آخرین خبر

باخ به روایت ویلن‌نوازان جشنواره موسیقی جوان

با اتمام بخش موسیقی دستگاهی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اجراهای بخش موسیقی کلاسیک از روز شنبه ۲ شهریورماه با نوازندگان ویولن و ویولا با رپرتوارهایی دشوار از موسیقیدانانی چون «یوهان سباستین باخ» در تالار رودکی آغاز شد.

به گزارش آوای ایرانیان، نخستین روز بخش موسیقی کلاسیک غربی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با رقابت ویلن‌ و ویولانوازان جوان کار خود را آغاز کرد. این بخش آخرین بخش از سه بخش «موسیقی نواحی» «موسیقی ردیف‌دستگاهی» و «موسیقی کلاسیک غربی» محسوب می‌شود و جشنواره تخصصی موسیقی جوان کار خود را در روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه به پایان می‌رساند.

در اولین روز بخش موسیقى کلاسیک غربى تالار رودکی میزبان نوازندگان سازهای ویولن و ویولا در سه رده سنی الف، ب و ج بود. «سیاوش ظهیرالدینی» «ستاره بهشتی»، «ایمان فخر»، «مرجان قنبری‌مهر»، «پیام گرایلی» و «ابراهیم لطفی» داوران این بخش را تشکیل می‌دادند که نوازندگان رده‌های سنی مختلف در مقابل آن‌ها برنامه خود را به اجرا گذاشتند.

 بخش نخست با نوازندگان ویولن گروه سنی الف و ب آغاز شد. ابتدا محمدرضا بهرامی از رده سنی الف به روی صحنه رفت و قطعات خود را اجرا کرد. فراز مجدیان‌فر، دنیا مرادی، نامی نظر، هدیه حبیبی‌مقدم، امیرعلی حاجی‌فتحعلی، فهیمه ریحانی‌گلنگشی، سیدحسن ملکی‌ضیابری و آرمان نیک‌پور طهرانی از این رده سنی به روی رفته و قطعات خود را اجرا کردند.

آناهیتا خانزاده، آریان امیری‌فر، سیده‌ پرستو حیدری‌نژاد، فرناز دارویی و سارا نادری از  همین رده سنی  مقابل هیأت داوران  به اجرا پرداختند.

علیرضا خلج‌اسمعیلی به روی صحنه قرار گرفت و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، حمیدرضا ساعتچی، مهدی قدیمی، بهار فلسفی، شکیبا خسروی و صدف حقی نفراتی بودند که از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

 بخش پایانی روز بیست و سوم جشنواره، به نوازندگان ساز ویولا اختصاص داشت و در ابتدا حمیدرضا جمشیدبیگ از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او ایلیا علیزاده نیز از این رده سنی، پرهام گنبری‌میلانی از رده سنی ب و صدف حسینی‌نقیبی، پگاه موسی‌زاده فاضلی و روزبه حجت‌پناه از رده سنی ج به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

مرجان قنبری‌مهر داور بخش ویلن در مورد اجراهای این روز گفت: زمانی که ما در سال‌های متوالی آثار باخ را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و این قطعات برای ویولن و ویولا نسبتاً سخت هستند، مشاهده می‌کنیم که بچه‌ها شناخت بیشتری نسبت به سال‌های اولی که این جشنواره برگزار شد داشتند و رشد و ترقی این جشنواره و سطح شرکت‌کنندگان را به روشنی می‌بینیم. البته هنوز نواختن این قطعات برای شرکت‌کننده‌ها سخت است و هنوز به‌جایی نرسیده‌اند که بتوانند با تسلط کامل این قطعات را اجرا کنند و مطمئنم اگر بیشتر تلاش کنند حتماً می‌توانند این قطعات را به‌خوبی اجرا کنند.


حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی در بیست و سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان

سیاوش ظهیرالدینی دیگر داور بخش ویلن و ویولا گفت: امسال خوشبختانه شاهد اجراهای امیدوارکننده‌ای بودیم و شاهد حضور نوازندگانی با سطح بالاتر بودیم، همچنین باوجود سختی که در بخش رپرتوار شاهد بودیم اما بازهم با این‌وجود افزایش شرکت‌کنندگان را در این ساز شاهد بودیم. وجود دکتر هومان اسعدی به‌عنوان دبیر جشنواره و انتخاب او از بین اساتید صاحب نام این رشته بر اعتبار این جشنواره اضافه کرده است، همچنین جشنواره موسیقی جوان باوجود اساتید خوب توانسته سطح بالایی را در موسیقی به دست آورد. گرچه هرساله رپرتوار تغییر می‌کند و امسال هم شاهد سخت‌تر شدن آن بودیم اما بازهم این مسئله باعث کاهش شرکت‌کنندگان نشده است.

نوازندگان ویلن در این روز از سطح کمّی و کیفی مطلوبی برخوردار بودند و ارتقاء سطح نوازندگی بویژه در رده سنی الف به نسبت سال‌های قبل به مراتب بهتر بود. نوازنده‌های رده ب نیز رشد کمی و کیفی خوبی داشتند و در اجرای رپرتوارها کم‌نقص‌تر ظاهر شدند. و اما نوازندگان رده ج که واقعا از شرایط بسیار خوبی برخوردار بودند و رپرتوارهای اجرایی که برایشان مشخص شده بود را به شکلی مطلوب ارائه دادند. قطعاتی که برای مثال از یوهان سباستین باخ برای نوازندگان ویلن انتخاب شده بود از دشوارترین رپرتوارها و قطعات ویلن در دنیای موسیقی کلاسیک محسوب می‌شود که حتی نوازندگان حرفه‌ای و باتجربه نیز در نواختن این قطعات همواره با چالش مواجه هستند لیکن نوازندگان این روز ارائه‌ای قابل قبول از خود نمایش دادند.

یکی از فاکتورهای مثبت نوازندگان این روز مبحث تخصصی آرشه‌کشی بود که یکی از فنون بسیار مهم و نیمی از نوازندگی ویلن است که کسب این مهارت به سال‌ها تمرین مداوم و اصولی نیازمند است. در این روز اکثر نوازنده‌ها آرشه‌کشی را اصولی انجام می‌دادند و تقسیم‌بندی طول کشش آرشه با نت‌ها و میزان‌های اجرایی را به خوبی و درستی به اجرا می‌گذاشتند بویژه در بخش‌ها و میزان‌هایی که آکسان و نُوانس سر میزان با ابتدای آرشه توامان می‌شد و اینجا مهارت نوازنده به چالش کشیده می‌شد که خوشبختانه سطح نوازنده‌ها امیدوارکننده بود.

مبحث دیگر انگشت‌گذاری و تیون‌نوازی(کوک‌نوازی) شرکت‌کنندگان بود که ساز ویلن به واسطه اینکه روی دسته همچون گیتار «فِرِت» یا دستان‌بندی ندارد، کار انگشت‌گذاری و کوک‌نواختن را برای نوازنده به چالشی بزرگ و همیشگی تبدیل می‌کند. نوازنده‌های این روز بخصوص گروه سنی ب و ج قطعات خود را با انگشت‌گذاری مناسب و کمترین فالشی و ناکوکی به اجرا گذاشتند. تنها در مواردی که انگشت‌گذاری به سمت میزان‌های پوزیسیون(نت‌های زیر) و آن‌هم در مورد اجرای پاساژهای سرعتی و نت‌های متوالی و کروماتیک(نیم‌پرده‌های متوالی و پشت سرهم) منتهی می‌شد، نوازنده‌ها با چالش بیشتری مواجه می‌شدند و بعضا فالشی و ناکوکی شنیده می‌شد که در این سطوح نوازندگی کاملا طبیعی و قابل اغماض است. البته نوازندگان در همین موارد نسبت به ادوار گذشته به مراتب بهتر و توانمندتر ساز می‌زدند.

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “باخ به روایت ویلن‌نوازان جشنواره موسیقی جوان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید