آخرین خبر

چرا گزارش مالی سفر ارکسترها به جام جهانی روسیه منتشر نمی‌شود؟

ترکیبی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران سال گذشته در چنین روزهایی به روسیه سفر کرد تا در جریان جام جهانی ۲۰۱۸ سه اجرا در شهرهای این کشور داشته باشد.

درست یک سال پیش و در جریان برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کاروانی متشکل از ارکسترهای بنیاد رودکی برای حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان به روسیه سفر کرد. ارکستری متشکل از نوازندگان ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران که در این سفر سه کنسرت در شهرهای سن پترزبورگ، مسکو و کازان برگزار کرد. سالار عقیلی هم به عنوان خواننده این اجراها را همراهی می‌کرد.

ایده‌ی رفتنِ ارکسترها به روسیه، همزمان با برگزاری رویداد بزرگی مانند جام جهانی فوتبال، درخورِ تحسین بود؛ اما این سفر حاشیه‌هایی هم داشته که هنوز پاسخی برایش یافت نشده است.

چرا گزارش مالیِ سفر ارکستر به روسیه منتشر نشد

همین چند روز پیش بود که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش مالی چندین جشنواره هنری در سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد. اما چرا بنیاد رودکی تا کنون گزارش مالی سفر ارکسترها به روسیه را منتشر نکرده است.
سفری که بی‌شک هزینه‌های زیادی در پی داشته و لازم است که افکار عمومی در جریان ریز هزینه‌های این سفر قرار بگیرند.

برخی رویدادها با اینکه بودجه‌ی خیلی زیادی هم ندارند، گزارش‌های مالی‌شان از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است و این اتفاقی ارزشمند است. برای مثال رویدادی مانند جشنواره موسیقی فجر با بودجه‌ای در حدود ۳ یا ۴ میلیارد تومان یا رویدادی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان که کل هزینه‌اش در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده یا جشنواره موسیقی نواحی که کل هزینه‌اش حدود ۳۰۰ میلیون تومان بوده؛ هر کدام در گزارش‌هایی مجزا، عملکرد مالی‌شان را ارائه کرده‌اند.

اما در این میان معاونت هنری وزارت ارشاد و البته بنیاد رودکی پس از گذشته یک سال از انجام سفرِ ارکستر به روسیه، هنوز گزارش مالی این سفر را منتشر نکرده‌اند. براساس اعلام مسئولان بنیاد رودکی و البته مسئولان فدراسیون فوتبال، برای سفر ارکسترها به روسیه بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه شده است. چرا نباید گزارش مالی این سفر به طور مشخص و ریز منتشر شود.

هدف اصلی از سفر ارکستر به روسیه چه بود

آذر ۱۳۹۶ بود که ماجرای سفر ارکستر به روسیه آغاز شد. از همان ابتدا ماجرا در بوق و کَرنا شد و تا زمان انجام سفر، نشست‌های رسانه‌ای بسیاری برگزار شد. در واقع سفری که می‌شد در سکوت و آرامش برنامه ریزی و انجام شود، با بیشترین حجم تبلیغات رسانه‌ای همراه بود.

در همان زمان هم زمزمه‌های تغییر در مدیریت بنیاد رودکی به گوش می‌رسید. آن زمان شنیده میشد که وزیر ارشاد قصد دارد تا علی اکبر صفی پور را از مدیرعاملی بنیاد رودکی کنار بگذارد.‌ درست از همان زمان بود که ماجرای سفر ارکسترها رسانه‌ای شد و این اتفاق به عنوان حربه‌ای برای بقای صفی‌پور در بنیاد رودکی به کار گرفته شد.

به نظر می‌رسد که این برنامه‌ریزی هم موفق بود و توانسته تا کنون صفی‌پور را در بنیاد رودکی نگه‌دارد. صفی‌پور هم اکنون حدود یک سال است که بدون حکم در سِمت مدیرعاملی بنیاد رودکی حضور دارد.

در کنار دو موردی که در بالا به آن اشاره کردیم، ابهام‌های دیگری هم درباره سفر ارکسترها به روسیه وجود دارد که هر کدام را در قالب مطلبی مجزا بیان و بررسی می‌کنیم.

منبع: تسنیم

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چرا گزارش مالی سفر ارکسترها به جام جهانی روسیه منتشر نمی‌شود؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید