آخرین خبر

مسابقه ای برای بیشتر دیده شدن/ چرا صدابرداری موسیقی جایزه ندارد؟

نشست رسانه ای اولین «جایزه ناصر فرهودی» از صدابرداران صاحب نام حوزه موسیقی روز سه شنبه دوازدهم آذر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، نشست رسانه ای اولین «جایزه ناصر فرهودی» از صدابرداران صاحب نام حوزه موسیقی روز سه شنبه دوازدهم آذر با حضور اهالی رسانه برگزار شد. ناصر فرهودی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت موسیقی کشورمان بود که طی چندین سال با هنرمندان و گروه های سرشناس موسیقی فعالیت می کرد. این هنرمند ۱۳ مرداد سال ۹۶ دار فانی را وداع گفت.

میلاد فرهودی فرزند زنده یاد ناصر فرهودی در ابتدای این نشست رسانه ای ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جایزه ناصر فرهودی طی توضیحاتی درباره روند برگزاری این رویداد گفت: امروز روز تولد پدرم است و بسیار خوشحالم که در چنین روزی میزبان اهالی رسانی هستیم. به هر حال ما نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا با برگزاری این رویداد که به نام پدر عنوان گرفته شرایطی را فراهم کنیم که حوزه صدابرداری در موسیقی بتواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار بگیرد.

کیان مقدم صدابردار و عضو شورای سیاستگزاری جایزه ناصر فرهودی در ابتدای این نشست گفت: مبحث صدابرداری یکی از اتفاقات مهم در موسیقی دنیاست. متاسفانه این شغل نه در جامعه موسیقی شناخته شده بود و نه کسی صدابرداران را به رسمیت می شناخت به همین مناسبت ما تصمیم گرفتیم به بهانه یادبود استاد ناصر فرهودی فعالیت هایی را در این زمینه انجام دهیم که این فعالیت ها با مراسم بزرگداشت استاد فرهودی آغاز شد و اکنون به جایزه ناصر فرهودی رسیده است. به هر حال امیدوارم ایجاد چنین شرایطی بتواند جامعه صدابرداری موسیقی کشور را هرچه بیشتر به مخاطبان موسیقی معرفی کند.

حوزه صدابرداری سینما به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آن جایزه و سیمرغ تعیین می کنند اما من نمی دانم چرا چنین جایزه ای در حوزه موسیقی نیست چرا که انتخاب چنین جایزه ای در جشنواره ای مانند موسیقی فجر می تواند شرایط پیشرفت صدابرداری در حوزه موسیقی را نیز ارتقا دهدوی افزود: این مقوله در حوزه صدابرداری سینما به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آن جایزه و سیمرغ تعیین می کنند اما من نمی دانم چرا چنین جایزه ای در حوزه موسیقی نیست چرا که انتخاب چنین جایزه ای در جشنواره ای مانند موسیقی فجر می تواند شرایط پیشرفت صدابرداری در حوزه موسیقی را نیز ارتقا دهد. هدف اصلی ما به طور حتم دیده شدن است و زنده نگه داشتن نام ناصر فرهودی بهانه ای برای تبیین رویکردی است که بتوانیم تجربیاتمان در عرصه صدابرداری را به جوانان منتقل کنیم. البته ما برای سال بعد کارهای بزرگ تری را برای انجام داریم که از آن جمله می توانیم به حضور تعدادی از داوران خارجی نیز اشاره کرد.

حمیدرضا آداب صدابردار و از اعضای ستاد برگزاری اولین دوره جایزه ناصر فرهودی نیز در این نشست بیان کرد: انگیزه ای که باعث شد که دور هم جمع شده و چنین رویدادی را برگزار کنیم بحث بسیار مهم و ارزشمند میکس و مستر و صدابرداری است که تاکنون این حرفه بسیار مهم در دنیای موسیقی دیده نشده اند. به هر حال من سالهاست در این عرصه فعالیت می کنم و متاسفم بگویم که صدابردار و «میکس من»هیچ گاه مورد توجه دوستان قرار نگرفته بودند این موضوع در همه حوزه های صدابرداری موسیقی وجود داشت و همواره موجب دلگیری و ناراحتی می شد که چرا صنف صدابردار آنچنان باید دیده نمی شوند.

وی افزود: جایزه ناصر فرهودی هم دقیقا با همین انگیزه شکل گرفت که حوزه صدابرداری و میکس بتواند بیشتر از آنها مورد توجه قراربگیرد. بر همین اساس تیم اجرایی شکل گرفت و کارها آغاز شد. ما تمام تلاش حود را انجام دادیم تا در برگزاری این جایزه،  همه حوزه ها را مد نظر قرار دهیم.

محمدرضا عقیلی رهبر ارکستر و آهنگساز نیز در این نشست با اشاره به انگیزه های برگزاری جایزه ناصر فرهودی اظهار کرد: به طور کلی در تاریخ موسیقی اگر دقت کنید می بینید که عوامل تولید اثر غیر از خواننده مورد کم توجهی قرار گرفته اند که در این میان صدابردار در مظلومانه ترین شکل ممکن میان مخاطبان جای گرفته اند. به هرحال در جامعه موسیقی این خواننده است که بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما نمی دانیم این در کانون توجه قرار گرفتن با چه شرایطی انجام می پذیرد؟

وی ضمن ارائه تاریخچه ای از پیشینه صدابرداری در موسیقی کشورمان طی دوره های مختلف گفت: کدام موسسه و مجموعه تاکنون می توانستند جایزه ناصر فرهودی را برگزار کنند که ما مخالف آن بودیم؟ ما قطعا در این مورد نکته ای نداریم و قطعا هم قصد سواستفاده از نام ناصر فرهودی را نداشته  و نداریم. اگر هم برخی ازافراد می گویند که ما آمدیم تا از نام ایشان برای استفاده های دیگر بهره مند شویم باید بدانند که به هیچ وجه این گونه نبود. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با نام بزرگ ناصر فرهودی مسابقه ای را برگزار کنیم که باعث اعتلای صنعت صدابرداری موسیقی باشد.

رضا فرهودی عضو هیات داوران جایزه ناصر فرهودی هم در این نشست گفت: دلیلی که باعث شده که نام این رویداد به اسم ناصر فرهودی باشد قطعا به دلیل اخلاق گرایی و احترامی است که او در زمان حیات داشت. قطعا بزرگی، محبوبیت، میزان کار، اخلاق و مدیریت یکی از قدیمی ترین استودیوهای تهران انگیزه های بسیار مناسبی می تواند باشد که ما جایزه صدابرداری در موسیقی ایران را به نام استاد ناصر فرهودی انتخاب کنیم و به نظر من این نام بسیار برازنده نام اوست.

وی اضافه کرد: هیات داوران متشکل از رضا عسگر زاده، رامین مظاهری، آرش پاکزاد، محمد فلاحی ، ارد انزابی پور و بنده  در پنچ ژانر مختلف کارها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند و در هر بخش یک نفر نیز به عنوان برگزیده انتخاب می شود. البته ما تصمیم داریم در سال آینده خودمان هم در مسابقه شرکت کنیم چرا که دوست داریم این رقابت در همه سطحی برگزار شود و در این زمینه هم هیچ ترسی نداریم که کارهایمان به رقابت گذاشته شود. البته دوست داشتیم از همین امسال چنین شرایطی به وجود بیاید اما تصمیم بر این شد که از سال بعدی این کار صورت پذیرد.

اولین دوره از جایزه بزرگ ناصر فرهودی در ۲ بخش برگزار می شود که بخش اصلی آن، رقابت در زمینه میکس و مستر است. پنج پروژه باز در عرصه موسیقی فیلم، موسیقی پاپ الکترونیک، پاپ ارکسترال، سنتی و راک به صورت wave و به صورت ZIP در دسترس شرکت کننده ها قرار می گیرد که می توانند با مراجعه به سامانه «استودیو پاپ» آن ها را دریافت کنند. این در حالی است که هر شرکت کننده می تواند حداکثر با ۲ پروژه از این چند حوزه در جایزه بزرگ ناصر فرهودی شرکت کند که باید پس از انجام میکس و مسترینگ، آن را به صورت MP۳ با کیفیت ۳۲۰ در سایت بارگزاری کند.

بخش جانبی این رقابت هم در قالب تئوری است که در این زمینه جست و جو، ترجمه و دفاع از مقالات در زمینه میکس و مستر مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش هر شرکت کننده می تواند یک مقاله را در سایت بارگزاری کند که برگزیدگان از سوی داوران جهت دفاع در روز تعیین شده دعوت خواهند شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مسابقه ای برای بیشتر دیده شدن/ چرا صدابرداری موسیقی جایزه ندارد؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید