آخرین خبر

کنسرتی برای مردم عام !

آوای ایرانیان: کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی به همت سلمان سالک و با هدف بازگشت دوباره موسیقی ایرانی به آغوش جامعه، در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان، گروه «مهربانی» به سرپرستی سلمان سالک کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی را ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌کند.
این کنسرت سال گذشته ۱۴ دی در تالار رودکی برگزار شد و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. از نکات جالب این برنامه همراهی مردم با آهنگ های خاطره انگیز قدیمی است. در این کنسرت قطعه هایی از علی تجویدی، سعید مهناویان، همایون خرم، مجید وفادار، عبداله جهان پناه، محمد حیدری، نعمت آغاسی، اسفندیار منفردزاده، حسین همدانیان، مرتضی احمدی و چند قطعه محلی اجرا می‌شود.
در این اجرا سلمان سالک نوازنده تار و سرپرست گروه، پیمان قدیری نوازنده ویلن و گیتار، علی درویش نوری نوازنده بم تار و عود، کوروش حجازی نوازندده تنبک و تمپو و علیرضا مصدقی نوازنده سازهای کوبه ای، اعضای گروه «مهربانی» را تشکیل می دهند.
تنظیم آثار این اجرا بر عهده پیمان قدیری و سلمان سالک بوده است.
سلمان سالک سرپرست گروه «مهربانی» درباره کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی می گوید: مخاطب موسیقی ایرانی محدود به عده ای خاص نیست و هر کس به فراخور نیاز خود می تواند از آن استفاده کرده و از شنیدن آن بهره ببرد. از طرفی مخاطب نیز حق انتخاب داشته و می تواند انواع موسیقی را با توجه به سلیقه و درک خود انتخاب نماید. این انتخاب نیز می تواند در محیطی کاملاً آرام و بدون حاشیه و درگیری بین سلایق مختلف صورت پذیرد. موسیقی ایرانی دارای قابلیتهای فراوانی است می تواند انواع احساسات را برانگیخته نماید. می تواند توأم با شادی و شور و شعف باشد و یا می تواند محزون و غم انگیز باشد. می تواند عارفانه یا عاشقانه باشد و می تواند بسیاری از احساسات دیگر را نیز ایجاد نماید که شاید از آن غافلیم.
وی ادامه می دهد: در این میان احساس می شود پیوند این موسیقی با خیلی از احساست آدمی در حال گسستن است نه به این دلیل که ظرفیتهای لازم را ندارد بلکه به این دلیل که نمی دانیم چگونه از آن استفاده کنیم. وقتی هنرمندان یک جامعه از تمام ظرفیتهای یک هنر استفاده نکنند و فقط آن را برای مقاصدی خاص به عرصه نمایش بگذارند، طبیعی است که بخش عمده ای از مخاطبین آن هنر که دنبال دریافتهای دیگری هستند (که این دریافتها لزوماً منفی نیست)، به آن رغبت نشان نمی دهند. برچسب هایی نظیر جدی، عرفانی، تخصصی، عمیق و … برای هنری که بالقوه همه می توانند از آن استفاده کنند، می تواند در دراز مدت منجر به از دست دادن جریان اجتماعی آن هنر شود و استفاده از آن هنر در جامعه کمرنگ شود. بنابراین هنرمندان صرفاً برای هنرمندان و خواص تولید اثر می کنند و در واقع بخش عمده ای از مخاطبین خود را از دست می دهند. در این میان گرایش به هنر عامیانه قدری نیز بین آنها مذموم شمرده می شود تا جایی که از حضور در مجامع عمومی پرهیز می نمایند و به طور کلی شرایط برای محو آنها از صحنه فراهم می گردد.
سالک تاکید می کند: در حال حاضر ظاهراً این اتفاق برای موسیقی ایرانی افتاده و عموم مردم از نوعی موسیقی پاپ که ریشه در موسیقی سایر کشورهای دنیا دارد اما تنها کلام آن فارسی است، استفاده می کنند و پیوند آنها با موسیقی ایرانی یا به طور کلی قطع شده و یا خیلی ضعیف است.
سرپرست گروه «مهربانی» می گوید: اکنون به نظر می رسد زمانی است که لازم است بار دیگر چون گذشته این هنر اصیل به آغوش جامعه باز گردد گرچه هنرمندانی هستند که در این عرصه تلاش می کنند اما ظرفیت موسیقی ایرانی خیلی بیش از اینهاست. کنسرت پیش روی ما، نگاهی متفاوت به آهنگهایی است که در حدود نیم قرن پیش پیوند مردم و موسیقی ایرانی را حفظ می کردند.
کنسرت گروه «مهربانی» جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ از ساعت ۲۱:۰۰ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. علاقه مندان برای تهیه بلیت های این کنسرت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

 

“طی سالهای اخیر اغلب رسانه ها و سایت های موسیقی صرفا بخاطر انتشار انواع و اقسام قطعات موسیقی و اختصاص فضای اختصاصی و گشترده برای دانلود آهنگ درحوزه‌های موسیقی پاپ، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی تلفیقی، موسیقی راک و حتی موسیقی رپ، سطح انتظارات مخاطبان از یک رسانه موسیقی را تنزل داده اند اما رسانه آوای ایرانیان در سال های اخیر با مجوز رسمی از وزارت ارشاد بدون هیچ شعارزدگی رویه ای متفاوت در انتشار اخبار موسیقی دنبال می‌کند و با تولید و انتشار گزارش ها، گفتگو ها و اخبار جامع و متنوع در ژانرهای مختلف موسیقایی در پی ارتقای سطح سواد موسیقایی مخاطبان عام در جامعه خواهد بود.”

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کنسرتی برای مردم عام !”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید