آخرین خبر

دلایل همزمانی جشنواره تئاتر «هامون» با «فجر»/ نگاه حمایتی داریم

هادی حجازی‌فر دبیر نخستین جشنواره «تئاتر هامون» درباره ویژگی‌های این جشنواره و دلایل همزمان شدن این رویداد با جشنواره «تئاتر فجر» توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تئاتر هامون صبح امروز سه شنبه ۱۲ آذر ماه با حضور هادی حجازی فر دبیر جشنواره در تماشاخانه هامون برگزار شد.

حجازی فر در ابتدای نشست درباره همزمانی این جشنواره با جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: نخستین جشنواره تئاتر هامون قرار است از ۱۵ تا ۲۵ بهمن ماه برگزار شود. به دلایل مختلف تصمیم گرفتیم جشنواره را همزمان با جشنواره‌ تئاتر فجر برگزار کنیم که البته ابتدا برخی دوستان اعتقاد داشتند که کار عاقلانه‌ای نیست. اولین دلیل اینکه در ۱۰ روز جشنواره تئاتر فجر ما و تماشاخانه‌هایی که در بخش به علاوه فجر نیستند مجبور به تعطیلی می‌شدیم و حتی از چند روز قبلش هم به خاطر حال وهوای جشنواره کارها تعطیل می‌شد.

وی ادامه داد: البته همه ما از زمان دانشجویی علاقه مند به حضور در جشنواره تئاتر فجر بودیم و من همه تلاشم را می‌کردم تا از خوی در جشنواره حضور پیدا کنم اما در طول سال‌های اخیر شاهد هستیم خیلی از کارهای درجه یک در نهایت بیرون از جشنواره می‌مانند و جشنواره دیگر کمتر حال و هوای قدیم را دارد و نام‌هایی به تئاتر ایران معرفی نمی کند. بنابراین تصمیم گرفتیم کارهایی که ممکن است از جشنواره جا بمانند و یا آثاری را که آماده اجرا هستند، بپذیریم. به خاطر شرایطی که داریم نمی توانیم دست به تولید بزنیم به همین دلیل در این جشنواره از کارهای آماده که برای جشنواره‌های مختلف آماده شده اند یا پایان نامه‌های دانشجویی استفاده کنیم. در این جشنواره مطمئنا نگاه حمایتی داریم و طبعا منافع سالن را هم باید مدنظر قرار دهیم.

همه ما از زمان دانشجویی علاقه‌مند به حضور در جشنواره تئاتر فجر بودیم و من همه تلاشم را می‌کردم تا از خوی در جشنواره حضور پیدا کنم اما در طول سال‌های اخیر شاهد هستیم خیلی از کارهای درجه یک در نهایت بیرون از جشنواره می‌مانند و جشنواره دیگر کمتر حال و هوای قدیم را دارد و نام‌هایی به تئاتر ایران معرفی نمی‌کندحجازی فر درباره بخش‌های مختلف جشنواره بیان کرد: جشنواره در دو بخش صحنه‌ای ونمایشنامه نویسی برگزار می‌شود و در بخش صحنه‌ای حداقل ۱۰ اجرا داریم که در هر روز یک نمایش ۲ سانس اجرا می‌شود. در بخش نمایشنامه نویسی نیز برای کارهای برگزیده پیشنهاد چاپ داریم و این آثار به کارگردان‌ها پیشنهاد می‌شود و امیدواریم که نمایشنامه‌ها بتوانند در تئاتر هامون به اجرا برسند. تاکیدمان بر کارهای نو و جذاب برای تماشاگران است. طبعا بخش مغفول مانده تئاتر ما سرگرم کننده بودن آثار است به همین دلیل تلاش ما این است که حد وسط را در این میان بین تجربه گرا بودن و سرگرم کننده بودن نگه داریم.

وی ادامه داد: همچنین تلاشمان این است که بین کار خوب عروسکی و کار خوب زنده در گونه‌های دیگر تفاوتی قائل نباشیم چون دنبال کار جذاب و با کیفیت هستیم. تسهیلات اجرا، کمک هزینه مالی و بسته‌های تبلیغاتی حمایتی است که می‌توانیم از این کارها بکنیم. برای ما مهم معرفی این افراد است که خوشبختانه تا امروز توانستیم دو سه هنرمند را به تئاتر ایران معرفی کنیم.

این بازیگر تئاتر و سینما یادآور شد: سایت تئاتر هامون از امروز فعال می‌شود و البته برای ثبت نام در جشنواره در بخش‌هایی نیاز به مراجعه حضوری است. از ۱۵ آذر ثبت نام گروه‌ها شروع می‌شود و ۲۵ بهمن ماه هم برگزاری اختتامیه را خواهیم داشت. تنها شرط حضور در جشنواره هم این است که کارها اجرای عموم نداشته باشند و در بخش نمایشنامه نویسی هم حائز رتبه نشده باشند. در طول برگزاری جشنواره مبلغ بلیتمان کمتر از بلیت‌های جشنواره خواهد بود و در طول جشنواره توسط ۱۰ نفر از تماشاگران فعال وحرفه‌ای تئاتر به کارها ستاره داده می‌شود و نقد نوشته خواهد شد. جشنواره تماشاگر محور خواهد بود و به بهترین کار از طرف مخاطبان نیز جایزه تعلق خواهد گرفت.

وی متذکر شد: امیدوارم جشنواره تئاتر هامون اولین جشنواره خصوصی باشد که قرار است بعد از تعطیلی جشنواره تئاتر فجر که می‌دانم تا چندسال آینده رقم خواهد خورد، برگزار شود. همینطور از شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که اجازه داد جشنواره ما همزمان با جشنواره تئاتر فجر برگزار شود، تشکر می‌کنم که این اتفاق به دلیل نگاه دلسوزانه و حسن نیت وی نسبت به تئاتر بوده است. ما انگیزه‌ای برای دور هم بودن گروه‌هایی که کار آماده دارند، ایجاد می‌کنیم چون وقتی جشنواره‌ای دست رد به سینه گروه‌ها می‌زند باعث افسردگی زیادی بین جوان‌ها می‌شود که من هم بارها تجربه اش کرده ام به همین دلیل این جشنواره قرار است جایی باشد برای نمایش‌های آماده و یا آثاری که به سرعت می‌توانند کارشان را آماده اجرا کنند به همین دلیل فراخوان جشنواره دیر اعلام شده است که البته اختلال در اینترنت هم مزید برعلت شد.

حجازی فر تصریح کرد: امیدواریم سال آینده با همکاری سالن‌های خصوصی دیگر، اولین جشنواره سراسری تئاتر خصوصی را برگزار کنیم. برای برپایی جشنواره همه نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های مختلف را رصد کردیم تا بتوانیم جشنواره‌ای استاندار برگزار کنیم. ما جشنواره داخلی هامون را حفظ خواهیم کرد اما تلاشمان این است که هر تماشاخانه‌ای براساس ظرفیت‌های سالن خودش جشنواره برگزار کند اما همگی زیرمجموعه یک دبیرخانه باشند. همچنین صادقانه می‌گویم اگر از شهرستان‌ها کار خوبی باشد آن را می‌پذیریم و یک روز میزبانشان خواهیم بود و رفت و آمدشان را هم در حد ریلی و زمینی می‌توانیم تقبل کنیم. امسال به دنبال حضور یک کار خارجی هم بودیم اما شرایط و هماهنگی لازم فراهم نشد ولی از سال آینده تلاشمان این است که از یک کار خارجی باکیفیت برای حضور در جشنواره دعوت کنیم.

وی در ادامه توضیحاتی درباره فعالیت‌های تماشاخانه هامون ارایه کرد و یادآور شد که سالن توانسته از زمان راه اندازی به سوددهی برسد که برخلاف انتظار اولیه شان بوده است. حجازی فر همچنین از روی صحنه بردن نمایش «مکبث» به کارگردانی و بازی خودش خبر داد که قرار است دی ماه در تئاتر هامون به صحنه برود.

حجازی فر در پایان با اشاره به اینکه در طول هفته دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار هستند، یادآور شد: از همین امروز خبرنگاران با کارت خبرنگاری معتبر در هر حوزه‌ای می‌توانند به همراه یک نفر دیگر از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار شوند.

در پایان این نشست نیز از سایت تماشاخانه با آدرس .www.hamoontheatre.com رونمایی شد که علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام در جشنواره از این طریق اقدام کنند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دلایل همزمانی جشنواره تئاتر «هامون» با «فجر»/ نگاه حمایتی داریم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید