آخرین خبر

موسیقی فیلم های آلفرد نیومن در نیاوران بررسی می‌شود

موسیقی فیلم های آلفرد نیومن در نیاوران بررسی می‌شود

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های آلفرد نیومن پنجشنبه ۲۸ شهریور با حضور نصرالله داوودی آهنگساز مترجم و پژوهشگر مستقل در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

به گزارش آوای ایرانیان، به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، نشست بررسی موسیقی فیلم‎های آلفرد نیومن ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۸ شهریور با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

در این نشست زندگی و آثار یکی از آهنگسازان تاریخ هالیوود بررسی خواهد شد. این نشست اولین نشست از یک مجموعه نشست‎های متوالی خواهد بود که به خدمات «خانواده نیومن» در تاریخ هالیوود می‎پردازد.

در پیشینه فعالیت های نیومن آمده است:

« آلفرد نیومن، در ۱۷ مارس ۱۹۰۰ در شهر نیوهاون ایالت کانِتیکت آمریکا چشم به جهان گشود. او بزرگترین فرزند از ۱۰ فرزند یک خانواده یهودی فقیر بود که از پنج سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد و در کودکی هر روز ده مایل راه را پیاده طی می‎کرد تا بتواند در منزل یکی از آشنایان خانوادگی به تمرین پیانو بپردازد.

طولی نکشید که استعداد سرشار او در نواختن پیانو سبب شد تا او بتواند با نواختن در کافه‎ها و سالن‎های تئاتر کمک خرج خانواده‎اش باشد و در اجتماع کوچک محلی نام خود را به عنوان «پسر پیانیست اعجوبه» تثبیت کند. او همزمان به تحصیل آهنگسازی با روبین گلدمارک پرداخت. در بیست سالگی به نیویورک آمد و به عنوان رهبر ارکستر با بستن یک قرارداد ده ساله کارش را با آهنگسازانی چون جرج گرشوین و ریچارد راجرز در تئاترهای موزیکال برادوی آغاز کرد. در ۱۹۳۰ به همراه ایروینگ برلین به هالیوود آمد و در لس‎آنجلس این شانس را داشت که بتواند به صورت خصوصی از آرنولد شونبرگ که تازه به آمریکا مهاجرت کرده بود درس آهنگسازی بگیرد.

پس از ورود به هالیوود و پایان قراردادش به ایروینگ برلین، توانست در استودیوی یونایتد آرتیسیت با ساموئل گلدوین قراردادی به عنوان رهبر ارکستر ببندد. اولین قطعه‎ای که او در هالیوود ساخت به «صحنه خیابان» معروف است که بارها و بارها آن را در سال‎های بعدی به نشانه ادای احترام اجرا کرد. او تا سال ۱۹۳۹ با ساموئل گلدوین ماند و در این مدت برای آثار درخشانی چون «بلندی های بادگیر» موسیقی ساخت.

او برای آر. کِی. اُ برای آثاری چون «گوژپشت نتردام» برای پارامونت برای آثاری چون «ژست زیبا» موسیقی نوشت. از سال ۱۹۴۰ آلفرد نیومن برای بیست سال مدیر بخش موسیقی کمپانی فاکس قرن بیستم شد که در آنجا علاوه بر آهنگسازی و رهبری ارکستر به تنظیم ملودهای دیگران و نظارت بر آثار آهنگسازان دیگر و نحوه ضبطشان نیز می پرداخت.

نیومن در سال ۱۹۵۹ با موسیقی فیلم «بهترینِ هر چیز» از فاکس خداحافظی کرد و به صورت خصوصی به کار آهنگسازی پرداخت. سپس آثاری چون «چگونه غرب تسخیر شد» و «بهترین داستانی که تاکنون گفته شده» را برای مترو گلدوین مِیِر ساخت. سپس چند آلبوم از موفق‎ترین آثارش را با رهبری خودش روانه بازار کرد. در سال ۱۹۷۰ در حالی که سلامتی‎اش به شدت افول کرده بود آخرین اثرش یعنی «فرودگاه» را ساخت ولی به دلیل وضعیت بد جسمانی موفق به رهبری ارکستر نشد.

این هنرمند بلافاصله خود را از آهنگسازی برای فیلم بازنشسته کرد و یک ماه قبل از تولد هفتاد سالگی‎اش در ۱۷ فوریه ۱۹۷۰ در منزلش در هالیوود درگذشت. فیلم «فرودگاه» آخرین اثر آلفرد نیومن موفق شد نهمین و آخرین اسکار زندگی‎اش را برایش به ارمغان بیاورد که پس از مرگش به وی اهدا شد.

آلفرد نیومن نه تنها یکی از مهمترین بنیانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود است بلکه یکی از پر افتخارترین آهنگسازان هالیوود است او تنها آهنگساز تاریخ است که ۹ بار موفق به دریافت جایزه اسکار شده و رکورد بیش از ۴۳ جایزه اسکار او، تا همین چند سال پیش که رکوردش توسط جان ویلیامز شکست، برای بالغ بر چهار دهه او را به عنوان تنها آهنگساز دارنده بیشترین نامزدی اسکار بی رقیب نگه داشته بود. تاثیر آلفرد نیومن در تاریخ هالیوود چنان بی نظیر است که او را یکی از خالقان صدای هالیوودی می‎دانند.

از آثار او می توان به «کاپیتان کاستیل»، «فرودگاه»، «خرقه»، «چگونه غرب تسخیر شد»، «چه سرسبز بود دره من»، «بلندی‎های بادگیر»، «گوژپشت نتردام»، «علامت زورو»، «آهنگ برنادت»، «همه چیز درباره ایو»، «آناستازیا»، «دفتر خاطرات آن فرانک»، «عشق چیز فوق‎العاده‎ای است»، «بهترین داستانی که تاکنون گفته شده»، «خوشه‎های خشم»، «مصری (سینوهه)»، «چگونه با یک میلیونر ازدواج کنیم»، «داوود و بلقیس»، «آنها موسیقی خواهند داشت» و ده‎ها اثر ارزشمند دیگر اشاره کرد.»

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های آلفرد نیومن با حضور نصرالله داوودی ۲۸ شهریور ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقه مندان در این نشست آزاد است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسیقی فیلم های آلفرد نیومن در نیاوران بررسی می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید