، هزینه خود را به صورت ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون تومان از بازار جمع آوری کند، طبیعی است که بخش خصوصی توان ساخت چنین سوژه هایی را ندارد و از سوی دیگر در وضعیت فعلی سینمای کشور، تولید چنین آثاری، آسان نیست.

وی با اشاره به فیلم «رستاخیز» اظهار داشت: ساخت این اثر با همکاری بخش خصوصی در سینمای کشور از استثنای سینمایی است که چند تن از شیعیان آمدند و با ساخت چنین فیلمی، کار فرهنگی انجام دادند، البته آنها نیز تصور می کردند می توانند بخشی از هزینه ساخت فیلم را از نمایش آن در کشورهای اسلامی به دست بیاورند که در نهایت نیز دیدیم که «رستاخیز» به چه سرنوشتی دچار شد.

بخش خصوصی امکان تامین بودجه مورد نیاز برای سریال «حضرت زینب (س)» را ندارد

کارگردان «کلاه پهلوی» تصریح کرد: تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت آثاری مانند سریال حضرت زینب (س) در بخش خصوصی ما امکان پذیر نیست و حتما باید ارگان های دولتی یا صدا و سیما وارد میدان شوند که فعلا رغبتی از سوی آنها برای ساخت این سریال وجود ندارد.

دری افزود: تلویزیون الان نیز در ایام مناسبتی مانند محرم آثاری که در گذشته ساخته شده را دوباره نمایش می دهند و قطعا ساخت سریال حضرت زینب (س) می تواند کنداکتور تلویزیون را برای چندین سال در ایام محرم تامین کند. به عبارت دیگر رسانه ملی از ساخت چنین اثری، ضرر نمی کند، با این حال اقبالی برای ساخت آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما تنها پیشنهاد تحقیق و نگارش سریال را به رسانه ملی ارائه دادیم، گفت: طبیعتا برای نگارش فیلمنامه این سریال نیاز به یک سال تحقیق و پژوهش داریم، در حالی که مسئولان رسانه ملی حتی حاضر نشدند بودجه مورد نیاز برای پژوهش این سریال را تامین کنند تا حداقل طرح اصلی سریال نوشته شده و هر زمانی که تصمیم به ساخت سریال گرفتند، طرح اولیه آماده باشد.

کارگردان «کلاه پهلوی» درباره پخش سریال تکراری از رسانه ملی در مناسبت های مختلف مانند ماه محرم تصریح کرد: البته کار رسانه ملی این نیست که همیشه کار تازه ای برای مناسبت ها داشته باشد؛ ولی باید آثار تاریخی به گونه ای ساخته شوند که برای یک دهه یا دو دهه قابلیت نمایش داشته باشند، ولی اگر روند تولید آثار تاریخی متوقف شود، رسانه ملی ناچار به بخش بیش از حد آثار تکراری خواهد شد و این مسئله خوبی نیست.

عدم ساخت آثار تاریخی باعث تکرار بیش از حد آنها از رسانه ملی در مناسبت‌های مختلف می‌شود

دری با بیا ناینکه تکرار چندین بار آثار تاریخی به خودی خود مشکلی ندارد، بیان داشت: اگر سریال حضرت زینب (س) ساخته شود، می توان آن را یک دهه تکرار کرد؛ البته به این شرط که بودجه مورد نیاز برای ساخت آیتم های جدید در این سریال و حتی سریال جدید تامین شود، ولی اگر ۸ تا ۱۰ سال ساخت آثار تاریخی و آیتم های جدید برای آنها متوقف شود، آثاری که در گذشته ساخته شده، بیش از حد متعارف تکرار خواهد شد و این مسئله جالب نیست.

وی ادامه داد: پخش سریال حضرت علی (ع) که ۲۰ سال از زمان آن گذشته، برای جوان امروزی خوب است، ولی خود سریال به خاطر قدیمی بودن دیگر جذابیت قبل را ندارد، در حالی که اگر همین سوژه را با تکنولوژی امروز سینما و بازیگران مورد علاقه و سلیقه نسل امروز بسازیم، حتما جذابیت خواهد داشت. آمریکا نیز سوژه های قدیمی خود را که در گذشته درباره آنها فیلم ساخته شده دوباره با تکنولوژی، بازیگران و سلیقه نسل جدید می سازد.

کارگردان «کلاه پهلوی» اظهار داشت: متاسفانه ما برای ساخت آثار تاریخی برنامه نداریم که اگر اینگونه بود ما باید فیلم های تاریخی را که گذشته ساختیم، مجددا با سلیقه جدید و بازیگران امروزی می ساختیم، نه اینکه بگوییم سریالی مانند سریال حضرت علی (ع) برای نمایش در ۳ دهه ساخته شده است؛ در حالی که اینگونه سوژه ها هیچگاه تمام نمی شوند و می توان درباره آنها آثار جدیدی ساخت.

نباید در ساخت آثار تاریخی وقفه ایجاد شود

دری گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نباید در ساخت آثار تاریخی وقفه ایجاد شود ؛ چرا که اگر این اتفاق رخ دهد مجبور هستیم که سریالی مانند حضرت علی (ع) را که در گذشته ساخته ایم، بارها و بارها تکرار کنیم.

وی گفت: تبعات واقعه عاشورا بسیار مهم است و باید درباره تبعات آن آثار زیادی ساخته شود و اگر این اتفاق نیفتاد، گویی ما تنها روضه ای برای به شهادت رسیدن امام حسین (ع) خوانده ایم و تبعات بعد از شهادت ایشان که همان خطبه های حضرت زینب (ع) و اتفاقاتی است که بر سر اسراء آمده را نادیده گرفته ایم.

کارگردان «کلاه پهلوی» خاطر نشان کرد: فعلا منتظر هستیم تا یک روزی یکی از مدیران تصمیم ساز احساس کند که ساخت سریال حضرت زینب (س) لازم است و ما نیز تنها وظیفه شرعی و حرفه ای مان این بود که برای ساخت این سریال اعلام آمادگی کنیم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دری: مسئولان رسانه ملی تمایلی به ساخت سریال حضرت زینب(س) ندارند!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید