به گزارش آوای ایرانیان اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه تئاتر شهر و برنامه‌ریزی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژه‌برنامه‌های نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز تئاتر شهر است.

شنبه ۳۱ تیر، چهارمین روز از برگزاری ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» مانند روزهای گذشته، با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و با پیچیدن صدای مسحورکننده سنج و دمام در محوطه باز تئاتر شهر آغاز شد.

هادی لشگری، سرپرست گروه موسیقی «نوای عاشوراییان» در مورد اجرای این اثر نمایشی-موسیقایی می‌گوید: «بخش «نوای عاشوراییان» برنامه عزاداری ویژه مناطق جنوب است که با سازهای شیپور، سنج و دمام نواخته می‌شود. مراسم با نواختن شیپور آغاز می‌شود و سپس صدای سنج و دمام تصویرگر صحنه نبرد می‌شوند. درواقع در یک تصویرسازی شنیداری تأثیرگذار و بی‌نظیر، صدای دمام، صدای سم اسب و صدای سنج، چکاچک شمشیرها را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کند.»

عرشیان1

پس از پایان اجرای این نوای عاشورایی، پرده‌خوانی و نقالی شب چهارم توسط مسعود نوری‌فرد آغاز شد.

نورها بر مرکز صحنه تدارک‌شده تابیده می‌شوند و این نقال، دور صحنه می‌چرخد و مسلط، روایت دلدادگی را آغاز می‌کند.

نکته ویژه شب چهارم، حضور پرشور و گرم علاقه‌مندان و استقبال بیشتر مخاطبان نسبت به روزهای گذشته در محوطه تئاتر شهر بود. حالا با گذشت نیمی از این ویژه‌برنامه، چهره‌های آشنای بسیاری را می‌توان میان جمعیت مشتاق مشاهده کرد و گذشته از رهگذران و گذرندگان عبوری از محوطه تئاتر شهر که دمی یا ساعتی پای از رفتار می‌گیرند و تأمل می‌کنند به آواها و روایت‌های حماسه کربلا، به نظر می‌رسد «نوای عرشیان و مشق فرشیان» مخاطبان پیگیر خود را یافته است. دیگر نکته قابل‌توجه هم اینکه حضور خانواده‌ها هم چشمگیر است و جابه‌جا می‌توانی اعضای یک خانواده را از پدر و مادر و فرزندان را کنار هم ببینی که به عشق و ارادت به امام نور و سعادت کنار هم به تماشا و شنیدن اجراهای عاشورایی ایستاده‌اند.

عرشیان

برنامه بعدی این ویژه‌برنامه، مجلس تعزیه شهادت بُریر و جعفر بود، که با اجرای عنایت‌الله قاسمی مجلس در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

روز یکشنبه اول مرداد نیز، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» مانند روزهای گذشته با استقبال مخاطبان از نوای عاشورایی و سایر اجراهای نمایشی همراه بود.

برنامه بعدی روز یکشنبه، نقالی و پرده‌خوانی با حضور حسین ظاهری بود که در میان ازدحام مخاطبان به اجرا درآمد.

در ادامه، عنایت‌الله قاسمی، شبیه‌خوان و معین‌البکای کهنه‌کار، مجلس شهادت وهب نصرانی را با همکاری گروه خود برای مخاطبان به تصویر کشید؛ اجرای جذابی که باعث جمع شدن بسیاری از مردم  و مخاطبان علاقه‌مند به این گونه نمایشی و ارادتمندان به سیره و جایگاه حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش شد.

قاسمی با اشاره به آغاز فعالیتش در زمینه تعزیه‌خوانی در گفت‌وگویی با ایران تئاتر گفته بود: «تعزیه‌خوانی، هنر خانوادگی ماست. زنده‌یاد علاءالدین قاسمی، پسرعموی من از مطرح‌ترین تعزیه‌خوانانی بود که تأثیر او بر این هنر بر کسی پوشیده نیست. من نیز از دوازده‌سالگی در این عرصه حضور پیدا کردم.»

او همچنین افزوده بود: «علاقه من به جمع‌آوری نسخه‌های تعزیه باعث شد تا حدود ۴۰ سال از عمر خود را برای یافتن نسخه‌های متفاوت و کمیاب در سراسر کشور صرف کنم و بعد از زنده‌یاد هاشم فیاض، تنها تعزیه‌خوانی باشم که تمرکز اصلی‌اش بر اجرای مجالس کمتر اجراشده تعزیه قرار گرفته است. من در سال‌های اخیر بیشتر به اجرای تعزیه‌های غریب مشغول بوده‌ام.»عرشیان2

قاسمی به گفته خود حدود ۲۰ سال است که به‌عنوان معین‌البکا، کارگردانی مجالس تعزیه را به عهده‌ دارد و قرار است تا در ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» با اجرای سه تعزیه «بُریر و جعفر»، «وهب نصرانی» و «قاسم بن الحسن» با همراهی دیگر هنرمندان اهل‌فن تعزیه، میزبان مخاطبان در این ویژه‌بر‌نامه نمایشی در محوطه تئاتر شهر باشد.

قاسمی با اشاره به دو تعزیه «بُریر و جعفر» و «وهب نصرانی» می‌گوید: «این دو مجلس از مجالس غریب هستند. مجلس تعزیه «بُریر و جعفر» آخرین بار حدود صدسال پیش توسط آقای توکلی در تکیه شاپور اجراشده است. درواقع مجالس تعزیه‌های غریب، یا کم خوانده‌شده‌اند یا اصلاً خوانده نشده‌اند.»

ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هر شب از ۲۸ تیر تا ۶ مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عرشیان3