آخرین خبر

انتقاد«دیرین دیرین» از «آپارات»

آوای ایرانیان: محمد ابوالحسنی با اعتراض به «آپارات» تاکید کرد این سایت مبلغی از درآمد تبلیغات را که به دلیل به اشتراک گذاشتن ویدیوها به دست می‌آورد به طور عادلانه با تولیدکنندگان محتوا تقسیم نمی‌کند.

محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده انیمیشن «دیرین دیرین» در گفتگو با مهر با انتقاد از رویکرد شبکه اینترنتی «آپارات» در به اشتراک گذاشتن محتوا بدون رعایت حقوق مادی آنها گفت: با توجه به رشد آی تی در دنیا تا ۲۰ سال آینده تعداد زیادی شغل جدید در دنیا ایجاد می شود و به همین ترتیب شکل درآمدها هم تغییر می کند. در این میان یکی از کسب و کارهای بسیار پرسود در دنیا، فعالیت های مبتنی بر تولید محتوا در فضای مجازی است. به عنوان مثال در «یوتیوب» فرد محتوای تولید شده خود را بارگذاری می کند و در صورتی که این محتوا پربازدید کننده باشد، این شبکه در ابتدای آن محتوا تبلیغات می‌گذارد و از آن آگهی دهنده پول دریافت می کند و درصدی را به تولیدکننده محتوای پربازدید پرداخت می کند.

وی ادامه داد: این شبکه توانسته است کسب و کار خوبی را بوجود آورد، به گونه ای که شرکت هایی تاسیس شده اند  که کار آنها تولید محتوا است تا در «یوتیوب» بارگذاری شود و در صورت پربیننده شدن از آن درآمدزایی کنند. به عنوان مثال فردی از همین راه و در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۱۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

این تهیه کننده انیمیشن توضیح داد: با توجه به اینکه در ایران «یوتیوب» به هر دلیلی فیلتر است و پیش از این بحث تحریم ها و مشکل در مبادلات بانکی وجود داشته است، در این میان مجموعه ای به نام «آپارات» شکل گرفت که مورد حمایت هم قرار گرفته است. در این مسیر «آپارات» محتوا را در سایت خود بارگذاری می کند و برای آن تبلیغاتی نیز در نظر می گیرد و درآمد قابل توجهی از آن دریافت می کند اما پولی به تولیدکننده محتوا نمی دهد.

وی ادامه داد: زمانی که این اعتراض به نوع فعالیت های «آپارات» انجام شد، مسئولان آن می گویند که درصد لازم به تولیدکنندگان محتوا پرداخت می شود، به گونه‌ای که ۶۰۰ میلیون تومان به ۴۵ نفر تولیدکننده محتوا پول داده شده است. حال فکر کنید پول یک هزار نفر تولیدکننده محتوا را چگونه پرداخت کرده اند؟

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» تاکید کرد: چنین مشکلاتی باید برطرف شود تا تولیدکنندگان محتوا نیز به درآمدزایی برسند. در غیر این صورت تولیدکننده محتوا علاقه کمتری به ادامه کار دارند، چرا که درآمدی از این ماجرا ندارند. در چنین شرایطی ممکن است فضای جدیدی برای پخش محتوای تولیدی هنرمندان در فضای مجازی فراهم شود و سایت آپارات را کنار بگذارد.

ابوالحسنی در پایان گفت: پیشنهاد ما این است تا سرمایه گذاران در حوزه پلتفرم های انتشار ورود پیدا کنند. چنین سرمایه گذاری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت در ایران و ایجاد بستر مناسب برای اینترنت بازگشت اقتصادی مناسبی هم دارد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتقاد«دیرین دیرین» از «آپارات»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید