آخرین خبر

سالار عقیلی: رقص خانم بازیگر در کنسرتم مجوز داشت!

سالار عقیلی با وجود ویدیوهایی که به وفور در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده از حضور یکی از زنان هنرپیشه بر روی صحنه و انجام حرکات موزون که با شئونات جامعه همخوانی ندارد را قویّا رد کرده و آن را «کذب محض» عنوان می‌کند!

به گزارش آوای ایرانیان،  فارس نوشت: بعد از گذشت چند روز از کنسرت سالار عقیلی به خاطر رفتارهای غیرشرعی و غیرعرفی یک بازیگر زن در حضور سالار عقیلی،‌ مخاطبان فارس در سامانه «فارس من» موضوعی را تحت عنوان (مقابله قاطع با عادی‌سازی رقص زنان در کنسرت‌های کشور) برای پیگیری ثبت کرده‌اند. شامگاه چهارشنبه سی‌ام مردادماه کنسرت سالار عقیلی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه رفت. در خبرها آمده بود در حین اجرای این کنسرت فرزانه کابلی روی صحنه با انجام حرکات موزون سالار عقیلی را همراهی می‌کرد. به فاصله کوتاهی ویدیوی این کنسرت به وفور در فضای مجازی منتشر می‌شود که در آن ویدئو حرکات نمایشی چند خانم در کنار سالار عقیلی به وضوح پیداست. برخی رسانه‌های داخلی و خارجی زیادی از جمله دویچه‌وله فارسی نیز متعاقبا به این قضیه واکنش نشان می‌دهند. سالار عقیلی در اینستاگرامش حرکات موزون فرزانه کابلی را در کنسرت خودش تکذیب کرد. فرزانه کابلی نیز با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود گفته فقط به عنوان تماشاچی در این کنسرت حضور داشته است.

اما فارغ از اینکه به اتفاق، همه مراجع عمل رقصیدن زن در حضور مرد را حرام می‌دانند جنبه اجتماعی و حقوقی جرم نیز اهمیت دارد که خانم سمیرا مقدسی وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی در این‌باره گفت: «بر اساس ماده۶۳۸ قانون مجازات اسلامی: [هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.]

با توجه به قسمت دوم ماده هرگونه عمل‌ حرامی حتی اگر جرم انگاری نشده باشد لکن باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شود از مصادیق ماده محسوب و مرتکب باید به کیفر‌ مجازات برسد. این ماده از جرایم عمدی می‌باشد یعنی مرتکب علاوه بر علم و آگاهی به غیر قانونی بودن و حرام بودن عمل، باید قصد انجام عمل را نیز داشته باشد، نکته حائز اهمیت این است صرف علم به انجام عمل کافی است و برای ارتکاب این جرم نیاز به قصد جریحه دار کردن عفت عمومی نیست.
شایان ذکر است معنای لغوی تظاهر آن است که شخص در ملا عام وانمود به فعل حرامی نماید، فلذا از عناصر مادی جرم در ملا عام بودن هست.»

 در ادامه متن سخنان این خواننده آمده است:

یکی از بحث‌های داغ این روزهای موسیقی حواشی کنسرت اخیر شماست. بفرمایید جریان خبرهایی که حاکی از انجام حرکات موزون بر روی صحنه کنسرت شما که به خانم فرزانه کابلی هم نسبت داده شده از چه قرار است. آیا این اخبار صحت دارد یا خیر؟ لطفا به صورت شفاف و دقیق توضیح بفرمایید.

خانم فرزانه کابلی مهمان کنسرت ما بودند و به هیچ عنوان روی صحنه هیچ حرکتی نکردند. این هنرمند تنها برای ادای احترام روی صحنه آمدند و بعد هم از صحنه پایین رفتند و این تمام حضور او روی صحنه بود بدون هیچ کم و کاستی.

پس خانمی که روی صحنه حرکات فرم و باله‌ مانند انجام می‌داد چه کسی بود؟

این‌ها یک گروه حرکت‌های نمایشی بودند که از «انجمن هنرهای نمایشی» مجوز داشتند. چندین بار هم فیلم‌هایش را برای ارشاد فرستادیم و ناظرین در جلسات تمرین این گروه با ما حضور یافتند و از نزدیک همه چیز را دیدند و ارزیابی و تایید کردند. مگر می‌شود کسی بدون مجوز روی صحنه برود؟ در ضمن ما سی سال است که کار هنری انجام می‌دهیم و به مردم و این مرز و بوم خدمت می‌کنیم. این‌همه کارهای ملی میهنی خلق کرده‌ایم. ما که نمی‌آییم با یک کار این‌چنینی تمام آنچه را تا به حال ساخته‌ایم، خراب کنیم!

این حرکات نمایشی در تمام طول کنسرت شما انجام می‌شد؟

خیر. ما هفده اثر از آثاری که برای مخاطبین شناخته شده است و چند اثر جدید را برای مردم اجرا کردیم که تنها در چهار اثر از این حرکات نمایشی استفاده شد. ضمن اینکه این حرکت‌های نمایشی به صورت سماع و عرفانی بوده است.

پس شما برای این کنسرت دو مجوز دریافت کرده‌اید یکی مجوز کنسرت موسیقی که از سوی اداره‌کل دفتر موسیقی صادر می‌شود و دیگری که از سوی انجمن هنرهای نمایشی صادر می‌شود.

بله. دقیقا. ما مجوز کنسرت را از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردیم و مجوز حرکات نمایشی را از انجمن هنرهای نمایشی.

ولی تاجایی‌که پرسیده‌ایم، برای حرکات نمایشی بر روی صحنه تنها به مرد‌ها مجوز داده می‌شود و حضور زن‌ها در حرکات نمایشی بر روی صحنه ممنوع است و برای آن مجوز نمی‌دهند؟

خیر. بدین‌ صورت نیست و مجوز می‌دهند. شما اگر دیده باشید در همین روزها کنسرت‌های متعددی که تا چند وقت پیش روی صحنه بود، گروه‌های بیست نفری  زنان با حرکات نمایشی روی صحنه بودند که من خودم شخصا در آن سالن‌ها حضور داشته‌ام و دیده‌ام و نمی‌خواهم مشخصا نام ببرم.  نمونه‌های تمام این کنسرت‌ها هم در اینترنت و فضای مجازی موجود است.

پس شما مشخصا انجام حرکات نمایشی زن و مرد روی صحنه را مجاز می‌دانید؟

ما که استانداردهای دوگانه در کشور و در قانون نداریم که بخواهند به یکی مجوز بدهند و به دیگری مجوز ندهند و ایراد بگیرند. قانون برای همه وجود دارد و برای همه یکسان است.

حالا در هر شرایط چنانچه در این موارد مشکلی از لحاظ قانونی باشد متوجه کسی است و چه کسی باید جوابگو باشد؟

من چه در داخل کشور چه در خارج هر تهیه‌کننده‌ای که درخواست برگزاری کنسرت بدهد و من هم اگر با آن کنسرت موافقت کنم، مسوولیت از جنبه قانونی با کنسرت‌گذار است و حالا اینکه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نام من بیشتر به میان می‌آید بواسطه شهرتی‌ست که طی این سال‌ها به وجود آمده است و از نظر قانونی تمام موارد برگزاری کنسرت متوجه کنسرت‌گذار است. این کارها چون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده دارای مجوزهای مختلفی است و مسوولیت این موارد ربطی به من ندارد. اصلا کاری به برنامه خودمان ندارم منظورم این است که از نظر قانونی این موضوع به من هم مرتبط نمی‌شود.

زمانیکه به ما می‌گویند مجوزها گرفته شده ما هم اینچنین تلقی می‌کنیم که قطعا مجوز گرفته شده چراکه در سه جلسه مسوولینی از انجمن هنرهای نمایشی برای بازبینی بخش حرکات نمایشی آمدند و اگر آن زمان به ما می‌گفتند این کار مشکل دارد و امکان حرکات نمایشی برای خانم‌ها نیست ما هم اصلا نمی‌گذاشتیم این اجراها روی صحنه برود. چون من بعد از سی سال نیازی نداشتم که بخواهم با حرکات نمایشی مخاطبم را به سالن بکشم.

مقداری در مورد جزییات حرکات نمایشی توضیح بفرمایید که چگونه آهنگ شما را همراهی می‌کردند؟

این گروه تنها در چهار آهنگ ما را همراهی می‌کردند. اینکه مثلا در این کنسرت رقصی انجام شده باشد از پایه و اساس کذب است. من که بعد از این‌همه سال نمی‌آیم با وجهه خودم بازی کنم. نکته‌ای که از همه موارد مهم‌تر است این است که کارهای من به واسطه نوع محتوایی که بیشتر ملی میهنی و در مورد ایران و مجاهدت و رشادت و افتخارات ورزشی و علمی در سطوح ملی و بین‌المللی است به هیچ عنوان سنخیتی با رقص و حرکات موزون ندارد و نمی‌شود با این آثار رقصید! خودتان قضاوت کنید، به نظر شما با آهنگ‌های «وطنم ای شکوه پابرجا» و «ایران» می‌شود رقصید؟ اصلا اینچنین چیزی را نمی‌توان به ما و این آثار نسبت داد. تنها مورد چهار آهنگ از آثار ما بود که اینها به صورت روایت و داستان‌گونه حرکاتی برایشان طراحی شد که مکمل محتوای کلام و موسیقی باشد و به نوعی تنوعی برای این کنسرت به وجود آمده باشد.

آیا حضور خانم فرزانه کابلی صرفا در حد یکی از مهمانان شما بود؟

خانم کابلی علاوه بر اینکه آن شب مهمان کنسرت ما بودند، سرپرست همان گروه حرکات نمایشی نیز بودند که در طول تمرینات گروه وظیفه هدایت آن‌ها را برعهده داشتند اما به هیچ عنوان خودشان روی صحنه حضور نداشتند و آن شب تنها برای ابراز تشکر روی صحنه آمدند. باز هم می‌گویم خانم فرزانه کابلی روی صحنه هیچ‌گونه حرکات نمایشی و حرکات موزون انجام ندادند. یک نکته دیگر اینکه در آن شب حدود پنج هزار نفر تماشاچی در سالن حضور داشتند که آن‌ها همه شاهد این کنسرت بودند.

الان شما همین مجوز انجمن هنرهای نمایشی که می‌فرمایید را در دست دارید به ما ارائه بدهید تا در خبرمان با انتشارش به آن استناد کنیم؟

مجوز در دست من نیست و در اختیار کنسرت‌گذار است چراکه این امور به من ارتباطی ندارد.

من یک گلگی از خبرنگاران هم دارم که چرا فقط برای مسائلی که شاید بتوان چیزی منفی از آن درآورد حاضر و پای کار هستند. چرا کنسرت خیریه من را که برای سیل‌زده‌ها برگزار کردم کسی پوشش نداد. چطور خبرنگارها این‌ها را می‌بینند ولی آن موارد را نمی‌بینند؟ یا اینکه من آهنگی با عنوان «به من بسپار دستت را» برای سیل زدگان خوانده‌ام که برای اولین‌بار رونمایی شد اما در رسانه‌ها به ان پرداخته نشد.

برخی از رسانه‌های معاند خارجی همچون بی‌بی‌سی فارسی، دویچه‌وله و رادیو فردا به مساله کنسرت شما پرداخته بودند و به نوعی از شما حمایت کرده بودند. واکنش و نظر شما در این ارتباط چیست؟

من زیاد اهل اینترنت و شبکه‌های مجازی و اینجور چیزها نیستم و متوجه نشده‌ام و شخصا این‌هایی که میفرمایید را ندیده‌ام و قطعا سروکاری با این رسانه‌ها و شبکه‌ها ندارم.

 

منبع: فارس

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سالار عقیلی: رقص خانم بازیگر در کنسرتم مجوز داشت!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید