پنجشنبه در چهارمین روز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، فرهنگسرای نیاوران میزبان موسیقی کردی، چهارمحال و بختیاری، قشقایی، بوشهر و ترکمن شد.

شرکت‌کنندگان راه‌یافته به بخش نهایی هر یک از این نقاط در مقابل هیئت داوران متشکل از بهمن حاج امینی در سازهای کردی برای دو سئانس اول و یوسف دیبایی در سئانس پایانی برای ساز ترکمن، در سه رده سنی به رقابت پرداختند.

از ساعت ۹ الی ۱۳ صدای سازهای دوزله، نرمه نای، ضرب در کنار آواز این نقطه از کشورمان شنیده شد. شرکت‌کنندگان راه‌یافته به بخش نهایی رقابت‌های این جشنواره یک‌به‌یک روی صحنه آمدند و به اجرا پرداختد.

این قسمت از برنامه با ساز دوزله شروع شد. گروه سنی ج با دو شرکت‌کننده، گروه سنی ب و الف با یک شرکت‌کننده رقابت کردند. فرهاد سلیمانی و نیما شفیعی عضو گروه سنی ج، علی کمالی عضو گروه سنی ب و پارسا احمدزاده عضو گروه سنی الف دوزله‌نوازی بود.

آروین دباغی و پارسا احمدزاده در گروه سنی الف، مژگان سیدی بوکانی، کریم صالحی، اسماعیل محمودی و کیومرث محمودی در گروه سنی ج دیگر شرکت‌کنندگان در بخش ساز نرمه نای بودند. برای این ساز رده سنی ب شرکت‌کننده‌ای نداشت.

نوازندگان ضربی راه‌یافته به بخش نهایی نرمه نای‌نوازان و دوزله‌نوازان را در حین اجرایشان همراهی کردند. پارسا احمدزاده، مژده سیدی بوکان، کیانوش شهسواری و آلان فاروقی در رده سنی الف و امید دباغی و محراب قیطاسی در رده سنی ج نوازندگان سازهای ضربی بودند.

داوران از هر کدام از نوازندگان پیش از شروع به نواختن، در خصوص این که چه مقامی را می‌خواهند اجرا کنند، سؤالاتی پرسیدند و در ادامه از آن‌ها خواستند همراه با اجرایشان، بخوانند.

در بخش نخست، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا اردلان عضو هیئت داوران و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی به تماشای بخشی از اجراهای این روز از موسیقی نواحی نشستند.

در بازده زمانی دوم سازهای سرنا، شمشال، دهل و آواز به صدا درآمدند و نوازندگان به نوبت در سه رده سنی روی صحنه حاضر شدند. پارسا احمدزاده در رده سنی الف، محراب قیطاسی در رده سنی ب، نیما شفیعی و عبدالباسط مرادی در رده سنی ج بودند. میلاد شمس‌الدینی تنها شرکت‌کننده ساز شمشال بود که به‌عنوان نوازنده رده سنی ب از مهاباد نواخت.

برای ساز دهل از گروه سنی الف آلان فاروقی، از گروه سنی ب امید دباغی و محراب قیطاسی و از گروه سنی ج سامان شریفی روی صحنه آمدند. فؤاد استاد قادری برده زرد و جبرئیل تخت فیروزه به ترتیب از رده سنی الف و ج آواز خواندند. در بخش آواز کردی شرکت‌کننده‌ای از گروه سنی ب حضور نداشت.

در ادامه نوبت به نی چهارمحال و بختیاری با نوازندگی عقیل حیدری، نی قشقایی با نوازندگی محمدرضا چریکی و نی انبان بوشهر با نوازندگی مهدی حیدری منفرد رسید. داوران به هر یک گوش سپردند و نکته‌ای که به نظرشان می‌آمد را مطرح کردند.

آخرین بازه زمانی به موسیقی ترکمن رسید. نوازندگانی که در بخش ترکمن موسیقی نواحی شرکت داشتند، دوتار و کمانچه نواختند. هفت نفر برای دوتارنوازی به مرحله نهایی رقابت‌ها راه‌یافته بودند که اسامی آن‌ها به ترتیب گروه سنی‌شان چنین بود، ایمان عطا از گروه سنی الف، ایوب کم از گروه سنی ب، حامد پدری، سولماز تکه، میثم شاعری، گل محمد کم و محمد گلدی‌نژاد از گروه سنی ج.

داوران پس از این که هنر نوازندگی شرکت‌کنندگان را دیدند، از تعدادی از آن‌ها سؤالاتی در خصوص موسیقی خطه‌شان پرسیدند.

موسیقی ترکمن که با ساز دوتار طنین‌انداز شده بود با کمانچه ادامه پیدا کرد. در بخش کمانچه نوازی این روز، دو نفر از گروه سنی ب و یک نفر از گروه سنی الف حضور داشتند. در این قسمت نوازنده‌ای از گروه سنی الف به مرحله نهایی راه نیافته بود.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مرداد تا ۱۷ شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.