آخرین خبر

مهرآوران: با خدا قرارداد دارم تا مردم را با طنز بخندانم

به خنداندن مردم اعتقاد دارد و دوست دارد با این قرارداد پیش برود و می‌گوید ما باید باور کنیم که مردم می‌خواهند تلویزیون ببینند و تفریح کنند.

به گزارش آوای ایرانیان، عزت‌الله مهرآوران دارای گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که معادل دکترای تئاتر به شمار می‌رود. این بازیگر پیشکسوت و توانمند در فیلم‌های سینمایی همچون “ایلیا نقاش جوان”، “هتل کارتن”، “مرد عوضی”، “بانوی من”، “خوابم می‌آد”، “مومیایی ۳ “، “تارهای نامرئی” و “آژانس شیشه‌ای” جلوی دوربین رفته است. هنرنمایی او را در سریال‌هایی همچون “وضعیت سفید”، “لیسانسه‌ها”، “فوق لیسانسه‌ها”، و “دزد و پلیس” نیز دیده‌ایم؛ البته او این روزها در سریال “زیر همکف” شبکه یک سیما ایفای نقش کرده که شب‌ها از تلویزیون پخش می‌شود.

یکی از سریال‌های قدیمی و خاطرانگیز مهرآوران، سریال “فروشگاه” به کارگردانی و نویسندگی احمد بهبهانی است. این سریال روایتگر قصه‌ای است که در آن چند نفر قصد دارند فروشگاه بزرگی را افتتاح کنند و در این گیر و دار، ماجراهای طنزآمیزی رخ می‌دهد که بیننده را با خود همراه می‌کند. سریال “فروشگاه” حدود ۲۱ سال قبل ساخته شد و هم اکنون از شبکه آی‌فیلم تلویزیون در حال پخش است. در این سریال قدیمی بازیگران زیادی جلوی دوربین رفته‌اند که از آن جمله می‌توان به پوراندخت مهیمن، نگار استخر، داریوش اسدزاده، رضا بابک، حسن پورشیرازی، شهلا ریاحی، مرتضی احمدی و مهران غفوریان اشاره کرد.

عزت‌الله مهرآوران درباره شرایط بازیگری امروز نسبت به ۲۰ سال قبل که سریال “فروشگاه” ساخته شد گفت: عرصه بازیگری هم مثل زندگی دستخوش تغییر شده است. الان همه‌چیز دگرگون شده و عرصه هنر هم از این موضوع مستثنی نیست. با گذشت زمان آدم‌ها به تعالی می‌رسند، بازیگری هم همین طور است. انسان هر چند وقت یکبار به چیزهای جدیدی دست می‌یابد و آنها را در کارش دخالت می‌دهد. اینترنت، فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید از جمله این دستاوردها به شمار می‌روند. تمام این عوامل، زندگی ما و هنر را تحت تأثیر قرار داده است. البته مبنا و مایه اصلی بازیگری عوض نشده اما توقع مردم از بازیگر بالا رفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: بله، چون نگاهم به طور کلی مثبت است. شما به هر پدیده‌ای که نگاه خوب داشته باشی، آن را خوب می‌بینی و می‌توانی از آن بهره درست ببری. این تکنولوژی‌ها هرگز تئاتر یا بازیگری را نابود نکرده است؛ برعکس، باعث شده که دانش بازیگران نسبت به جهان پیرامون بالاتر برود. اینکه تکنولوژی‌های نوین به ضرر انسانند یا به نفعش، به این بستگی دارد که چه‌طور از آنها استفاده شود. اگر در جهت تعالی و پیشرفت خودمان از آن استفاده کنیم، منفعت دارد و اگر تکنولوژی‌های جدید موجب هدر دادن وقتمان شوند، قطعاً مضرند.

مهرآوران به خاطرات سریال “فروشگاه” اشاره کرد و گفت: هر کاری خاطراتی دارد که تا سال‌ها در ذهن بازیگران و مخاطبان می‌ماند. بیشترین چیزی که از هر کاری در ذهن ما می‌ماند، همین خاطرات است. مثلاً پلانی بود که من باید از فروشگاه به دنبال کسی می‌رفتم که پولم را خورده است. آن موقع فیلمبردار گفت که این پلان حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و تو باید دیالوگت را حفظ باشی تا با یک برداشت آن را بگیریم. آن زمان تکنولوژی به اندازه الان پیشرفت نکرده بود و دوربین‌ها خیلی سنگین بودند. خدا را شکر، با یک برداشت، آن پلان را گرفتیم و خوب هم درآمد.

وی در خصوص ساخت سریال در زمان گذشته و بازخوردهایش، خاطرنشان کرد: به نظرم، سریال‌ها در گذشته بیشتر با مخاطب انس می‌گرفتند. مصداق بارز آن همین سریال “فروشگاه” بود که مردم این کار را خیلی دوست داشتند و با آن ارتباط گرفتند. طوری که تکیه کلام من یعنی “دلتان خرم” در میان مردم جا افتاده بود. بعضی از افراد هنوز هم که مرا می‌بینند یاد آن سریال و خاطراتش می‌افتند. به طور کلی، سریال خیلی خوبی بود و زحمت زیادی برایش کشیده شد.

بازیگر سریال “دزد و پلیس” در پاسخ به این سؤال که آیا دوست دارد بیشتر بازیگر سریال‌های طنز باشد یا جدی، تصریح کرد: من قراردادم با خدا در زمینه کارهای طنز است تا بتوانم مردم را بخندانم. فکر می‌کنم همه ما به اندازه کافی در زندگیمان جدی‌ایم، وقتی در مقابل مردم قرار می‌گیرم دوست دارم که آنها را بخندانم.

وی افزود: کارهای طنز می‌توانند برای همه مردم جذاب باشند. البته جنبه‌های خصوصی زندگی ملت‌ها ممکن است با همدیگر فرق کند. فکر می‌کنم برای همه ملت‌ها جالب است که بدانند ما چه‌طور زندگی می‌کنیم. به نظر من سریال‌ها می‌توانند در جوامع مختلف مخاطبان خودشان را پیدا کنند و این شگفتی هنر است.

مهرآوران درباره نقش‌هایی که دوست دارد به “آژانس شیشه‌ای” و “دزد و پلیس” اشاره کرد و گفت:  همه نقش‌هایم را دوست دارم. البته بعضی از کارها را به دلیل شرایط خاصی مثلاً به خاطر پول قبول می‌کنیم، اما بعضی از نقش ها ماندگارند. نقشی که در “آژانس شیشه‌ای” بازی کردم خیلی خوب بود. شخصیتی که در “دزد و پلیس” داشتم هم جذاب بود.

وی در پاسخ به این سؤال که سریال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا مخاطب‌پسند شود، خاطرنشان کرد: در وهله اول باید کارها از قصه خوب برخوردار باشند. مردم ما قصه را دوست دارند. یکی بود یکی نبود… این ابتدای جذاب برای تماشاچی است. ما کشوری صنعتی یا تولیدکننده نیستیم که زندگیمان تنوع خاصی داشته باشد، به همین دلیل بهتر است سریال‌هایی بسازیم که روابط انسانی‌اش نشأت گرفته از واقعیت زندگی و ارتباط ما ایرانی‌ها با همدیگر باشد. ما باید باور کنیم که مردم می‌خواهند تلویزیون ببینند و تفریح کنند. خواه ناخواه سریال در تلویزیون یک عامل تفریح است، البته فقط جنبه خنده و طنز آن مطرح نیست و باید تجربه و اندیشه هم در آن دخیل باشد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مهرآوران: با خدا قرارداد دارم تا مردم را با طنز بخندانم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید