آخرین خبر

اعتراض 20 گروه پاپ به بی عدالتی جشنواره موسیقی فارس

۲۰ گروه پاپ حذف شده از دور رقابتی جشنواره موسیقی استان فارس، با انتشار بیانیه‌ای از آنچه عملکرد گزینشی مسئولان و محدود کردن موسیقی پاپ خواندند، به ابراز گلایه پرداختند و رویه اعلامی را مغایر با سیاست های دولت تدبیر و امید دانستند.

به گزارش آوای ایرانیان ، دهمین جشنواره گروه نوازی فارس در حالی در مدت یک هفته برگزار شد که گروه های محدود موسیقی پاپ، آواز جمعی و کلاسیک به صورت غیر رقابتی در این جشنواره حضور داشتند.
کیوان فرزین قائم مقام دبیر جشنواره موسیقی فارس پیش از این در نشستی خبری اعلام کرد: در بخش موسیقی کلاسیک، پاپ و آواز جمعی گروه ها به دلیل نرسیدن به حد نصاب جشنواره به بخش رقابتی راه نیافتند.
اما پس از این اعلان، ۲۰ گروه موسیقی پاپ با نگارش بیانیه‌ای حذف خود را از جشنواره ‘عمدی’ اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: ‘بار دیگر دستی برآمد و این بار بر سر ذوق جوانانی کوفت که ماه ها تمرین کرده بودند تا با سازهایشان، با صداهایشان عطر شادی را … پخش کنند، می خواستند … با پنجه هایشان مرهمی بگذارند بر اندوه کسانی که مجالی می جویند برای رها شدن از ترس و تیرگی آینده. در سرزمین باربد و نکیسا، حافظ و سعدی که تار و پود مردمانش با نوای چنگ آمیخته است، کسانی نابخردانه زخم بر روح نوخاستگانی زدند که پناهشان فقط موسیقی بود و ترانه بود و نواختن قلب های معصومشان. اما آن که امضا می کند نمی داند خط بر شور و شعور و کوشش جوانانی می کشد که تنها عرصه ای می خواهند برای تجلی هنرشان. برای سهیم کردن دیگران در لحظه های تنهایی هاشان.’
در این بیانیه از عملکرد مدیرانی که منجر به افشاندن ‘تخم بی اعتمادی’ به جای ‘ترویج عشق’ شده اند، انتقاد شده و آمده است: ‘قرار بود در آسمان این شهر نت های عزیز موسیقی برقصند نه این که اینجا مشهدی دیگر شود. نه این که کسی دوباره بخواند: از صدا افتاده تار و کمونچه مرده می برند کوچه به کوچه.’
نماینده یکی از این گروه‌ها در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: ماه ها با سعی و تلاش برای شرکت در جشنواره موسیقی فارس آماده شده بودیم؛ ولی متأسفانه بدون هیچ دلیل موجهی نه تنها گروه ما بلکه بخش موسیقی پاپ از جشنواره حذف شد و تمامی زحمات ما و بقیه گروه ها به هدر رفت.
وی که خواست نامش اشاره نشود، افزود: به ما اعلام شد که امسال بخش رقابتی در حوزه موسیقی پاپ حذف شده است اما سخنی از به حد نصاب نرسیدن تعداد گروه‌ها نبوده است؛ چرا که بیست گروه قاعدتا باید بتوانند در دور رقابتی شرکت کنند.
این نوازنده بیان کرد: به چند گروه به صورت دستوری اعلام شد که در بخش غیررقابتی جشنواره شرکت کنند تا نبود گروه‌های پاپ حاشیه‌ساز نشود؛ در حالیکه در این مدت جز ناراستی و سخنان ضد و نقیض از این اداره کل چیزی نشنیده‌ایم.

** صدای بانوان غالب نشود
این جشنواره حاشیه های دیگری نیز داشته است.
کم کردن و قطع صدای بانوان همخوان، باعث اعتراض گروه‌ها شد. در طی برگزاری جشنواره صدای زنان در برخی گروه‌ها که همخوان زن داشتند قطع یا کم شد.
به گفته یکی از فعالان موسیقی فارس، هیات داوران که از این اقدام مطلع نبود، به گروه‌ها تذکر می دادند که صدای بانوان شنیده نمی‌شود یا ناهمگون است و اعلام کرد که این موضوع باعث کسر امتیاز از آنها خواهد شد. پس از این هشدار، گروه‌ها اعلام کردند که به آن‌ها گفته شده صدای بانوان باید به قدری کم شود که غالب نباشد؛ از همین رو میکروفن‌های آن‌ها بسته شده یا صدا به شدت کاهش یافته است.
تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این باره بی نتیجه ماند.
دهمین جشنواره موسیقی فارس از ۹ آذرماه آغاز شد و امروز ۱۶ آذرماه با معرفی گروه‌های برتر به پایان می‌رسد.
بیانیه فعالان موسیقی استان فارس در حالی منتشر شد که پیش از این، فعالان حوزه تئاتر و نمایش شیراز نیز در اعتراض به لغو اجرا و توقیف تئاترهای دارای مجوز در اثر فشار عوامل بیرونی حوزه فرهنگ، نگرانی خود را اعلام کرده و تدبیر اندیشی مسئولان را خواستار شده بودند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعتراض ۲۰ گروه پاپ به بی عدالتی جشنواره موسیقی فارس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید