آخرین خبر

آخرین سانس اجرای «لئو روخاس» در سالن وزارت کشور برگزار

اجرای اخیر «لئو روخاس» نمایش تمام و کمال مکتبی موسیقاییست که با وجود هزاران فرسنگ فاصله جغرافیایی، گویی زبانی آشنا در همین حوالیست و اینجاست که موسیقی را زبان مشترک انسان‌ها نام می‌نهند.

به گزارش آوای ایرانیان، «لئو روخاس» نوازنده نامدار جهانی فلوت، خالق و نوازنده آهنگ مشهور «چوپان تنها» شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مرداد اجرای خود را با ترکیبی متنوع از قطعات مشهور موسیقی پاپ جهان به نمایش گذاشت.

روخاس در ابتدا به زبان انگلیسی رو به حضار گفت: اجرا در ایران برای من از همان ابتدا هیجان‌انگیز بود. ایران کشوری با تاریخ و تمدن چند هزار ساله و مردمانی اهل موسیقی و ادبیات است. دوست دارم علاوه بر چشم‌ها و گوش‌هایتان که نقشی مهم در سالن دارند، قلب‌هایتان هم نقشی مهم داشته باشند. من از سرزمین‌های دور برای شما آواهایی هدیه آورده‌ام که برای درک آنها باید قلب‌های شما در سالن حضوری تپنده داشته باشند. انتقال احساسی که در این لحظه به استقبال مردم ایران از کنسرت‌هایم دارند، به زبان انگلیسی برایم سخت است. امشب قصد دارم بجای حرف زدن، قطعات بیشتری برایتان اجرا کنم. قطعاتی که بیانگر احساس درونی من از اجرا در این بخش از کره زمین است.

«چوپان تنها» و «قلب گرگ» اولین قطعات اجرایی او در این شب بود و پس از آن به اجرای قطعات پرطرفدار پاپ جهان پرداخت. روخاس با اجرای سولوی فلوت و پن‌فلوت به شیوه خود سعی در بازآفرینی خاطراتی برای این آثار جهانی داشت که با استقبال حاضرین در سالن همراه بود.

قطعات ریتمیک و شاد موسوم به «تراک دنس» بخش بعدی اجرای وی بود که با سبکی نو به اجرا گذاشت. پایان‌بخش اجراهای روخاس در این کنسرت تکرار اجرای دو قطعه اول بود که توأمان با استقبال و تشویق مخاطبین نواخته شدند.

شاید مهم‌ترین نکته حاشیه‌ای کنسرت سه‌شنبه شب روخاس حضور تعداد قابل توجهی از بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران در این کنسرت بود. میلاد زکی‌پور، مهدی قائدی، ستار همدانی و فرشید باقری از جمله مهمانان ویژه این کنسرت بودند که بخش اعظم عکس و سلفی و امضاء یادگاری این رویداد را به خود اختصاص داده بود.
محمدعلی بهمنی شاعر و عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران از دیگر چهره‌های شاخص حاضر در این رویداد بودند.

لئو روخاس نوازنده اکوادوری که روزگاری با ویزای توریستی در خیابان‌های آلمان می‌نواخت، با حضور اتفاقی در مسابقه‌ استعدادیابی به شهرت جهانی رسید. نوازندگی قدرتمندانه همزمانی که سرشاز از قدرت و تکنیک است، به غایت، احساس ازو می‌تراود و هر مخاطبی که اجرایی زنده از این نوازنده ببیند به او حق می‌دهد که یک شبه به شهرتی جهانی برسد. اجرای پاساژهایی سرعتی با ساز پن فلوت کاری بس دشوار است و لئو به راحتی هرچه تمام‌تر در برنامه دیشب به اجرا می‌گذاشت.

روخاس در میزان‌هایی از قطعه معروف «چوپان تنها» با این ساز بادی نت‌هایی را به صورت «پیچ بِندینگ» (خم کردن و حالت ناز به نت دادن) اجرا می‌کرد که این نت موسوم به نت زینت را همزمان با انگشتی که در منتهی‌علیه پایین لوله صوتی قرار می‌داد و فرم لب و نفس‌گیری در سوراخ فوقانی انجام می‌داد و حالت‌هایی بسیار منحصر به فرد ایجاد می‌کرد. این تکنیک در کنار دیگر تکنیک‌ها در ترکیب با فیگورهای بسیار زیبای موسیقی لاتین به وسیله ارکستراسیونی الکترونیکی و حجیم احاطه می‌شد و فضایی مسحور کننده خلق می‌کرد.

اَکت‌های هنری لئو در کنار فیزیک بدنی آماده نیز از مهم‌ترین جنبه‌های کار هنری و جذبه او به‌شمار می‌رود. این نوازنده به درک و کشف و شهودی از نوازندگی رسیده که در بخش‌هایی این ساز گویی بخشی از امتداد دست‌های او و بخشی از وجودش بود و مجموع نوای ساز و نمای نوازنده و اکمپانیمان پرحجم پیرامون لایت موتیف، هر شنونده‌ای را مجذوب خود می‌ساخت.

در مجموع اجرای اخیر لئو روخاس نمایش تمام و کمال مکتبی موسیقایی‌ست که با وجود هزاران فرسنگ فاصله جغرافیایی گویی زبانی آشنا در همین حوالیست و اینجاست که موسیقی را زبان مشترک انسان‌ها نام می‌نهند. اجرای روخاس موسیقی محلی این هنرمند آن سوی کره زمین را با رویکردی گلوکال(محلی جهانی) برای ما به ارمغان آورده بود و مردمی از هر نظر متنوع با آن فرهنگ موسیقایی را مشعوف می‌ساخت و هنرمندان و مسولین فرهنگی کشور ما نیز باید به این رویکرد گرویده و انواع موسیقی‌ سرزمین پهناور ایران را با لباس نو و امروزی به جهانیان بنمایانند.

روخاس در سال ۲۰۱۱ از کشور خود به اسپانیا سفر کرد در حالی که خانواده‌اش در اکوادور اقامت داشتند. پس از مدت کوتاهی اقامت در اسپانیا در همان سال با ویزای توریستی به آلمان رفت و به اجرا در خیابان‌های این کشور پرداخت. یک روز که وی در خیابان به اجرای موسیقی مشغول بود یکی از دوستانش به او پیشنهاد داد که در مسابقه استعدادیابی آلمان شرکت کند. روخاس پس از شرکت در مسابقه و عبور از مرحله‌های نیمه‌نهایی و نهایی توانست در فینال با اجرای آهنگ «چوپان تنها» در مسابقه برنده شود. پس از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شهرتی جهانی دست یافت و به اجرای کنسرت در سراسر جهان پرداخت. وی هم‌اکنون به همراه همسر لهستانی خود در آلمان زندگی می‌کند.

سومین تور تمدیدی کنسرت «لئو روخاس» به همت موسسه «رنگین کمان هنر جوان» با تهیه‌کنندگی محمود شبیری و سپهر صاحبی در تهران روی صحنه رفت و آخرین سانس این اجرا نیز در تاریخ ۲۵ مرداد در سالن وزارت کشور برگزار خواهد شد که بلیت فروشی این اجرا در سایت تیک ایت آغاز شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آخرین سانس اجرای «لئو روخاس» در سالن وزارت کشور برگزار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید