آخرین خبر

روایتی از یک کتاب حیرت آور در دهه ۶۰

کتاب «پارتیتور دست نویس نی نوا» از آثار شاخص و ماندگار استاد حسین علیزاده روز جمعه ۳۱ خرداد در فرهنگسرای نیاوران تهران همراه با چهار اثر دیگر رونمایی شد.

به گزارش آوای ایرانیان ، آئین رونمایی از تازه‌های نشر «تار و پود» کتاب «پارتیتور دست نویس نی نوا» با حضور حسین علیزاده و جمعی از اهالی موسیقی و اصحاب فرهنگ و هنر عصر جمعه ۳۱ خرداد به همت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و مرکز نشر و پخش موسیقی جوان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم تازه‌ترین آثار منتشر شده در موسسه «تار و پود» از جمله آلبوم‌های «در دل ماند»، «نهان»، جلدهای ۵ و ۶ کتاب «ده قطعه برای تار» و کتاب «پارتیتور دست نویس نی نوا» به صورت رسمی وارد بازار نشر شد.

توضیحات آقای مدیر درباره پروژه «تار و پود»

سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در ابتدای این مراسم گفت: «نی‌نوا» یکی از پر اقبال‌ترین آثار موسیقیایی ملی ایران در چهاردهه گذشته است که شهرتی فرامرزی دارد. این اثر ارکسترال در دستگاه «نوا» با محوریت ساز «نی» به آن جلوه‌ای خاص بخشیده و دارای فراز و فرودهای تأثیر گزاری است که به فراخور زمان‌ِخلق اثر و نیز با توجهی عمیق به گذشته، نگاهی دقیق به افق‌های روبه رو دارد که به همین سبب عموم شنوندگان با این اثر جوششی، احساس هم‌ذات پنداری می‌کنند.

سجادی افزود: علاوه بر نقش محوری آهنگساز و تنظیم‌کننده و نگارش هوشمندانه پارتیتور این اثر ارجمند استاد حسین علیزاده، نقش نوازندگان کاربلد و خوش‌حس قطعات به‌ویژه نفس گرم تکنواز نی جمشید عندلیبی نقش قابل توجه و اعتنایی جدی است ما امشب ذیل یک نام بزرگ یعنی حسین علیزاده گرد هم آمده‌ایم. مجموعه بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران افتخار دارد که فاز دوم تولیدات تار و پود را به جشن بنشیند. این مرحله پس از رونمایی از آلبوم موفق «غمنومه فریدون» صورت می‌گیرد که سال ۹۶ در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. خشنودیم که این بار «تار و پود» از چندین آلبوم رونمایی می‌کند و خوشحالیم که نام بزرگ علیزاده بر تارک این مجموعه می‌درخشد.این مجموعه حاصل تلاش و تفکر جمعی و گروهی است. این نگاه گروهی حتی در شخصیت کسی به نام حسین علیزاده تلالو داشته است. خوشبختانه هم اکنون علیزاده چه در حوزه شاگردپروری و چه در حوزه خلق آثار راه خود را همچون گذشته ادامه می‌دهد.

مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، ضمن دعوت از علی بوستان، مدیر اجرایی و هنری «تار و پود»، گفت: سکاندار اجرایی «تار و پود» که به عنوان مدیر هنری این موسسه فعالیت می‌کند هنرمندی برخاسته از یک خانواده هنرمند است. علی بوستان که اخلاق شخصیت و هنرش بر کسی پوشیده نیست فرزند ارشد مرد بزرگی که است که هربار نامش را بر زبان می‌‏آورم در دلم به احترامش قیام می‌کنم. هنرمند بزرگ، بهمن بوستان که از پژوهشگران عرصه موسیقی بود و خدمات بسیاری را به حوزه فرهنگ و هنر از جمله موسیقی کرد. علی بوستان ابتدا در محضر بزرگانی چون زنده‎یادان پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی آموزش دیده و چندی هم در محضر استاد عبادی شاگردی کرد. البته که معلم نخستین او بهمن بوستان بود. وی سالیان سال هم در خدمت استاد علیزاده بود و مدیریت هنری و بخش اجرایی تار و پود را انجام می‌دهد و ارتباط آن دو یک ارتباط عاشقانه و کاملاً متعالی است.

علی بوستان و قدردانی از حسین علیزاده

علی بوستان مدیر اجرایی موسسه «تار و پود» هم با قدردانی از حضور حسین علیزاده توضیح داد: در مجموعه پیش رو تلاش شده تا تمام جوانب آموزشی لحاظ و نگاه جدیدی به ارکستراسیون و تکنوازی عرضه شود.

بوستان با اشاره به رونمایی آلبوم «نهان» به نوازندگی پریسا پولادیان و بهزاد میرزایی گفت: پولادیان نه تنها نوازنده و هنرجو بلکه به عنوان دستیار آموزش به همراه رادمان توکلی و بهزاد میرزایی در نظام آموزشی خانه موسیقی حسین علیزاده که سال‌هاست به آموزش در قالب کارگاه‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کند حضور دارد و شاگردانی را زیر نظر استاد پرورش می‌دهند.

روایتی از یک کتاب حیرت آور در دهه ۶۰

کیاوش صاحب‎نسق، استاد دانشگاه، آهنگساز و نوازنده پیانو اظهار کرد: در دهه‌ای که وانفسای موسیقی را تجربه می‌کردیم یعنی سال‌های ۶۳ و۶۴ نسل من مشتاق موسیقی بودیم. مکتوبات آن دوران که به عنوان رسم‎الخط موسیقی وجود داشت بسیار اندک بود. جلد دوم کتاب «ده قطعه برای تار» برای من شانزده، هفده ساله مواجه با یک کتاب به معنای واقعی کلمه بود. این کتاب حیرت‎آور بود، دقت رسم‎الخط، توضیحات کافی و ثبت جسورانه پیچیدگی‌های ذهنی یک آهنگساز و یک هنرمند از ویژگی‌های آن بود. جالب است که آن زمان نشر «ماهور» نسخه‌هایی از این کتاب را به دو زبان فارسی و آلمانی منتشر کرده بود. امروز با گذشت بیش از حدود ۳۰ سال از انتشار آن مجموعه ۴ جلدی، نشر «تار و پود» وارد عرصه شده و شاهد انتشار جلدهای ۵ و ۶ این مجموعه توسط «تار و پود» هستیم. این مجموعه دربرگیرنده آثار ارکستری شخصی حسین علیزاده است. در این کتاب‌ها ما گستره‌های صوتی را مشاهده می‌کنیم که با هم پرسش و پاسخ دارند و فقط یک مجموعه برای تمرین تار نیستند. در این مجموعه نگاه ویژه‌ای وجود دارد و تار را تبدیل به یک ساز چند صدایی کرده است. استفاده از تک سیم‌ها در کنار جفت سیم‌ها، کوک‌های خاص و کوک‌های چند صدایی را روی این ساز امکان پذیر می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر ما به عنوان فعال عرصه موسیقی دغدغه ثبت و رسم الخط درست را نداشته باشیم برای آیندگان چیزی باقی نمی‌ماند که خوشبختانه این مهم در مجموعه آثار «تار و پود» به شدت رعایت شده است. این آثار ارزش پژوهشی بسیار بالایی برخوردارند.

رونمایی از پارتیتورهای دست نویس در حضور هنرمندان

پس از سخنان صاحب نسق کلیپ آلبوم «در دل ماند» پخش شد و در ادامه رادمان توکلی و حمید قنبری به دونوازی پرداختند. این دو هنرمند نیز قبل از اجرای خود با اهدای دسته گلی به حسین علیزاده از زحمات او قدردانی کردند.

سپس به دعوت سید عباس سجادی حسین علیزاده، فریدون شهبازیان، علی اکبر شکارچی، شهرام صارمی، کیانوس صاحب نسق و فردین خلعتبری به همراه علی بوستان روی سن حاضر شدند و از کتاب «پارتیتور دست نویس نی نوا» در میان تشویقی حضار در سالن رونمایی شد

پیش از اجرای مراسم رونمایی متن دستنوشته استاد حسین علیزاده که در جلد ششم ده قطعه برای استاد هوشنگ ظریف به چاپ رسیده است توسط سید عباس سجادی قرائت شد. در این نوشته آمده است: «به استاد هوشنگ ظریف، روزهای شنبه و ما سر کلاس در انتظار … طنین قدم‌هایش در بازار و دبستان حافظ لحظه به لحظه نزدیک می‌شد.نغمه‌های رویا زودتر از ورودش همه جا را پر می‌کرد.در باز می‌شد و مردی خوش اندان و خوش سیما هدیه‌ای داشت، صداهای رنگین با قلبی مهربان. عشق را کاشت تا عاشق شویم تا عاشق بمانیم با یاد و نامش»

بعد از قرائت این متن، خدیو رفعتی از طرف شاگرد استاد هوشنگ ظریف نیز متنی برای تشکر از حسین علیزاده در سالن خوانده شد.

در هنر مسابقه معنا ندارد

حسین علیزاده هم در بخش پایانی مراسم تصریح کرد: متاسفانه ما درگیر روزمرگی هستیم و به عنوان هنرمند در باره پرواز خیالمان با هم صحبت نمی‌کنیم.در تمام دنیا مراکز هنری صفای خاصی دارند در ایران هم البته این صفا وجود دارد مثلاً در هنرستان موسیقی که فرشته‌ها در آن درس خوانده‌اند و هنرمندانی همچون هوشنگ ظریف از این جمله‌اند.

وی گفت: در هنر مسابقه معنی ندارد و با مسابقه راه برای ابراز عشق از میان می‌رود. ما به هنگام پرداختن به هنر و خلق اثر هنری گوهری را به هم امانت می‌دهیم. کاش به جای صحبت از کمبودها درباره ذهن و قلبمان صحبت کنیم و دریابیم که چه شد که این قطعه ساخته شد.

این نوازنده ضمن ابراز خرسندی از حضور همه جانبه و فعالیت بانوان در تمامی عرصه‌های موسیقی گفت: بانوان ما واقعاً عالی هستند. آنها با وجود محدودیت‌ها فعالیت می‌کنند.

آهنگساز نی نوا با ذکر این مطلب که ۵۰ سال است که تدریس می‌کنم و اصلاً ناامید نیستم ادامه داد: می‌دانم با وجود محدودیت‌هایی که به موسیقی تحمیل می‌شود اما جنب و جوش دارد و به ویژه در نسل جوان چهره‌های شایسته‌ای ظهور یافته‌اند. ما اگر آگاه باشیم می‌توانیم هوشیارانه و البته بدون تعصب از تجربه گذشتگان استفاده کنیم و از آن الهام بگیریم سخنانش را به اتمام رساند.

مراسم رونمایی از آلبوم‌های منتشر شده از سوی نشر تار و پود شامگاه جمعه با جشن امضای این آثار در محوطه فرهنگسرای نیاوران با حضور استاد حسین علیزاده پایان یافت.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایتی از یک کتاب حیرت آور در دهه ۶۰”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید