آخرین خبر

فقط «برنده باش» مصداق قمار بود؟

ظاهراً حاشیه‌های برنده باش تمامی ندارد! برنامه ای که از اواخر مرداد ماه سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما از همان ابتدا و با مجری گری سوپراستار خود محمدرضا گلزار که برای اولین بار قرار بود در تلویزیون حاضر شود، دستخوش حاشیه ها و خبرهای مختلفی شد. اما روز به روز با دیده شدن بیشتر این برنامه حجم حاشیه ها نیز رو به فزونی گذاشت و برنده باش به یکی از خبرسازترین برند های تلویزیون در ماه های اخیر تبدیل شد. از جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی برنامه که روزهای اول محل بحث برخی رسانه ها قرار گرفته بود تا نحوه حضور در مسابقه و مشکلات اپلیکیشن و افزایش بینندگان برنامه تا حدی که دومین برنامه پر بیننده تلویزیون لقب گرفت، اتفاقات عجیب جشنواره جام جم و دوگانه عادل- گلزار و برنده باش- نود که هنوز هم کسی نمی داند که واقعیت تخلفاتش چه بود، با اسپانسر برنامه که شاید مهمترین سوژه این روزهای مربوط به برنامه است و البته منشاء اصلی مشکلات فنی برنامه برنده باش و صدالبته این مهم ترین موضوع مربوط به برنامه یعنی مسئله قماربازی و بخت آزمایی در تلویزیون و فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت الله مکارم شیرازی که به صراحت ناظر به برنامه برنده باش قرار می گرفت.

به هر حال تلویزیون این روزها با بازی عجیب ستاره مربع ناظر به قرارداد کلانش با توسکا وارد مخمصه ای تبلیغاتی شده که به نوعی در آن نه راه پس دارد و نه راه پیش. مشکلات مالی عدیده تلویزیون چاره دیگر جز قرارداد اینچنینی برای رسانه ملی باقی نمی گذارد و از سویی نیز نیازی به تصریح ندارد که اینچنین تبلیغات تا چه اندازه تاثیرات سوء و مخربی در سطح ملی به جا می گذارد. دستور رئیس رسانه ملی برای تجدید نظر در قراردادهای تجاری و بازرگانی تلویزیون نیز نشان از آن دارد که ظاهراً فرمایش رهبر انقلاب تلویزیون را ناگزیر به پذیرش تصحیح این روند کرده و قرار است دستور رییس رسانه ملی که صبح امروز منتشر شد، راهگشای این بن بست بازرگانی در رسانه ملی شود.

وقتی همه بخت‌آزمایی‌های تلویزیون پشت «برنده باش» مخفی می‌شوند/ فقط برنده باش مصداق بخت‌آزمایی بود؟

مسئله مهم اما آن است که بعد از ماجرای فردوسی پور دست های زیادی به قلم رفت تا بتواند با حاشیه‌سازی‌های درست و غلط برای برنده باش دوگانه عادل گلزار را دنبال نماید و از این طریق مستمسکی برای فشار بیشتر به مدیر جوان شبکه سه شود. در همین مسئله اخیر ماجرای بخت آزمایی نیز در یکی دو روز گذشته تلاش بسیاری شد تا مسئله را متمرکز بر مسابقه ‌برنده‌باش نمایند. حال آن که ماجرای بخت آزمایی فراتر از یک مسابقه است و ناظر به بسیاری از برنامه ها و ساعات رسانه ملی در شبکه های مختلف می‌شود.

مسئله ای که باید بدان توجه کنیم این است که تقلیل موضوع بخت آزمایی در رسانه ملی به مسابقه برنده باش، تنزل فرمانی است که در کلام رهبر انقلاب جاری بود. مسئله‌ای که رهبر انقلاب به دانشگاه کردند پول بدون زحمت در قالب بخت آزمایی بود، مساله ای که نه فقط در برنده باش بلکه در بلکه در بسیاری از برنامه های پربیننده تلویزیونی در مسابقات روبیکیو در شبکه های نسیم، یک و سه، قرعه‌کشی‌های برندهای مختلف فروشگاه ها و اپلیکیشن ها و ارزش افزوده در جریان است و اگر قرار است اصلاح صورت پذیرد باید به طور کلان تمامی مسابقات و برنامه های تبلیغاتی و بازرگانی دستخوش تغییر جدی شوند.

وقتی همه بخت‌آزمایی‌های تلویزیون پشت «برنده باش» مخفی می‌شوند/ فقط برنده باش مصداق بخت‌آزمایی بود؟

از طرفی برنده باش میز این روزها دومین برند مطرح تلویزیون است و منطقی نیست که منتظر توقف کامل آن باشیم. برنامه ای که حاصل تلاش تیم برنامه ساز و نخستین حضور محمدرضا گلزار در تلویزیون است، منطقی نیست که به این سادگی نادیده گرفته شود. برنده باش اگر می‌خواهد از مخمصه بخت آزمایی که اکنون گرفتار آن شده خارج شود ناگزیر به حذف اپلیکیشن ورود به برنامه و تغییرات جدی در نحوه ورود به مسابقه است. چیزی که شاید مستلزم تغییر اسپانسر و یا حتی توقفی کوتاه در پخش آن شود اما حتما می تواند این برنامه را با قدرت بیشتری به آنتن بازگرداند.

به هر حال باید بدانیم برنده باش تنها یکی از چند مصداقی است که مسئله بخت آزمایی و تذکرات صریح رهبر معظم انقلاب بدان صادق است. هرچند که بهرحال تغییرات اساسی در کم و کیف ورود به این مسابقه امری اجتناب ناپذیر و لازم است ولی شاید تمرکز بیش از حد روی این مسابقه موجب غفلت از سایر بخت آزمایی های متعدد تلویزیون شود که این امر حتماً با کلام رهبر انقلاب مغایر است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فقط «برنده باش» مصداق قمار بود؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید