آخرین خبر

عناصر لازم برای نمایشنامه‌خوانی موفق/ جلادی که خودش را سلاخی کرد

به گزارش آوای ایرانیان حسین احمدخانی کارگردان نمایشنامه‌خوانی «خون می‌جوشد» که از تهران در رویداد تئاتر صاحبدلان خوانش شد درباره این اجرا گفت: نمایشنامه «خون می‌جوشد» روایتی متفاوت از ماجرای شهادت حضرت یحیی (ع) است که این بار از زاویه نگاه یک جلاد به این واقعه پرداخته‌ایم؛ جلادی که پس از مدتی معاشرت با حضرت، شیفته و به نوعی عاشق ایشان می‌شود و در پی این عاشقی، سر خود را از بدن جدا می‌کند.

وی افزود: نمایشنامه «خون می‌جوشد» با همراهی پنج نقش‌خوان و یک صحنه‌خوان طی ۲ ماه برای حضور در رویداد تئاتر صاحبدلان آماده شد و بیش از هر چیز، در پی آن بود تا به مخاطبان خود دیگر بار یادآوری کند که با عشق و معجزه آن، جهان انسان‌ها، اندیشه‌هایشان و به نوعی کل کائنات قابل تغییر است.

نویسنده و کارگردان نمایشنامه‌خوانی «خون می‌جوشد» رویداد تئاتر صاحبدلان را رویدادی مهم در عرصه تئاتر کشور برشمرد و تصریح کرد: البته که رسیدن به اهداف مندرج در فراخوان این رویداد، نیازمند مجهز ساختن آن به ابزار و تجهیزاتی است که در وهله نخست سطح کیفی و در ادامه سطح کمی رویداد را افزایش دهد.

احمدخانی با تأکید بر اینکه نمایشنامه‌خوانی نیز مانند هر پدیده دیگری در عرصه تئاتر نیازمند توجه به اصولی مشخص و ابزاری کاربردی برای رسیدن به اهداف مورد نظر است، اظهار کرد: هر چند که به طور معمول نمایشنامه‌هایی که صحنه‌های پیچیده‌ای دارند برای اجرای نمایشنامه خوانی در نظر گرفته نمی‌شوند اما در همین حد و اندازه هم باید فضا و امکانات لازم برای نمایشنامه‌خوانی فراهم آید. پلاتوی اجرای نمایش، بهترین فضا برای نمایشنامه‌خوانی بوده که قادر است به نورپردازی حین اجرا و افزایش کیفیت صدای نقش‌خوان‌ها کمک کند و امیدواریم در ادوار آتی رویداد تئاتر صاحبدلان، این نکات برای این بخش در نظر گرفته شود.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: برای تولید یک اجرای نمایشنامه‌خوانی، طراحی میزانسن می‌تواند به موفقیت در اجرا کمک کند و همچون اجرای صحنه‌ای، کارگردان و نقش‌خوان‌ها باید با ساختار کلی متن آشنا باشند. هرچند که شاید برای اجرای نمایشنامه‌خوانی نیازمند به تجهیزات و یا آکسسوار مورد نیاز در اجرای صحنه‌ای نباشیم اما نباید این را از یاد ببریم که به منظور بیان شیوا و دلنشین متن و رساندن پیام مورد نظر نویسنده به مخاطبان، امکاناتی لازم است که می‌تواند متضمن موفقیت یک متن، اجرای نمایشنامه‌خوانی و چه بسا انتخاب آن برای اجرای صحنه‌ای باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عناصر لازم برای نمایشنامه‌خوانی موفق/ جلادی که خودش را سلاخی کرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید