بخش موسیقی نواحی سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان از شنبه پنجم مرداد با اجرای نوازندگان و خوانندگان جوان آغاز شد و پس از ۱۱ روز پنجشنبه ۱۷ مرداد به کار خود پایان داد.

دف‌نوازی و اجرای موسیقی آذربایجان، بختیاری، قشقایی، فارس، سواحل جنوبی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، مازندران، شمال خراسان، ترکمن و کتول و شرق و جنوب خراسان، عناوین بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.

با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای دو بخش موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی کلاسیک از شنبه ۱۹ مردادماه در تالار رودکی آغاز شد و تا پنجم شهریور ادامه دارد.

درمجموع، در این دوره جشنواره ۷۷۶ نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک رقابت می‌کنند. هومان اسعدی دبیر جشنواره است و این رویداد با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

هنرمندان جوان و نوجوان در سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال: متولدین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳) در حضور هیئت داوران به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

بخش موسیقی نواحی

روز اول دف‌نوازی

نخستین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شنبه پنجم مرداد به هنرنمایی دف‌نوازان جوان و نوجوان اختصاص داشت. هیئت داوران متشکل از سید عطاالله سلامیه، عبدالرحمن غوثی، منصور مرادی و سید عطاءالدین یاسینی اجراهای اولین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را بررسی و مورد ارزیابی قرار دادند.

نظر داوران

سید عطا الله سلامیه

سید عطا الله سلامیه دف‌نواز در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: مسلماً هر دوره‌ای که این جشنواره برگزار می‌شود، کیفیت آن هم بالاتر می‌رود و شرکت‌کننده‌ها قوی‌تر ظاهر می‌شوند. امسال رقابت بین شرکت‌کننده‌ها بسیار نزدیک بود و به طبع داوری نیز بسیار دشوار خواهد شد. بنده مطمئن هستم که در سال‌های آینده بیشتر جوان‌ها در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

وی در پایان در مورد نقاط ضعف و قوت شرکت‌کننده‌ها نیز بیان کرد: ما در آینده می‌خواهیم در مورد اصالت، قداست و جایگاه و مقام دف بحث‌هایی را انجام دهیم. درست است که در این جشنواره همه برای مقام دف شرکت کردند، اما خیلی از افراد در شناخت مقام‌های دف مقداری ضعیف بودند و باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم.

عبدالرحمن غوثی

عبدالرحمن غوثی نوازنده دف و داور بخش دف مقامی در مورد اجراهای اولین روز جشنواره و همچنین کیفیت جشنواره امسال عنوان کرد: در ابتدا از تمام دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم. اجراهای این دوره بسیار باکیفیت بود. هنرمندان زیادی از این دوره از جشنواره استقبال کردند و بنده هم به‌عنوان یکی از اعضای هیئت داوران از اجراها بسیار راضی بودم. انتظار دارم که این جشنواره تداوم داشته باشد و هنرمندان نیز استقبال بیشتری از این جشنواره کنند. هر سال نسبت به سال‌های گذشته اجراهای بهتری را شاهد هستیم و هنرمندان خوب و توانایی در این جشنواره شرکت می‌کنند. در کل از این دوره از جشنواره و اجراها کاملاً راضی هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه اجراها آن‌قدر کیفیت خوبی داشت که نمی‌توان از آن‌ها ایرادی گرفت، اما هنرمندانی که به‌تازگی کار خودشان را شروع کرده‌اند، باید تمرین بیشتری داشته باشند که در سال‌های آینده بهتر و قوی‌تر در این جشنواره ظاهر شوند.

منصور مرادی

منصور مرادی نوازنده و مقام‌شناس دف که اجراهای اولین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را بررسی قرار داد با اشاره به این که دف یک ساز اسلامی است، تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) تنها سازی که بارها در مورد آن صحبت کرده بودند، ساز دف بوده و نواختن این ساز از نظر شرعی و اسلامی هیچ‌گونه ممانعتی ندارد.

مرادی در مورد نقش صداوسیما در معرفی ساز دف توضیح داد: صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشان دادن و معرفی ساز دف کمک زیادی کرده‌اند. همچنین جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره دف‌نوای رحمت که بزرگ‌ترین رویداد دف‌نوازی در دنیا است، برگزار می‌شود که این جشنواره‌ها می‌توانند کمک شایانی به معرفی این ساز کنند.

او در پایان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و یک افتخار برای ملت ایران است و بسیاری از هنرمندان کشور را می‌شناسم که برای شرکت در این جشنواره لحظه‌شماری می‌کنند.

دومین+روز+جشنواره+ملی+موسیقی+جوان

روز دوم  موسیقی آذربایجان

روز یکشنبه ششم مردادماه، دومین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شاهد حضور هنرمندانی بود که به ارائه موسیقی آذربایجانی پرداختند. در این بخش شهریار صدیق، جابر اطاعتی، ایمران حیدری و وحید اسداللهی به ارزیابی اجراها نشستند.

نظر داوران

شهریار صدیق

شهریار صدیق نوازنده تار و سرپرست گروه راست موغام تبریز در ارزیابی خود از اجراها بخش موسیقی آذری گفت: اجراها در بعضی از رشته‌ها، شرکت‌کننده چندانی نداشت، اما همیشه گفته‌ام مزیت جشنواره موسیقی جوان این است که خصوصاً در رده سنی الف همیشه هیجاناتی داریم و می‌دانیم حتماً اتفاقات جالبی خواهد افتاد. امسال هم چند مورد داشتیم و یک مورد هم در رده سنی ج داشتیم که اجرای فوق‌العاده‌ای داشتند. به‌طور کلی هنرمندان جوان در ساز تار و کمانچه بسیار خوب ظاهر شدند، اما به نظرم همیشه رده سنی الف نسبت به سایر رده‌ها حرف اول را می‌زنند به دلیل اینکه بسیار جدی رقابت می‌کنند.

او ادامه داد: بعضی از هنرمندان در برخی از رشته‌ها کارشان را زیاد جدی نمی‌گیرند، البته تصمیمی اتخاذ شده که در سال‌های آینده حتماً رپرتواری تعریف شود که هنرمندان مجبور شوند روی این رپرتوار کار کنند و تنها یک قطعه خاص را برای اجرا در جشنواره آماده نکنند. این اتفاق باعث می‌شود که این نقص‌ها جبران شود.

وی افزود: به نظرم برگزاری چنین جشنواره‌ای بزرگ‌ترین اتفاق برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی است. جشنواره موسیقی جوان تنها جایی است که آن‌ها می‌توانند رقابت کنند و هنر خودشان را نشان دهند. برگزاری این جشنواره تأثیر بسزایی در رشد و پرورش هنرمندان جوان کشور دارد و باید برگزاری آن تداوم داشته باشد.

جابر اطاعتی

جابر اطاعتی نوازنده ویولن، کمانچه، آهنگساز و تنظیم‌کننده در توضیح خود از اجراهای بخش آذری توضیح داد: جشنواره امسال خیلی خوب است. هرسال شاهد هستم که جشنواره روند رو ‌به ‌رشد و ارتقای خودش را حفظ کرده است. در هر صورت با تمام مشکلاتی که وجود دارد، امسال شاهد این موضوع بودم که جوانان رشد بسیار خوبی داشتند و این موضوع کاملاً مشهود بود. خصوصاً در گروه سنی الف رشد قابل‌توجهی داشتیم. امسال هم چند پدیده در جشنواره داشتیم که با تمام اصول و سنت‌های شفاهی ما توانستند موسیقی اقوام و آداب و فرهنگ موسیقایی آذری را خیلی خوب به اجرا بگذارند. از این لحاظ بسیار جای خوشحالی دارد که شاهد پیشرفت جوانان این مرزوبوم هستیم.

او ادامه داد: هنرمندان نوجوان و جوان در سازهای تار و کمانچه مانند سال‌های گذشته خصوصاً در رده سنی الف خوش درخشیدند و تشویق هم شدند، اما در برخی سازها نوازندگانی بودند که کم‌وکاستی‌هایی داشتند. متأسفانه شرکت‌کنندگان ساز گارمون نسبت به سال گذشته بسیار کم بودند. البته می‌دانم نوازندگان بسیار خوبی در این بخش داریم و شاید مهم‌ترین علت کم بودن شرکت‌کنندگان این بخش اطلاع‌رسانی‌ ضعیف بود. البته خود هنرمندان جوان هم تا حدودی مقصر هستند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند. ساز قوپوز نیز همانند سال‌های گذشته شرکت‌کننده‌های بیشتری داشت و نسبت به دیگر سازها نیز بسیار درخشید. مسلماً این هنرمندان جوان آینده و پشتوانه موسیقی این مرزوبوم هستند و این موضوع بسیار جای خوشحالی دارد. نقاط ضعف و قوت در چنین اجراهایی مشخص می‌شود و مسلماً نقاط ضعف هر هنرمند جوانی با اجرا در این جشنواره از بین می‌رود.

ایمران حیدری

ایمران حیدری نوازنده قوپوز درباره اجراهای روز دوم جشنواره گفت: اجراها در بخش موسیقی آذربایجانی درمجموع خوب بود. کیفیت اجراها هر سال به‌مراتب بالاتر می‌رود، اما یک مقدار اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف بود و تعداد شرکت‌کنندگان پایین‌تر از حد انتظار ما بود. با مسئولان جشنواره صحبت‌هایی را انجام دادیم که از دوره‌های آینده اطلاع‌رسانی قوی‌تری صورت گیرد.

او ادامه داد: بعضی از شرکت‌کنندگان اجرای صحنه‌ای بهتری داشتند اما بعضی از آن‌ها نیز به دلیل استرس نتوانستند اجرای بهتری داشته باشند. در مجموع، جشنواره موسیقی جوان رویداد بسیار خوبی است و به نظرم بهترین اتفاق هنری در زمینه موسیقی، جشنواره موسیقی جوان است.

وحید اسداللهی

وحید اسداللهی نوازنده نقاره نیز در تشریح اجراهای موسیقی آذری گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند آماده بودند. تعداد هنرمندانی که در قسمت ساز نقاره شرکت کردند کم بود، اما همه آن‌ها اجراهای خوبی داشتند. متأسفانه تعداد شرکت‌کننده‌ها در این دوره از جشنواره کم است که به خاطر ضعف در اطلاع‌رسانی است. صداوسیما باید کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند، زیرا خیلی از هنرمندان بااستعداد هستند که از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع ندارند.

او ادامه داد: مطمئناً برگزاری جشنواره موسیقی جوان کمک شایانی به رشد و پیشرفت موسیقی کشور می‌کند. در اجراهای امسال هم شاهد بودیم که نوجوانان بسیار خوبی حضور داشتند که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. مسئله اینجا است که باید برنامه‌ریزی درستی باشد و جوانان بااستعداد برای شرکت در جشنواره تشویق شوند.

روز سوم – موسیقی بختیاری، قشقایی، فارس و سواحل جنوبی

حمیدرضا اردلان، پروین بهمنی، حسینعلی سعادتی راد، احمدعلی شرفی و محسن شریفیان داوران سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بودند که به اجرای موسیقی بختیاری، قشقایی، فارس و سواحل جنوبی اختصاص داشت.

نظر داوران

حمیدرضا اردلان

حمیدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و عضو هیئت داوران و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان، گفت: جشنواره موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته  هم به لحاظ کمی تعداد نوازندگان هر منطقه و هم از نظر اصالت‌ها و کارکردهای موسیقی اصیل در تداوم فرهنگی، به‌طور آرام اما محسوس در حال رشد است. به‌طور کلی اجراها نسبت به کاری که جشنواره انجام می‌دهد، رضایت‌بخش بودند. در نسبت با اصالت‌های منطقه و گذشته، موسیقی ایران در حوزه موسیقی مقامی در دورانی به سر می‌برد که اگر فکری بنیادین برایش نشود، ممکن است بعضی از لحن‌ها و رپرتوارها آسیب جدی ببیند.

وی افزود: در این دوره تاریخی، هجوم صداهای فرهنگ‌های دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده است که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگ‌های بومی و موسیقی مقامی کم شود. یکی از تأثیرات آن در نوازندگی این نوازنده‌ها است و این تأثیر به طبع آن تأثیر بزرگ‌تر، چشمگیر است، اما وظیفه‌ای که جشنواره دارد این است که به‌خوبی نوازنده‌ها را به مراقبه و تمرین بر اساس اصالت‌ها دعوت کند و این مسائل در چارچوب جشنواره، بسیار خوب قابل ارزیابی است.

اردلان در پایان خاطرنشان کرد: در اغلب نقاط دنیا اجازه می‌دهند که رویدادهای فرهنگی مداوم باشد. موضوع دیگر این است که ساختار مدیریتی، داوران، نگاه و رویکردها طوری بوده است که اجازه داده است یک مقیاس و عیاری به دست آید که ما در وهله اول دانشمان راجع به موسیقی جوان در کشور بسیار اضافه شود و در وهله دوم بتوانیم بفهمیم در مناطق مختلف موسیقی در چه وضعیتی به سر می‌برد. به دلیل اینکه این جشنواره برقرار است، سیاست‌های خودمان را بر اساس تغییرات تنظیم می‌کنیم و این تداوم جشنواره سبب شده موسیقی ما در حوزه موسیقی مقامی وضعیت خوبی داشته باشد که تأثیرات جشنواره بر آن کاملاً مشهود است.

پروین بهمنی

پروین بهمنی خواننده، سرپرست گروه حاوا (قشقایی) و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، در ابتدا در مورد کیفیت اجراها گفت: اجراها درمجموع خوب بود و بچه‌ها به‌خوبی ساز زدند و نسبتاً خوب بودند، اما به هر حال عده‌ای از آن‌ها ضعف‌هایی داشتند. به دلیل این که با موسیقی ردیفی و موسیقیدانان بزرگ و قدیمی آشنا نیستند و همین موضوع باعث شد چنان که باید اجراهای خوبی را نداشته باشند. به هر حال این جوانان تازه ابتدای راه هستند و قدم اول را برداشته‌اند و باید برای بهتر شدن، به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی بروند که موسیقی اصیل را به‌خوبی می‌شناسند.

وی افزود: اگر در دوره‌های آینده رپرتواری برای بچه‌ها انتخاب شود که طبق این رپرتوار قطعات خودشان را اجرا کنند، قطعاً بهتر خواهند شد به دلیل این که این هنرمندان جوانی که اجرا کردند، از اساتیدی که کمی از آن‌ها بزرگ‌تر و باتجربه‌تر هستند تحقیق کرده‌اند، در صورتی که نباید این‌گونه باشد. بنده یکی از دلخوری‌هایی که دارم این است که هنرمندانی که اجرا داشتند، ساز نی قشقایی را با لب و دندان می‌نواختند. مسئله دیگری که نوازندگان جوان باید توجه کنند، این است که از اساتید جوان رونویسی نکنند و به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی این ساز بروند.

سرپرست گروه حاوا تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بزرگ ملی است و قطعاً می‌تواند به رشد و تعالی موسیقی کشور در آینده کمک شایانی کند. به دلیل این که در این جشنواره به موسیقیدانان نواحی بها داده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که افراد زیادی نیز به دنبال موسیقی منطقه خودشان بروند.

 بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است مراکز موسیقی در تهران و مراکز دیگر استان‌ها از موسیقیدانان نواحی ایران خبردار شوند. متأسفانه روز گذشته باخبر شدم یکی از سه عاشقی که بنده با زحمت توانستم ایشان را پیدا کنم، به دیار باقی شتافتند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را اعلام نکرد و یا حتی برای عرض تسلیت نیز به دیدار خانواده ایشان نرفتند.

حسینعلی سعادتی راد

حسینعلی سعادتی راد عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، در ابتدا در مورد کیفیت اجراها گفت: اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم از اجراها رضایت آنچنانی نداشتم و انتظار بیشتری داشتم. بنده تنها از اجرای سه نفر از آن‌ها در قسمت‌های کمانچه و نی راضی بودم. اما بقیه نوازندگانی که اجرا کردند، باید کار و تلاش بسیار بیشتری کنند. بنده به تمام این نوازندگان تذکر دادم که تلاش بیشتری انجام دهند. در کل نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتیدی بزرگ آموزش ببینند تا از هر لحاظ بهتر شوند.

وی افزود: مطمئناً برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک کند تا در آینده، موسیقی کشور رشد بسزایی داشته باشد و جوانان کشور نیز با موسیقی اقوام خودشان بیشتر آشنا شوند.

احمدعلی شرفی

احمدعلی شرفی نوازنده سازهای بادی و نی انبان و دیگر عضو هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای سواحل جنوبی، نیز در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای خوبی را شاهد بودیم، اما به دلیل اینکه اغلب شرکت‌کنندگان سن پایینی داشتند، باید بیشتر تلاش و تمرین کنند. آن‌ها هنوز به پختگی لازم نرسیده‌اند و باید حتماً نزد اساتید بزرگ آموزش ببینند، اما درمجموع از اجراها به‌خصوص نوازندگان ساز نی انبان راضی بودم.

وی افزود: نقاط ضعف آن‌ها در اشتباه نواختن سازها بود و امیدوارم که با تمرین و ممارست بیشتر بتوانند در دوره‌های آینده اجراهای بهتری داشته باشند.

شرفی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد ملی است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی به رشد موسیقی کشور کمک‌های زیادی می‌کند. به‌شخصه از برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار راضی هستم.

محسن شریفیان

محسن شریفیان نوازنده، خواننده و سرپرست گروه لیان و عضو هیئت داوران بخش سازهای سواحل جنوبی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در مورد اجراهای روز سوم جشنواره گفت: تمام نوازندگان از نظر من بسیار عالی بودند، به دلیل این که با عشق از جنوب ایران به تهران آمده‌اند. قطعاً در شرایط اقتصادی فعلی این کار راحتی نیست، هرچند حمایتی هم از آن‌ها شده، اما حضور آن‌ها برای من ارزشمند است و به‌پاس حضور آن‌ها من هم به این جشنواره آمدم تا در کنارشان باشم. درواقع حضور تعداد زیادی نوازنده نی انبان در جشنواره بود باعث شد من با شوق فراوان در جشنواره حضور داشته باشم.

شریفیان افزود: در سومین روز جشنواره موسیقی جوان بیش از هشت نوازنده نی انبان برنامه اجرا کردند. این یک اتفاق خوب برای جشنواره است و نشان می‌دهد جوانان به جشنواره اعتماد کرده‌اند. به شما قول می‌دهم در سال آینده ‌ساز نی انبان موسیقی جوان را غافلگیر خواهد کرد. از همین حالا و به لحاظ حضور و اعتماد نوازندگان نی انبان به جشنواره موسیقی جوان، منتظر یک سورپرایز در سال آینده باشید.

او ادامه داد: دوست دارم نقاط قوت نوازنده‌ها را بگویم. آن‌ها با شهامت روی صحنه آمدند و ساز نواختند. درواقع، نوازندگان برای موسیقی مقامی منطقه خودشان ارزش قائل شدند و با تمام کاستی‌ها در جشنواره شرکت کردند. حضور یک دختر کم‌سن‌و‌سال در جشنواره و نواختن ساز نی انبان توسط او برای من بسیار ارزشمند بود. ما همیشه این ساز را دست مردها دیده‌ایم و این موضوع نویدبخش حضور جدی‌تر بانوان در آینده موسیقی بوشهر است. از طرفی نوازنده‌های‌ بسیار توانمندی از استان هرمزگان آمده بودند که بسیار خوب ساز می‌نواختند. آن‌ها موسیقی منطقه خودشان را می‌شناسند و می‌توانند آن را تعبیر کنند.

این هنرمند در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان برای موسیقی ایران ضروری است، به شرطی که شروع و پایان معرفی یک نوازنده نباشد. امکاناتی در اختیار نوازندگان قرار دهیم و طوری به آن‌ها کمک کنیم که بتوانند ادامه دهند. راه را برایشان هموار کنیم تا بتوانند کنسرت برگزار کنند و قطعاتشان را ضبط کنند. این‌طور نباشد که وقتی جشنواره به پایان رسید، نوازندگان را به حال خودشان رها کنیم. این اتفاق برای عده زیادی از نوازندگانی که در دوره‌های گذشته در جشنواره حضور داشتند افتاده است. اگر هم نوازنده‌ای پس از شرکت در جشنواره به مراحل بالاتر رسیده است، حتماً تلاش آن نوازنده بوده است. متأسفانه نمی‌توانیم بگوییم که جشنواره برای او کاری انجام داده است. به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان رویکردی مثبت دارند و واقعاً می‌خواهند به نوازندگان جوان کمک کنند. هر جشنواره‌ای می‌تواند برای هر نوازنده سکوی پرتاب خوبی برای حضورش در فستیوال و کنسرت‌های دیگر باشد و تبلیغاتی که روی او انجام می‌شود و می‌تواند خودش را در جامعه آماده کند، اما در حال حاضر چه تبلیغاتی بر روی این نوازندگان وجود دارد؟ چند خبرنگار و عکاس در اجراهای روز دوشنبه حضور داشتند؟ رسانه‌های جمعی و تصویری ما کجا بودند؟ امیدوارم در اختتامیه جشنواره اتفاقات بهتری رخ دهد و حداقل منتخبان جشنواره بتوانند مطرح شوند و مردم آن‌ها را بشناسند و تشویق کنند و الگویی برای فعالیت مابقی هنرمندانی باشند که در حوزه‌های مختلف موسیقی کار می‌کنند.

شریفیان با اشاره به تعداد کم شرکت‌کنندگان جنوبی کشور در جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: درمجموع در جشنواره موسیقی جوان شرکت‌کننده از جنوب کشور کم داشتیم. با توجه به حجم نوازنده‌ای که من در جنوب کشور سراغ دارم، این تعداد شرکت‌کننده از جنوب کشور در جشنواره موسیقی جوان واقعاً اندک است. به همین دلیل می‌گویم که سال آینده منتظر سورپرایز بنده در جشنواره موسیقی جوان باشید. می‌خواهم به جشنواره کمک کنم و از جوانان خوب و بااستعداد جنوب کشور دعوت کنم در جشنواره حاضر شوند. مطمئن هستم که اتفاقات خوبی خواهد افتاد. احتمالاً اطلاع‌رسانی‌ها برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان اندک بوده و اکثر جوانان و نوجوانان مستعد جنوب کشور از برگزاری چنین جشنواره‌ای باخبر نبودند. در حال حاضر نمی‌توانیم معیار و ملاک خصوصاً موسیقی نواحی ایران را در جشنواره جوان بگذاریم و امیدوارم که جوانان بااستعداد جنوب کشور در این جشنواره حضور داشته باشند و این جشنواره شکل واقعی خودش را ببیند.

او در مورد پیشرفت ساز نی انبان در سال‌های گذشته نیز تصریح کرد: به‌طور قطع استقبال از ساز نی انبان در سال‌های گذشته پیشرفت داشته است. امسال در جشنواره موسیقی جوان شاهد حضور هشت نوازنده بودیم، اما در سال‌های گذشته یک یا دو نوازنده در این جشنواره شرکت می‌کردند. این نوازنده‌ها هم به اصالت‌ها توجه می‌کنند و هم به شیوه نوین نوازندگی نی انبان. اگر شیوه‌های نوین وجود نداشت، نمی‌توانستیم تعداد زیادی نوازنده جوان نی انبان داشته باشیم و قطعاً این جذابیت وجود دارد که حتی دختران نیز به این ساز روی آورده‌اند و در حال حاضر این ساز یکی از سازهای شناخته‌شده و نوستالژیک منطقه ما است و همه مردم این ساز را دوست دارند. بنده از روندی که در مورد ساز نی انبان اتفاق افتاده است خوشحال هستم.

روز چهارم  موسیقی لرستان

هشتم مرداد در روز چهارم جشنواره ملی موسیقی جوان، شرکت‌کنندگان در بخش‌های آواز، کمانچه، تنبک، سرنا و دهل به صحنه رفتند تا در مقابل هیئت داوران به رقابت بپردازند. رضا پرویززاده، فرج علیپور و علی‌اکبر شکارچی داوران این بخش بودند که به اجرای موسیقی لرستان اختصاص داشت.

نظر داوران

رضا پرویززاده

رضا پرویززاده نوازنده کمانچه و آهنگساز و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در ابتدا در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و حتی می‌توانم بگویم هم به لحاظ تعداد اجراها و هم به جهت کیفیت، اجراها نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود. تنها نقطه‌ضعفی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که بچه‌ها هرچه به سمت گروه سنی بالاتر می‌روند، پیشرفت لازم را ندارند و حتماً باید با اساتید بزرگ مشورت‌هایی را انجام دهند.

پرویززاده ادامه داد: در گروه‌های مختلف نوازندگان خاصی داشتیم که خوب بودند، اما نوازندگان سازهای کمانچه و دهل بسیار بهتر از بقیه نوازندگان بودند. ضمن اینکه اجراها به‌مراتب بهتر از اجراهایی بود که در مرحله مقدماتی ارسال کردند. معمولاً نوازنده‌ها بر روی صحنه جدی‌تر کار می‌کنند و تمرکز بیشتری دارند.

او گفت: بنده سه سال است که به‌عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان حضور دارم و تأثیرات مثبت این جشنواره را مشاهده کرده‌ام. این انگیزه را در نوازنده‌ها می‌بینم که تلاش زیادی می‌کنند تا در سال‌های آینده نیز در این جشنواره شرکت کنند و برای نوازنده‌ها یک انگیزه کوتاه‌مدتی در مناطق موسیقی اقوام و همین‌طور موسیقی دستگاهی شده است. همچنین این جشنواره تیم کارشناسی بسیار قوی دارد و قطعاً برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام می‌دهند و هر سال بهتر خواهد شد.

فرج علیپور

فرج علیپور نوازنده کمانچه، بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان و خواننده و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: اجراهای بسیار خوبی را برعکس سال‌های گذشته شاهد بودیم و امسال هنرمندان بسیاری شرکت کرده بودند و با توجه به این که این جشنواره در دوره‌های گذشته نیز برگزار شده بود، هنرمندان زیادی از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع پیدا کردند و همین موضوع باعث شد تعداد شرکت‌کنندگان بسیار بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

او ادامه داد: به دلیل اینکه در شهرستان‌ها از نوازندگان جوان حمایت نمی‌کنند، مسلماً نقاط ضعفی هم در کار این نوازندگان وجود خواهد داشت و اگر حمایت‌ها صورت گیرد این نوازندگان بهتر خواهند شد. اگر ضعفی در اجرای نوازندگان وجود دارد به این دلیل است که تمرینات کمی را انجام می‌دهند و بعضی از سازها نیز مانند سرنا به دلیل صدای بالای آن، نیازمند یک فضای بزرگی است که باعث آزار و اذیت مردم نشود. در کل باید امکاناتی در اختیار نوازندگان باشد تا بتوانند تمرین زیادی انجام دهند تا روز به روز بهتر شوند.

علیپور گفت: مسلماً در سال‌های اخیر ساز کمانچه و همین‌طور سرنا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و نمونه این پیشرفت را در تعداد زیاد شرکت‌کننده‌ها در این بخش‌ها می‌بینیم. در این دوره نوازندگان بسیار زیادی از سازهای کمانچه و سرنا آثار خودشان را برای ما ارسال کردند و ما تنها توانستیم تعداد کمی از آن‌ها را انتخاب کنیم. ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان نیز از برگزاری چنین جشنواره‌ای باخبر نبودند.

او در پایان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی جوان می‌تواند در آینده به رشد موسیقی کشور کمک کند. امسال شاهد بودیم که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشت. طبیعتاً هرچه تعداد شرکت‌کنندگان زیاد شود، مشخص می‌شود برگزاری جشنواره چقدر توانسته به رشد موسیقی کشور کمک کند و افراد زیادی را با موسیقی مناطق خودشان آشنا کند. به‌طور حتم هنرمندان جوان لرستانی اصالت منطقه خودشان را حفظ کرده و خواهند کرد به دلیل اینکه ما تعصب خاصی بر روی موسیقی داریم. مطمئن باشید که سال‌های آینده نیز تعداد شرکت‌کنندگان از این دوره بیشتر خواهد شد.

علی‌اکبر شکارچی

علی‌اکبر شکارچی مدرس و نوازنده کمانچه پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز از اعضای هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: خیلی خوشحال هستم که در درجه اول تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر بود و در درجه دوم سازهایی مانند سرنا که تقریباً به دست فراموشی سپرده شده بود، به‌صورت چشمگیری در این جشنواره نواخته شد و نوازنده‌های زیادی این ساز را نواختند. همچنین کمانچه نوازی که در لرستان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، جزو سازهای اصلی در این جشنواره بود.

او ادامه داد: شرکت‌کننده‌ها در رده سنی الف همانند سال گذشته فوق‌العاده ظاهر شدند، اما تنها جای تأسف است که چگونه است در رده سنی ج شرکت‌کننده‌های کمتری حضور داشتند و فکر می‌کنم جشنواره باید شرایطی را مهیا کند که شرکت‌کننده‌ها در رده سنی ج حضور بیشتری داشته باشند.

شکارچی افزود: این جشنواره به سمتی می‌رود که به گمان من هم موسیقی هر منطقه به وضعیتی پیش برود که قدر موسیقی خودشان را بدانند و هم به لحاظ تکنیک و اجرای صحنه‌ای به سمتی می‌رود که موسیقی ما بازسازی و احیا شود و مورد توجه قرار گیرد و روز به روز موسیقی به سمت بالندگی رود.

پنجمین+روز+جشنواره+ملی+موسیقی+جوان

روز پنجم  موسیقی کردستان

اجرای موسیقی کردستان با سازهای دیوان، شمشال، آواز، دوزله، نرمه نای، ضرب و دهل برنامه پنجمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ۹ مرداد بود. در این روز نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی مقابل هیئت داوران متشکل از بهمن حاج امینی و حمیدرضا اردلان حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

نظر داوران

بهمن حاج امینی

بهمن حاج امینی ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ‌ﺩﺍن ﻭ ﭘﮋﻭهشگر و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز پنجم جشنواره موسیقی جوان گفت: استقبال از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود و شرکت‌کننده‌های بیشتری در تمام رده‌های سنی در این جشنواره حضور داشتند. خوشبختانه در بخش سازهای دوزله و شمشال هنرمندان زیادی شرکت کردند. ما نگران بودیم که این سازها فراموش شده‌اند، اما در حال حاضر می‌بینیم که جوانان به این سازها روی آوردند. این موضوع باعث خوشحالی است و یکی از نقاط قوت برگزاری جشنواره موسیقی جوان هم همین موضوع است.

حاج‌امینی ادامه داد: به هر حال تمام نوازندگان جشنواره جوان هستند. تعدادی از آن‌ها در سطح عالی بودند، اما تعدادی هم هستند که هنوز جای کار و تلاش بیشتری دارند و باید بیشتر تلاش و تمرین داشته باشند که آن‌ها هم به سطح عالی برسند. ضمن اینکه توضیحاتی هم که داوران در طی اجراها به آن‌ها می‌دهند باعث می‌شود نقاط ضعفشان را بدانند و تلاش کنند در سال‌های آینده که مجدداً در این جشنواره شرکت می‌کنند، این نواقص را برطرف کنند و کیفیت اجراهایشان را بالا ببرند.

او در پایان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی جوان تا حد زیادی می‌تواند به جوانان کمک کند، به دلیل اینکه برای آن‌ها این امکان فراهم می‌شود که خودشان را محک بزنند. ضمن اینکه این جشنواره نیز از نفرات برگزیده تقدیر به عمل می‌آورد و این موضوع باعث می‌شود جوانان انگیزه بیشتری داشته باشند.

روز ششم  موسیقی کرمانشاه

ششمین روز سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در تاریخ ۱۰ مرداد به هنرنمایی نوازندگان جوان در دو بخش تنبور و آواز کرمانشاه اختصاص داشت و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی، مقابل هیئت داوران متشکل از محمد ذوالنوری، علیرضا فیض بشی‌پور و علی‌اکبر مرادی قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

نظر داوران

محمد ذوالنوری

محمد ذوالنوری نوازنده تار، سه‌تار و تنبور و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره گفت: اجراهای گروه الف بسیار خوب بود. نوازندگان بسیار خوب و مستعدی در این بخش شرکت کردند، اما گروه‌های سنی ب و ج کمی افت داشتند. در کل از اجراها راضی هستم و احساس می‌کنم اگر این نوازندگان جوان بیشتر راهنمایی شوند و زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند، آینده‌ خوبی در انتظار ساز تنبور خواهند بود.

ذوالنوری ادامه داد: هر چقدر بیشتر به هنر و موسیقی بها داده شود، بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت. جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است، اما فکر می‌کنم بهتر بود در بخش موسیقی نواحی جشنواره، هر اجرا در منطقه خودشان برگزار می‌شد. برای نوازندگان، مسافتی که طی می‌کنند تا به تهران برسند، بسیار سخت است. اگر این موضوع در سال‌های آینده در دستور کار مسئولین جشنواره قرار گیرد، بسیار خوب می‌شود.

علی‌اکبر مرادی

علی‌اکبر مرادی نوازنده تنبور و خنیاگر و آواز‌خوان منطقه گوران کرمانشاه و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره موسیقی جوان گفت: امسال اجراهای رده سنی الف بسیار عالی بود، اما رده‌های ب و ج نیز خیلی خوب نبودند. در قسمت آواز هر سه رده سنی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند. نقاط ضعف نوازندگان این است که هرچه به جلوتر می‌روند از شور و حال اصل موسیقی مقامی فاصله می‌گیرند.

مرادی با اشاره به این که آموزش بسیار مهم است و نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند، توضیح داد: اکثر نوازندگانی که روز پنجشنبه شاهد اجرای آن‌ها بودیم، نزد اساتید بزرگ آموزش ندیده بودند.

او افزود: جشنواره موسیقی جوان در کل جشنواره خوبی است و با توجه به شرایط کنونی کشور و اوضاع بد اقتصادی و حمایت نشدن از نوازندگان جوان، برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد. همین که این نوازندگان برای یک فرهنگ قدیمی عشق می‌ورزند، این خودش جای خوشحالی دارد.

مرادی در پایان گفت: استفاده از ساز تنبور نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است، اما اگر این گرایش کمّی نباشد، بهتر است. ضمن این که در شهرهایی که علمدار یک موسیقی خاصی هستند باید از نوازندگان جوان حمایت شود تا از این فرصت‌ها استفاده کنند.

روز هفتم  موسیقی سیستان و بلوچستان

۱۲ مرداد  در هفتمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نوازندگان جوان سیستان و بلوچستان در بخش‌های قیچک، بنجو، دونلی، آواز و تنبورک، رباب، دهلک، سرنا و دهل، مقابل هیئت داوران متشکل از خداد شکل‌زهی و محمد اسحاق بلوچ نسب قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

نظر داوران

خداداد شکل‌زهی

خداداد شکل‌زهی استاد موسیقی بلوچستان، نوازنده قیچک و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سیستان و بلوچستان در مورد اجراهای روز هفتم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال نسبت به سال گذشته کیفیت بسیار بالایی داشت. شرکت‌کنندگان در تمام رده‌های سنی بهترین اجراها را انجام دادند و من از کیفیت اجراها بسیار راضی هستم.

او با اشاره به این که جشنواره ملی موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ در کشور است، تاکید کرد: چنین جشنواره‌هایی باید برگزار شود تا نوازندگان جوان خودشان را محک بزنند. اگر حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت گیرد، به‌طور حتم می‌توانند آینده‌ای درخشان داشته باشند، اما متأسفانه در شهرستان‌ها از این نوازندگان جوان و بااستعداد حمایت نمی‌شود که دلسردی آن‌ها را به همراه دارد.

محمد اسحاق بلوچ‌نسب

محمد اسحاق بلوچ‌نسب آهنگساز، نوازنده و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سیستان و بلوچستان نیز در مورد اجراهای روز هفتم جشنواره گفت: کیفیت اجراها بسیار خوب بود. امیدواریم در دوره‌های آینده نیز اجراهای بهتری را شاهد باشیم. تنها مشکلی که ما در اجراها داشتیم این بود که تعدادی از شرکت‌کنندگانی که به مرحله نهایی راه یافته بودند، به دلایلی نتوانستند در جشنواره حضور داشته باشند. امیدواریم در دوره‌های آینده شرکت‌کنندگان بیشتری از استان سیستان و بلوچستان در این جشنواره شرکت کنند.

بلوچ‌نسب ادامه داد: در اجراهای روز شنبه، دو نوازنده قیچک بسیار عالی بودند. همچنین تعدادی از نوازندگان سازهای رباب و دهلک نیز بسیار خوب بودند. مسلماً هرچقدر تعداد نوازندگان خوب در جشنواره زیاد باشد، داوری‌ها نیز دشوارتر خواهد شد و بنده به‌عنوان عضوی از هیئت داوران کار بسیار مشکلی برای انتخاب افراد برگزیده خواهم داشت.

او در پایان از جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان یک رویداد بزرگ یاد کرد و گفت: وجود چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند. چنین رویدادهایی باعث می‌شود یک هنرجو پیشرفت کند و شناخته شود.

هشتمین+روز+سیزدهمین+دوره+جشنواره+موسیقى+جوان

روز هشتم  موسیقی مازندران

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز یکشنبه ۱۳ مرداد به اجرای هنرمندان مازندرانی در بخش‌های دوتار، قرنه، آواز، سرنا، کمانچه، لَلِوا (نی چوپان) و دسرکوتن (نقاره مازندران) اختصاص داشت و هنرجویان در تالار رودکی مقابل هیئت داوران متشکل از فضل‌الله دهقان، ابوالحسن خوشرو، ارسلان طیبی و مسلم فهیمی به اجرای قطعات خود پرداختند.

نظر داوران

فضل‌الله دهقان

فضل‌الله دهقان آهنگساز و نوازنده کمانچه و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال به نسبت سال‌های گذشته بسیار بهتر بود. تمام نوازندگانی که در این دوره حضور داشتند، در دوره گذشته نیز شرکت کرده بودند و طبیعتاً یک سال تمرین کردند و این تمرین‌ها باعث شد که کیفیت اجراهایشان خیلی بهتر شود. بنده بسیار امیدوار شدم که روزبه‌روز این نوازندگان جوان پیشرفت می‌کنند و به طبع موسیقی مازندران نیز پیشرفت می‌کند.

او ادامه داد: اجراها آن‌قدر خوب بود که من در هیچ‌کدام از اجراها نقطه‌ضعفی را مشاهده نکردم، ضمن اینکه اجراها بسیار فشرده و خوب بود که کار را برای اعضای هیئت داوران بسیار سخت کرده است. بسیاری از نوازندگانی که متأسفانه مقامی کسب نمی‌کنند، لایق این بودند که جزو برترین‌ها قرار گیرند.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق فرخنده و خوب است، به شرطی که این جشنواره ادامه داشته باشد و دچار مسائل حاشیه‌ای مختلف نشود. اگر این جشنواره ادامه داشته باشد به‌طورقطع می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.

مسلم فهیمی

مسلم فهیمی آهنگساز و نوازنده دوتار و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران در مورد کیفیت اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراهای امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب بود و به تمام مسئولین و دست‌اندرکاران جشنواره تبریک و خسته نباشید می‌گویم. نوازندگان نسبت به سال قبل انرژی زیادی داشتند. تمام اجراها را دوست داشتم، اما به‌شخصه از نوازندگان ساز نقاره بسیار راضی بودم.

او ادامه داد: دو انتقادی که من از جشنواره موسیقی جوان دارم این است که در وهله اول شرایط سنی شرکت‌کنندگان را اصلاح و شرایطی فراهم کنند که نوازندگان زیر ۱۵ سال نیز در این جشنواره حضور داشته باشند. در وهله دوم شرایطی فراهم شود که وقتی به‌عنوان مثال ساز سرنا نواخته می‌شود، ساز نقاره نیز این ساز را همراهی کند که نوازندگان بتوانند قطعاتشان را به‌خوبی اجرا کنند یا بالعکس در زمان اجرای ساز نقاره نیز ساز سرنا آن را همراهی کند.

وی افزود: نقطه‌ضعفی که من در اجراها دیدم این بود که قطعاتی که اجرا می‌شد، بسیار شبیه به هم بود. همچنین یکسری از سازها کوک نبودند.

فهیمی همچنین گفت: جشنواره موسیقی جوان در دوره‌های گذشته ثابت کرد که می‌تواند به رشد موسیقی کشور کمک کند. نوازندگانی که امسال اجرا کردند نسبت به سال گذشته کیفیت بالاتری داشتند و این موضوع نشان می‌دهد جشنواره کار خودش را به‌خوبی انجام داده است.

ارسلان طیبی

ارسلان طیبی خواننده و نوازنده لَلِوا و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و رقابت‌ها نزدیک به هم بود. به همین دلیل کار برای اعضای هیئت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده بسیار سخت شده است. من سعی کردم نفراتی را به‌عنوان برگزیده انتخاب کنیم که کمترین میزان اشتباهات را در بین تمامی شرکت‌کنندگان داشتند.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ است و تأثیر این جشنواره بر روی جوانان بسیار زیاد است. بنده در دوره نهم جشنواره که برای نخستین بار به‌عنوان داور شرکت کردم، تنها پنج نفر از استان مازندران شرکت کردند، اما در این دوره بیش از ۶۰ نفر به مرحله نهایی راه یافتند. تداوم جشنواره باعث می‌شود جوانان تشویق شوند و به دنبال موسیقی نواحی منطقه خودشان بروند. حدود ۲۰ سال پیش نوازنده لَلِوا و دوتار به‌اندازه انگشتان دو دست نیز نداشتیم، اما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که تعداد زیادی از نوازندگان این سازها را انتخاب کرده‌اند و آن‌ها را می‌نوازند.

وی افزود: تنها پیشنهادی که به برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان دارم این است که شرایط سنی شرکت‌کننده‌ها اصلاح شود.

طیبی همچنین گفت: تنها نقطه‌ضعفی که بنده در اجراها دیدم این بود که موقع اجرا عده‌ای از نوازندگان دچار استرس شدند و همین استرس باعث شد که نتوانند به‌خوبی اجرای خودشان را انجام دهند. عده دیگری از نوازندگان نیز به دلیل خستگی ناشی از مسافت طولانی نتوانستند اجراهای بسیار خوبی را پشت سر بگذارند.

روز نهم – موسیقی شمال خراسان

نهمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، ۱۴ مرداد در تالار رودکی به موسیقی شمال خراسان اختصاص داشت و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی مقابل داوران نواختند. محمد یگانه، حسین ولی‌نژاد و روشن گل‌افروز اعضای هیئت داوران موسیقی شمال خراسان بودند و در این روز به قضاوت پرداختند.

نظر داوران

محمد یگانه

محمد یگانه خواننده و نوازنده دوتار و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شمال خراسان در مورد اجراهای روز نهم جشنواره گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم. از تمام مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره برای برگزاری چنین جشنواره‌ای تشکر می‌کنیم که واقعاً برای این نوازندگان جوان سنگ تمام گذاشتند. از تمام اجراها لذت بردم، اما از گروه سنی الف نسبت به سایر رده‌های سنی رضایت بیشتری دارم. البته تعدادی از نوازندگان نیز باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند. بنده در مشهد یک آموزشگاه موسیقی دارم و علاقه دارم موسیقی مقامی تا ابد درست بماند. ضمن اینکه از دبیر جشنواره جناب دکتر اسعدی تقاضا کردم در دوره‌های آینده روایت‌شناسی و روایت‌خوانی را حتماً در برنامه‌های نوازندگان موسیقی خراسان قرار دهند.

او ادامه داد: بنده ۴۵ سال است که مشغول آموزش موسیقی مقامی هستم و در حدود سه هزار هنرجو را با این موسیقی آشنا کردم. جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ است. وجود چنین جشنواره‌هایی بسیار خوب است. نوازندگان جوان با دلخوشی به جشنواره می‌آیند و اگر به‌عنوان فرد برگزیده هم انتخاب نشوند، باز تلاش می‌کنند در دوره‌های آینده به نتیجه دلخواه خودشان برسند.

حسین ولی‌نژاد

حسین ولی‌نژاد نوازنده دوتار خراسانی و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شمال خراسان در مورد اجراهای روز دوشنبه گفت: کیفیت اجراها بسیار خوب بود. جوانان و نوجوانان بسیار بااستعدادی در این دوره از جشنواره حضور دارند و من به‌شخصه از اجراهای آواز و دوتار و همچنین کمانچه بسیار لذت بردم.

وی افزود: تنها ضعفی که در نوازندگان مشاهده کردم این بود که عده‌ای از آن‌ها چون نخستین بار بود در جشنواره شرکت می‌کنند، روی صحنه دچار استرس شدند و نتوانستند اجراهای خیلی خوبی داشته باشند. عده‌ای نیز اشعاری نامناسب انتخایب کردند. امیدواریم آن‌ها در سال‌های آینده بسیار قوی‌تر وارد این جشنواره شوند.

او تأکید کرد: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و بنده بسیار راضی هستم. از همین‌جا به تمام مسئولین جشنواره تبریک و خسته نباشید می‌گویم که به موسیقی بها دادند. امیدواریم این جشنواره ادامه پیدا کند و جوانان بیشتر به سمت موسیقی نواحی روی بیاورند.

روشن گل افروز

روشن گل افروز دوتارنواز و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شمال خراسان در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراها بسیار خوب بود و تمام نوازنده‌ها بسیار عالی اجرا کردند. بنده از بخش آواز و دوتار بسیار لذت بردم.

وی افزود: تمام بچه‌ها در این جشنواره فوق‌العاده خوب ظاهر شدند. دومین سال است که عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان هستم. خوشحال می‌شوم که این جشنواره هر سال برگزار شود و نوازندگان جوان بیایند و خودشان را محک بزنند. آن‌ها چه مقام بیاورند و چه نیاورند، برای ما مایه سرافرازی و سربلندی هستند. جشنواره موسیقی جوان برای تمام سازها عالی است. وجود چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود نوازندگان جوان پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

روز دهم – موسیقی ترکمن و کتول

تالار رودکی ۱۶ مرداد در دهمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از نوازندگان ترکمن و کتول در بخش‌های دوتار، آواز و دوتار، کمانچه و شمشاد میزبانی کرد و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی در مقابل هیئت داوران متشکل از مجید تکه، ابراهیم جرجانی و آرازمحمد شیرمحمدلی در بخش موسیقی ترکمن و محمدرضا برزگر و سید احمد حسینی در بخش کتول قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

نظر داوران

مجید تکه

مجید تکه دوتارنواز ترکمن و عضو هیئت داوران این جشنواره در بخش موسیقی ترکمن در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال به نظر من چندان دلچسب نبود. انتظار خیلی بیشتری از نوازندگان داشتم، در حالی که سطح کیفی شرکت‌کننده‌ها همانند سال‌های گذشته بود. متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان نیز چندان زیاد نبود. ضمن این که نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در مسائل تکنیکی بود.

تکه در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است. تداوم چنین جشنواره‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد و از تمامی مسئولین جشنواره بابت برگزاری این رویداد مهم تقدیر و تشکر می‌کنم. بنده از سال ۱۳۶۴ در جشنواره‌های مختلف حضور داشتم و به‌خوبی می‌دانم که برگزاری یک جشنواره چه کار طاقت‌فرسایی است و انرژی زیادی صرف می‌شود.

ابراهیم جرجانی

ابراهیم جرجانی دوتارنواز ترکمن و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراهای امسال قابل قبول بود. نوازندگان رقابت خوبی داشتند و انگیزه بالایی نیز برای شرکت در این جشنواره داشتند، اما در کل اجراها می‌توانست بهتر باشد. بنده به‌شخصه از اجراهای شرکت‌کنندگان رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز تصریح کرد: نوازندگانی که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کردند، مقداری استرس داشتند و نتوانستند اجراهای بهتری داشته باشند.

ابراهیم جرجانی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و امیدوارم که این رویداد مهم تداوم داشته باشد. به مسئولان جشنواره پیشنهاد داده‌ام که بخش‌های مختلف جشنواره را در مناطق خودشان برگزار کنند تا نوازندگان از نظر مسافت راحت‌تر باشند. در این صورت کیفیت اجراها نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن این که یک نفر نیز به‌عنوان نماینده از انجمن موسیقی در آن شهر حضور داشته باشد تا به برگزاری جشنواره اشراف بیشتری داشته باشند.

اراز محمد شیرمحمدلی

اراز محمد شیرمحمدلی دوتارنواز ترکمن و دیگر عضو هیئت در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال خوب بود و به دلیل اینکه نوازندگان جوان هستند، مقداری زمان می‌خواهند تا به پختگی لازم برسند. تعدادی دیگر از نوازندگان نیز بسیار خوب اجرا کردند. تمام رده‌های سنی اجراهای خوبی داشتند اما از رده سنی ج و همچنین از نوازندگان ساز کمانچه رضایت بیشتری داشتم. متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان موسیقی ترکمن کم بود و این در حالی است که نوازندگان بااستعداد زیادی علاقه‌مند به حضور در چنین جشنواره‌هایی هستند. امیدواریم که در دوره‌های آینده شاهد حضور بیشتر نوازندگان ترکمن در این جشنواره باشیم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: تعدادی از نوازندگان روی صحنه استرس داشتند، چون تا به حال روی صحنه نرفته بودند و در مقابل هیئت داوران و تماشاگران اجرا نداشتند. طبیعی است که در این شرایط دچار استرس می‌شوند. ضمن این که تعدادی از نوازندگان نیز سازهایشان را به‌خوبی کوک نکرده بودند.

محمدرضا برزگر

محمدرضا برزگر نوازنده دوتار کتولی، پژوهشگر حوزه موسیقی مقامی کتولی و عضو هیئت داوران این بخش، در مورد اجراهای روز چهارشنبه جشنواره گفت: نخستین باری بود که در جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی کتولی نماینده داشتیم. در این رقابت ده نفر از نونهالان، نوجوانان و جوانان کتول در رشته‌های دوتار، آواز و شمشاد به دور نهایی راه پیدا کردند. در مجموع اجراهای خوبی را شاهد بودیم، اما نوازندگان باید تلاش بیشتری کنند تا نتایج قابل قبول‌تری بگیریم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: به دلیل اینکه نوازندگان در سنین پایین ساز می‌نوازند، باید روی آن‌ها علمی‌تر و اصولی‌تر کار کنیم تا نقاط ضعفشان برطرف شود. در حال حاضر نوازندگان کمی به سمت موسیقی غربی و کلاسیک رفته‌اند و این موضوع به موسیقی اصیل و بومی ایران لطمه خواهد زد. ما به‌عنوان بانیان این موسیقی باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود.

برزگر در مورد آموزش نوازندگان زیر نظر اساتید برجسته کشور نیز گفت: در هر ناحیه از ایران اساتید بزرگسال و دارای رزومه به‌عنوان پیشکسوت مشغول به تدریس هستند و جوانان و نوجوانان باید از این عزیزان استفاده کنند تا به نتیجه برسند. در تمام رده‌های سنی نوازندگان خوبی حضور داشتند، اما در هر رده یک یا دو نفر از نوازندگان در حد عالی بودند و کارشان بسیار چشمگیر بود.

محمدرضا برزگر در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است. رویکرد مسئولین خوب است و باید حمایت‌های بیشتر و جدی‌تر شود و راهکارهای جدیدی اعمال شود تا نقاط ضعف برطرف شود. مطمئناً جشنواره موسیقی جوان مشوق و مروج خوبی برای خانواده‌ها مخصوصاً در بخش موسیقی نواحی است.

سید احمد حسینی

سید احمد حسینی نوازنده دوتار کتولی، پژوهشگر حوزه موسیقی مقامی کتولی و دیگر عضو هیئت داوران در بخش موسیقی کتولی در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان، گفت: کیفیت اجراها به نسبت گروه‌های سنی که در این جشنواره شرکت کردند و مدت زمانی که موسیقی کار کرده‌اند، خوب و قابل قبول بود. همین موضوع باعث می‌شود تلنگر جدی به موسیقی کتولی وارد شده و نوازندگان جوان در چنین جشنواره‌هایی شرکت کنند و موسیقی خودشان را ارائه دهند. همچنین باعث می‌شود در سال‌های آینده شرکت‌کنندگان بیشتری از منطقه کتول در این جشنواره حضور داشته باشند. ضمن این که بنده به‌شخصه از نوازندگان رده سنی ج نسبت به مابقی رده‌ها رضایت داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در تکنیک‌های نوازندگی بود. هر سازی در هر منطقه در قسمت دست راست و چپ تکنیک‌های خاصی دارد. در این دوره از جشنواره در بخش دوتار، در ریتم و تکنیک‌ها عده زیادی از نوازندگان در قسمت دست راستشان ضعیف بودند و انگشت گذاری‌هایشان خوب نبود. همچنین اشاره‌ها و ویبره‌هایی که توسط دست چپ بر روی دسته ساز اجرا می‌شود، خوب نبود. ضمن اینکه عده زیادی از نوازندگان هنوز مقام‌ها را نمی‌دانند و امیدواریم که این نواقص در دوره‌های آینده برطرف شود.

حسینی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار خوب است و قطعاً می‌تواند به پیشرفت نوازنده‌ها کمک کند. متأسفانه در چند سال گذشته نوازنده‌ها به موسیقی غربی روی آورده‌اند و برگزاری چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند. امیدواریم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

یازدهمین+روز+سیزدهمین+جشنواره+ملی+موسیقی+جوان

روز یازدهم – موسیقی شرق و جنوب خراسان

روز یازدهم و پایانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پنجشنبه ۱۷ مرداد به موسیقی شرق و جنوب خراسان اختصاص داشت.

تالار رودکی در این روز از نوازندگان شرق و جنوب خراسان در بخش‌های دوتار، آواز، دایره و دهل میزبانی کرد و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی در مقابل هیئت داوران متشکل از حسین رحمت‌اللهی، عزیز تنها، اسفندیار تخمکار و محمد فاروق درپور قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

نظر داوران

حسین رحمت‌اللهی

حسین رحمت‌اللهی نوازنده و خواننده و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراهای روز یازدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراها در تمام رده‌های سنی بسیار نزدیک بود و این موضوع کار را برای اعضای هیئت داوران بسیار سخت کرده است. در کل اجراها نسبت به سال گذشته بهتر شده بود. بنده از نوازندگان رده سنی ج خصوصاً در بخش دوتار رضایت بیشتری داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: تعدادی از نوازندگان، روایت‌های قدیمی موسیقی را کمتر کار کرده بودند که امیدواریم بیشتر تلاش و تحقیق کنند تا در دوره‌های آینده بهتر شوند.

رحمت‌اللهی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و در صورتی که تداوم داشته باشد، می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کشور کمک کند. اگر چنین جشنواره‌هایی برگزار نشود، امکان دارد نوازندگان زیادی دلسرد شوند و نوازندگی را کنار بگذارند.

عزیز تنها

عزیز تنها نوازنده دوتار و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراها هر سال بهتر از سال‌های گذشته می‌شود. من از تمام مسئولین برگزاری جشنواره موسیقی جوان بابت برگزاری چنین جشنواره‌ای تشکر می‌کنم. سطح کیفی اجراها نیز در رده‌های سنی مختلف بالا رفته است. ضمن این که بنده از نوازندگان سازهای دوتار و دهل رضایت بیشتری داشتم. متأسفانه در ساز دهل تنها یک شرکت‌کننده داشتیم. امیدوارم در سال‌های آینده شرایطی فراهم شود که تعداد نوازندگان بیشتری از این ساز در جشنواره حضور داشته باشند.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: تعدادی از نوازندگانی که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کرده بودند، استرس داشتند و این موضوع نیز طبیعی است.

عزیز تنها در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یکی از بهترین جشنواره‌هایی است که در حال حاضر در کشور برگزار می‌شود. برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث ایجاد انگیزه در بین جوانان شده است و قطعاً می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند، همان‌طور که در حال حاضر نیز این جشنواره تأثیر خودش را بر روی نوازندگان جوان گذاشته است.

اسفندیار تخمکار

اسفندیار تخمکار نوازنده و سازنده دوتار و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراها گفت: اجراها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود و نوازندگان پیشرفت بسیار خوبی داشتند. ضمن این که از نوازندگان بخش‌های دوتار و دهل رضایت بیشتری داشتم.

وی همچنین در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نوازندگان رده سنی الف و ب باید بیشتر تلاش و تحقیق کنند و مقام‌های موسیقی را یاد بگیرند و به یکی دو مقام بسنده نکنند. این نوازندگان می‌توانند زیر نظر اساتید موسیقی آموزش ببینند تا بهتر شوند.

تخمکار در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان در نوع خودش یک جشنواره کم‌نظیر است، به دلیل این که در بخش موسیقی نواحی باعث می‌شود اصالت‌ها حفظ شود. ضمن اینکه نوازندگان نیز به سمت موسیقی نواحی می‌روند و این موضوع برای آینده بسیار پربار و مفید خواهد بود.

محمد فاروق درپور

محمد فاروق درپور خواننده و نوازنده دوتار و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان در مورد اجراها گفت: اجراها بسیار خوب بود. به دلیل این که این جشنواره هر سال برگزار می‌شود، طبیعتاً حضور در جشنواره برای شرکت‌کنندگان نوعی تجربه شده است. تمام رده‌های سنی بسیار خوب اجرا کردند، اما از رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم، ضمن این که از بخش‌های دوتار و آواز رضایت بیشتری داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: درست است که از رده سنی ج رضایت داشتم، اما توقع اجراهای بسیار بهتری از این رده سنی و همچنین رده سنی ب داشتم. آن‌ها در قسمت آواز باید بیشتر تلاش کنند و حتماً زیر نظر اساتید برجسته کشور آموزش ببینند تا قوی‌تر شوند.

درپور در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره بسیار خوب و عالی است. وجود چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود نوازندگان ناشناخته که در شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند، از وجود چنین جشنواره‌ای اطلاع پیدا کنند و بتوانند هنر خودشان را ارائه دهند.