پنجمین روز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی لری در دو سئانس در سه رده سنی مختلف اختصاص داشت. رضا پرویززاده، علی اکبر شکارچی و فرج علیپور داوران روز پنجم جشنواره نظر خود را در مورد اجراهای این روز بیان کردند.

جشنواره تأثیر بسزایی در رشد و ایجاد انگیزه در بین جوانان دارد

رضا پرویز زاده در ارزیابی کمی و کیفی جشنواره توضیح داد: اجراها بسیار رضایت‌بخش بود و کاملاً مشخص بود که موزیسین‌های جوان از مدت‌ها قبل خودشان را برای شرکت در این رویداد هنری مهیا کرده‌اند. حتی شرکت‌کنندگانی که در دوره‌های قبل نیز حضور داشتند، این بار با تلاش و انگیزه بیشتری در جشنواره حاضر شده بودند.

او افزود: اتفاق تأمل‌برانگیزی که برای بسیاری از موزیسین‌های جوان ما رخ می‌دهد این است که روی موسیقی نواحی منطقه خودشان تمرکز نمی‌کنند، اما در کل سطح نوازندگی‌شان خوب بود.

این هنرمند موسیقی نواحی ادامه داد: فکر می‌کنم برگزاری جشنواره تأثیر بسزایی در رشد و ایجاد انگیزه در بین جوانان دارد. من با تعدادی از شرکت‌کنندگان در ارتباط هستم و از نزدیک شاهد تلاش این هنرمندان برای شرکت در جشنواره هستم. هرچند ممکن است که آن‌ها مقامی در جشنواره به دست نیاورند، اما باز به نحو احسن سعی‌شان را می‌کنند.

نوازندگان سرنا و کمانچه بسیار عالی بودند

فرج علیپور در خصوص ارزیابی آثار جشنواره دوازدهم گفت: ما در این دوره شاهد پیشرفت اجراها نسبت به دوره گذشته بودیم. فکر می‌کنم اگر نسبت به موزیسین‌های منطقه بختیاری اطلاع‌رسانی درست و دقیقی صورت بگیرد، قطعاً استقبال چشمگیرتری را خواهیم داشت. در کل نوازندگان سرنا و کمانچه ما بسیار عالی بودند.

او ادامه داد: اعضای انجمن موسیقی در این دوره نیز نهایت تلاششان را در برگزاری این جشنواره به کار بسته‌اند. امیدوار هستیم که نوازندگان موسیقی نواحی هر سال با انگیزه بیشتری در جشنواره شرکت کنند.

هنرمندان رده سنی ج افت کرده‌اند

علی اکبر شکارچی در ارزیابی کمی و کیفی آثار جشنواره دوازدهم گفت: بسیار خوشحالم که موسیقی با تمام سختی‌هایی که دارد همواره در حال رشد و تعالی است و برگزاری جشنواره نیز کمک خواهد کرد تا به مسیر حرکت جوانان سمت و سویی مشخص داد و موسیقی‌هایی که ریشه در فرهنگ و اصالت جامعه ما دارند را حفظ کنیم.

او ادامه: هنرمندان رده سنی الف و ب بسیار خوب ظاهر شدند اما متأسفانه در رده سنی ج آن پختگی که باید نوازندگان در این سن داشته باشند را نداشتیم و هنرمندان ما افت کرده‌اند

این هنرمند موسیقی نواحی با اشاره به دلایل افت هنرمندان جوان توضیح داد: فکر می‌کنم در این سن عقل و منطق در زندگی انسان‌ها نقش پررنگ‌تری دارد. نوازندگان ما دچار مشکلات و درگیری‌های فکری هستند و مجال برای رشد و شکوفایی آن‌ها فراهم نیست و آینده روشنی به لحاظ اقتصادی متصور نیستند. تا زمانی که هنرمندان ما در ناامنی معیشتی به سر می‌برند روی نوازندگی نمی‌توانند تمرکز کنند. یکی از هنرمندان موسیقی نواحی می‌گوید، “اگر یک هنرمند جایی برای عرضه هنرش نداشته باشد، هنر درون او زخمی می‌شود.” هنرمندان جوان ما باید مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند با خیال آسوده‌ای به انجام کار هنری مشغول شوند.