آخرین خبر

زباله‌های الکترونیکی زیر ذره‌بین «چرخ»

«چرخ» در پنجاه‌وپنجمین قسمت فصل ششم، ساعت ۱۹ امروز، سه‌شنبه ۲۸ آبان، موضوع مدیریت پسماند را بررسی خواهد کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، در این قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی «چرخ»، سیاوش یالپانیان، مجری-کارشناس «میزِ طبیعت» برنامه، با دکتر ابوعلی گلزاری، عضو هیات علمی دانشکده‌ی محیط‌زیست دانشگاه تهران درباره‌ی روش‌های مدیریت پسماند و دفع زباله‌های الکترونیکی گفتگو خواهد کرد. آمار‌های رسمی می‌گویند خسارت ناشی از عدم مدیریت پسماند در کشور ۴۴ هزار میلیارد تومان است. منظور از عدم مدیریت پسماند، دفن غیراصولی آن و نبود تفکیک از مبدأ است. سالانه بیش از ۳۰ میلیون پسماند صنعتی و حدود ۱۰ میلیون تن پسماند ویژه‌ی صنعتی هم در کشور تولید می‌شود که راه‌اندازی سریع محل‌های دفع پسماند‌ها برای بازیافت، ایجاد، تثبیت و تصفیه، زباله‌سوزی و دفن مهندسی بسیار اهمیت دارد. به گفته‌ی کارشناسان ۶۷ درصد زباله‌های الکترونیک (E-waste) که به عنوان آلاینده در نظر گرفته می‌شود، قابل بازیافت هستند و می‌توان از آن استفاده مجدد کرد و تنها ۲.۷ درصد آن هم خطر ناک است. در بخش دیگری از «چرخ»، یک فعال محیط‌زیست از تجربه‌ی آموزش شهروندان درباره‌ی تفکیک زباله در شهرداری سیدنی استرالیا خواهد گفت. گزارش بهزاد یوسفی از موزه‌ی علوم زمین یکی دیگر از بخش‌های پنجاه‌وپنجمین قسمت فصل ششم برنامه‌ی «چرخ» است.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویداد‌های علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زباله‌های الکترونیکی زیر ذره‌بین «چرخ»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید