آخرین خبر

اخبار خوبی از سایر الواح در راه است

 اخبار خوبی از سایر الواح در راه است

وزیر میراث‌فرهنگی گفت:خبر خوبی درباره سایر الواح هخامنشی در راه است که به‌زودی اعلام می‌شود.

به گزارش آوای ایرانیان،  علی اصغر مونسان در مراسم رونمایی از ۱۱۰ لوح از مجموع ۱۷۸۳ لوح هخامنشی بازگشته به کشور در موزه ملی ایران، گفت: بازگشت این الواح اتفاق مبارکی بود، این الواح حدود ۸۴ سال پیش توسط دولت ایران به شکل امانی به دانشگاه شیکاگو برای مطالعات داده شد.

وی افزود: متن این الواح به خط میخی و زبان ایلامی است.  که خوشبختانه با تلاش‌های زیاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پس از ۸۴ سال به کشور سپرده شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: این الواح علاوه بر این‌که به لحاظ قدمت اهمیت دارد، نشان‌دهنده تمدن بیش از ۲۵۵۰ ساله کشورمان است که موضوعات راه‌ها، مبادلات مالی پرداخته و حتی میزان کارکرد کارگران در آن ثبت‌شده است.  این موضوع نشان می‌دهد ۲۵۵۰ سال پیش در کشور ما برده‌داری نبوده و حقوق تمامی کارگران ثبت و به‌موقع پرداخت می‌شده است،  حتی ناظران در آن زمان میزان کارکرد این قشر را تأیید می‌کردند، البته این رعایت حقوق کارگران اکنون نیز انجام می‌شود.

مونسان اظهار کرد: موضوعات اجتماعی بر روی این الواح ثبت و ضبط‌شده است. این ۱۷۸۳ لوح به دلیل آنکه تمدن بزرگ کشورمان را نشان داده است اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت دوازدهم و طی دو سال گذشته سطح تحرکات و فعالیت‌های بین‌المللی خوبی در معاونت میراث‌فرهنگی افزایش پیداکرده است به‌طوری‌که نمایشگاه‌های مشترکی در سراسر دنیا از آثار ایرانی برگزار کردیم تا تمدن و ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان را به تمام مردم دنیا نشان دهیم. همچنین به شکل متقابل موزه‌های مهم دنیا در ایران، آثار مشترکی به نمایش گذاشته‌اند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: تبادلات فرهنگی طی دو سال گذشته افزایش‌یافته است، سال گذشته موفق شدیم جلوی حراج سردیس هخامنشی را در یک حراج بگیریم و آن را به کشور بازگردانیم.

مونسان در پایان گفت: خبر خوبی درباره سایر الواح هخامنشی در راه است که به‌زودی اعلام می‌شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اخبار خوبی از سایر الواح در راه است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید