آخرین خبر

چکناواریان: آقای شهردار با تمام پولتان ارکستر سمفونیک خوب درست کنید!

آوای ایرانیان: لوریس چکناواریان گفت: آقای شهردار خواهش می‌کنم تمام پولتان را بگذارید ارکستر سمفونیک خوب درست کنید!

به گزارش آوای ایرانیان، نشست محمدعلی نجفی شهردار تهران با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شب گذشته در باغ کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم تنی چند از هنرمندان و ناشران و اهالی رسانه به ایراد سخن پرداختند و نکاتی را به شهردار تهران یادآور شدند.

* شاهسواری: پیشنهاد تشکیل یک کارگروه ویژه میان «خانه سینما» و «شهرداری تهران» ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری 

منوچهر شاهسواری از هنرمندان کشورمان در این نشست خطاب به شهردار تهران اظهار داشت: امان از زمانی که وقت عاشقی فرا رسد و دکان‌ها بسته باشد، آنچه بر سر شهر ما آمده به دست خودمان بوده، پس چاره‌ای نداریم جز به دست خودمان آن را اصلاح کنیم.

وی گفت: در سینما با یک عبارت مواجه هستیم و آن اینکه فضای فیلم درست است یا فضای فیلم درست نیست؛ فضای شهر امروز ما تشدید کننده حرص و طعم و آز است ما فکر می‌کنیم سینمای ایران به عنوان پیشران فرهنگ و هنر کشور تکالیف جدی برای رفع مسائلی در شهر بر دوش دارد و جز به حقیقت‌گویی، صریح سخن گفت چاره‌ای برای این راه‌حل‌ها باقی نمی‌نماند.

وی افزود: صریح سخن گفتن راز ماندگاری همه حوزه‌های فرهنگی است و سینما تیزتر و مستمرتر در این مسیر گام برداشته است.

عضو خانه سینما ضمن خطاب قرار دادن شهردار تهران تصریح کرد: شما شهری را اداراه می‌کنید که باید رضایت مخاطبان یعنی اهالی آن را فراهم کنید ما نیز آماده‌ایم، ولی نیازمند یک شهر انسانی هستیم. شهری انسانی نخواهد بود مگر اینکه انسانش با مدنیت خو گیرد.

شاهسواری در ادامه با بیان اینکه جغرافیای تاریخی و تمدنی و اعتقادی ما حکم به مدینیت می‌کند و هر کس بخواهد ما را از این مسیر خارج کند به کناره این جهان رانده خواهد شد گفت: به نمایندگی از خانه سینما فکر می‌کنیم نیازهای متعددی وجوددارد که در تعامل دوسویه قابل حل است این تعامل نیازمند رابطه خانه سینما با شهرداری است.

وی به دوران کوتاه وزارت صالحی‌امیری در ساختمان بهارستان وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت:‌ هیچ وقت فرصت نکردم پس از انتخابات از او سپاسگزاری کنم اما اینجا این کار را می‌کنم. اما آقای شهردار این شهر نیازمند امنیت فضای فرهنگی است. سال‌هاست سینمای ایران برای جشنواره شهر با همه توان همکاری کرده است می‌دانیم شهرداری در مقاطع مختلف مشارکت‌هایی با ما داشته اما باید بگویم جامعه به سرعت در حال پیشرفت و جابه‌جایی نسلی است و ما فقط می‌توانیم دست در دست هم مخاطبانمان را راضی نگه داریم.

شاهسورای در پایان گفت:‌ اهل فرهنگ و هنر قرار نیست رضایت یک گروه خاص را تأمین کنند شما هم نمی‌توانید اینگونه و تنها به گروه خاص اکتفا کنید باید به نیازهای روز مخاطب پاسخ دهیم،‌تقاضا می‌کنم شرایط تأسیس یک کارگروه ویژه میان خانه سینما و شهرداری تهران ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تعریف شود تا ما فهرستی از مطالباتمان را ارائه دهیم.

* لوریس چکناواریان: آقای شهردار خواهش می‌کنم تمام پولتان را بگذارید ارکستر سمفونیک خوب درست کنید!

لوریس چکناواریان  به نمایندگی از جامعه موسیقی کشور خطاب به شهردار تهران گفت: من اهل بروجرد هستم ولی حدود چند سالی است در تهران زندگی می‌کنم در آن روزها تهران آرام و با فرهنگ بود اما امروز را ببینید.

وی افزود: اشتباه بزرگ که ما در ایران داریم این است که می‌گوییم فرهنگ و هنر و واژه موسیقی جا می‌افتد در صورتی که در همه دنیا فرهنگ، هنر و موسیقی در کنار یکدیگر شمرده می‌شوند زیرا موسیقی زبان خداست و اگر نبود اصلا بدون موسیقی نمی‌توانستند با خدا صحبت کنند.

لوریس چکناواریان  با بیان اینکه موسیقی بسیار مهم است،‌گفت: پس از جنگ به آلمان رفتم خرابه بود، اما دولت آمریکا برای بازسازی کمک‌هایی را به آلمان کرد ولی آلمان‌ها با همان پول اقدام به ساختن سالن کنسرت کردند. این امر موجب اعتراض دولت آمریکا شد ولی جواب این بود ما اگر ماشین مرسدس بنز داشته باشیم ولی ملت ما فرهنگ نداشته باشند به چه کار می‌آید!

وی با بیان اینکه کمبود فرهنگ امروز موجب ترافیک شده که آن را در خیابان‌ها می‌بینیم گفت: آلمان‌ها در همان سال‌ها برای خروج از خشونت بلافاصله در مدارس فرهنگ، هنر و موسیقی را اضافه کردند و از طریق موسیقی بود که ملت آلمان عوض شد ما هم فرهنگ و شعرای بزرگی داریم ولی نمی‌توانیم مولانا، حافظ را بدون موسیقی به دنیا نشان دهیم. آقای شهردار خواهش می‌کنم تمام پولتان را بگذارید ارکستر سمفونیک خوب درست کنید و مردم را عاشق موسیقی کنید در این صورت است که فرهنگ مردم عوض می‌شود. خواهش می‌کنم این زبان خداوند را به مردم ببخشید.

* مظفری: آقای شهردار نمی‌توانید ترافیک را اصلاح کنید بدون اینکه از انجمن‌های تجسمی کمک بخواهید

معصومه مظفری از هنرمندان اساتید حوزه هنرهای تجسمی ضمن تقدیر از اینکه هنرمندان تجسمی هم به این مراسم دعوت شدند چرا که اغلب غایبان برنامه‌های هنری هستند، گفت: شما آقای شهردار نمی‌توانید ترافیک را اصلاح کنید بدون اینکه از انجمن‌های تجسمی کمک بخواهید اگر شما از ما و کمک ما استفاده نکنید در واقع شما از دست داده‌اید چون ما هنر خودمان را داریم ولی چه بهتر که شهردار پشت ما باشد و به شکل درستی در ساماندهی شهری که هر جایش را می‌نگریم بیشتر به کمیت توجه شده به کیفیت توجه شود و ما را کمک کنید.

وی گفت:‌آقای نجفی در برنامه‌ریزی‌هایتان از ما کمک بخواهید ما از شما چیزی نمی‌خواهیم ولی خواهش داریم برای تغییر مدیرهایی که ما با آنها مستقیم کار می‌کنیم با خود ما مشورت کنید چرا که معمولا عده‌ای راجع به مسائل هنرهای تجسمی تصمیم‌گیری می‌کنند که صلاحیت و ذوق زیباشناسی ندارند.

وی در پایان گفت: نمی‌دانم چقدر در جریان تعداد گالری‌هایی که دارای مجوز وزارت ارشاد هستند (به غیر از فرهنگسراها) هستید؟ چند گالری در سایه قرار گرفته‌اند در حالی که برخی از آنها با آثارشان جوایز جهانی را به خود اختصاص دادند یکبار دیگر ما به سمت شما می‌آییم و شما با انجمن‌ها جلسه بگذارید چرا که توانایی‌ها و مشکلاتشان با همه متفاوت است.

* همت: درخواست اهالی تئاتر برای نشست تخصصی با شهردار

اصغر همت، به نمایندگی از جامعه تئاتر در این نشست بیان کرد: ما نیازمند نشستی تخصصی و خصوصی میان جامعه تئاتر و جناب شهردار و آقای صالحی امیری هستیم تا مشکلات را حل کنیم. جناب شهردار شما فرهنگی ترین مدیر شهری پایتخت هستید، همچنین انتخاب آقای صالحی امیری و مهندس حجت وظیفه شما رو سنگین تر میکند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چکناواریان: آقای شهردار با تمام پولتان ارکستر سمفونیک خوب درست کنید!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید