آخرین خبر

گزارش نخستین روز از سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به سیستان و بلوچستان

به گزارش آوای ایرانیان کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه اسرافیل فرج‌اللهی رییس انجمن هنرهای نمایشی، از صبح سه‌شنبه دهم مرداد، برای بازدید از فضاهای نمایشی و دیدار با هنرمندان تئاتر استان سیستان و بلوچستان، به این استان سفر کرده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی، در نخستین روز از این سفر، وارد چابهار شد و با هنرمندان این شهرستان‌ و کنارک دیدار کرد.

همفکری با هنرمندان برای حل مشکلات

کاظم نظری در دیدار با هنرمندان شهرستان‌های کنارک و چابهار که در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چابهار برگزار شد، پس از شنیدن مشکلات هنرمندان، در پاسخ گفت: تئاتر در همه کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و این مختص یک یا دو شهرستان نیست اما برای شناخت و حل مشکلات، نیاز به برگزاری نشست با هنرمندان هر منطقه است که به همین منظور نشست‌های استانی برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم با همفکری با هنرمندان، راه حلی برای مشکلات بیابیم.

وی ادامه داد: متاسفانه بودجه تئاتر کشور بسیار ناچیز است و با آن نمی‌توان مشکلات همه استان‌ها را برطرف کرد، لذا برای برطرف کردن مشکلات و برآورد نیاز هنرمندان باید از سایر دستگاه‌ها و به خصوص شهرداری‌ها برای تامین نیازهای مالی حوزه تئاتر بهره گرفت. این مهم اخیرا در مرکز کشور نیز مورد بحث قرار گرفت که در نهایت مصوب شد تا دو درصد از کل اعتبارت دستگاه‌ها به بخش فرهنگ و هنر تعلق پیدا کند. براین اساس، دستگاه‌هایی که این اعتبار را به بخش فرهنگ و هنر اختصاص دهند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند و در صورتی که از آن سر باز زنند، این میزان در مالیات آن‌ها نیز لحاظ خواهد شد که این مصوبه کمک شایانی به تئاتر استان‌ها خواهد کرد.

نظری در پایان این دیدار گفت: استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان که دارای فرهنگ‌های بومی غنی هستند، با استفاده از آیین‌های خود در آثار نمایشی‌شان می‌توانند فرهنگ استان‌شان را بهتر نشان بدهند و حتی برای اعزام به خارج از کشور و شرکت در جشنواره‌های خارجی، در الویت هستند.

ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای حمایت از تئاتر

در ادامه این سفر، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، با جواد سپاهی فرماندار شهرستان چابهار دیدار و گفتگو کردند.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در این دیدار گفت: گروه‌های نمایشی شهرستان چابهار، در طول سنوات گذشته در سطح شهرستان، استان و کشور، اجراهای خوبی داشته‌اند و این روزها به دلیل مشکلات متعدد، فعالیت‌های آن‌ها کاهش یافته و برای برگشت به روزهای پر رونق گذشته نیاز است تا از آن‌ها حمایت شود.

نظری ادامه داد: برای توسعه تئاتر استان و به خصوص تئاتر چابهار، باید یک هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف با هنرمندان ایجاد شود و انتظار می‌رود دستگاه‌هایی چون منطقه آزاد چابهار، نقش و تاثیر خود در توسعه تئاتر منطقه را ایفا کنند و بتوان این هنر را رونق داد و اقتصادی کرد.

در ادامه، کاظم نظری و اسرافیل فرج‌اللهی از شرایط و زیرساخت‌های سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی ارشاد شهرستان چابهار بازدید کردند.

اعزام گروه‌های نمایشی برتر سیستان و بلوچستان به پاکستان

دیدار نظری و فرج‌اللهی با هنرمندان شهرستان نیک‌شهر، ادامه بخش سفر آن‌ها به جنوب استان سیستان و بلوچستان بود.

نظری در نشست با هنرمندان نیک‌شهر گفت: باید در حوزه نمایش اقدام‌های مختلفی در کشور و این استان انجام داد که تقویت ادبیات نمایشی را می‌توان از مهم‌ترین آنها نام برد زیرا این استان نویسندگان خوبی در خود جای داده که سیدابوالفضل هاشمی، جمال ناصر بلیده و نظیر برهان زهی تنها تعدادی از آنها هستند.

وی افزود: باید از نمایشنامه‌نویسان حمایت شود تا آنها بتوانند با فراغ بال به نگارش متون جدید بپردازند و آثار فاخر در حوزه نمایش تولید کنند. همچنین نباید غافل شد که با وجود مشکلات و کاستی‌های حوزه تئاتر، همین حمایت‌ها سبب روشن ماندن چراغ هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور و به خصوص مناطق مرزی همچون استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: انجمن هنرهای نمایشی استان، باید آثاری را که از نظر کیفیت در حد قابل قبول و مخاطب‌پسند هستند، به اداره‌کل هنرهای نمایشی معرفی کند تا آنها برای اجرا در جشنواره‌های مختلف خارجی و به خصوص در کشورهای همسایه اعزام شوند و از این طریق حمایت‌هایی هم از هنرمندان صورت گیرد. در همین ارتباط، تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زمینه اجرای نمایش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان را در شهر کویته پاکستان فراهم کنیم.

در پایان این دیدار، از چند هنرمند تئاتر نیک‌شهر، قدردانی شد.

پیگیری راه‌اندازی دانشگاه سوره در سیستان و بلوچستان

حضور در شهرستان ایرانشهر، ادامه بخش نخستین روز از سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به استان سیستان و بلوچستان بود.

کاظم نظری که رئیس دانشکده هنر و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره تهران هم هست، در دیدار با هنرمندان شهرستان‌های ایرانشهر و بمپور گفت: برخی از هنرمندان استان، خواهان ایجاد دانشگاه سوره در سیستان و بلوچستان هستند که این یکی از مطالبه‌های به حق و خوب است، چراکه سبب رشد تئاتر و پرورش جوانان می‌شود، لذا این موضوع به طور جدی از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درباره بین‌المللی شدن یک جشنواره در استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: ۲ جشنواره تئاتر خیابانی با عنوان جشنواره تئاتر مرز، همزمان در شهرستان‌های بیله سوار استان اردبیل و ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود که در آینده می توانند تبدیل به جشنواره‌های بین المللی شوند. با توجه به پتانسیل این دو جشنواره، نیاز است تا مدیران اداره‌کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی دو استان، نشست مشترکی برای یکی شدن این دو جشنواره برگزار کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: این دو استان می‌توانند به طور چرخشی یک سال در میان هر کدام میزبان برگزاری این جشنواره باشند که در این صورت با رونق گرفتن جشنواره تئاتر مرز، علاوه بر امکان بین المللی شدن، می‌توان در کنار آن فضاهای نمایشی بیشتری را در این ۲ شهرستان ایجاد کرد.

راه‌اندازی «ماه تئاتر سیستان و بلوچستان» در کشور

وی با تاکید بر حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی از تئاتر شهرستان ایرانشهر و استان سیستان و بلوچستان افزود: ما حتما از تجهیز نور و صندلی پلاتو این شهرستان حمایت خواهیم کرد. همچنین از نمایش‌هایی که امکان جذب مخاطب در تهران را داشته باشند نیز برای اجرا در پایتخت دعوت می‌کنیم. از سوی دیگر پیگیری خواهیم کرد تا هر سال یک ماه در کشور تحت عنوان «ماه تئاتر سیستان و بلوچستان» تعریف شود و نمایش‌های با کیفیت استان، با حمایت مرکز هنرهای نمایشی، بدون هیچ هزینه‌ای طی یک ماه در پایتخت روی صحنه بروند.

قدردانی از تعدادی از هنرمندان شهرستان‌های بمپور و ایرانشهر، پایان بخش این نشست بود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارش نخستین روز از سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به سیستان و بلوچستان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید