آخرین خبر

افخمی مجبور به رفتن از «نقد سینما» بود/ رقابتی با «هفت» نداریم

یوسف بچاری درباره رفتن بهروز افخمی از «نقد سینما» و تولید و پخش این برنامه بدون مجری در ایام جشنواره فجر توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، یوسف بچاری تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» با اشاره به اینکه با رفتن بهروز افخمی از این برنامه، سعی کرده‌اند با ریتم تندتر، تنوع بیشتر و فضاسازی‌های جدید، جای خالی این مجری را در ویژه‌برنامه‌های جشنواره‌ای خود پر کنند گفت: رفتن آقای افخمی از برنامه «نقد سینما» مهم بود چراکه اکثراً این برنامه را به اسم ایشان می‌شناختند. کسی که هم از نظر اجرا برای مخاطب جذاب بود و هم از نظر تخصص و شناختی که از دنیای سینما داشت، حضورش در برنامه حائز اهمیت بود.

وی ادامه داد: به هر حال ایشان باید می‌رفت و ما سعی کردیم که با ریتم تندتر، تنوع بیشتر و یک سری فضاسازی‌های جدید، جای خالی او را پر کنیم. طوری که بیننده هنوز برایش این جذابیت‌ها وجود داشته باشد و برنامه «نقد سینما» برای نقدِ «سینما،» همانطور که بود، باقی بماند.

چرا جایگزینی برای افخمی انتخاب نشد؟

این تهیه‌کننده درباره اینکه چرا کسی جایگزین افخمی نشده و برنامه را بدون مجری روی آنتن فرستاده‌اند، گفت: این موضوعی بود که خیلی درباره آن صحبت شد. در مدت کوتاهی قرار بود جایگزین آقای افخمی را پیدا کنیم که این خیلی سخت بود. اگر می‌خواستیم از چهره‌های شناخته شده استفاده کنیم، بالاخره هر چهره‌ای شخصیت و پرسوناژ خودش را داشت که آن شخصیت الزاماً با برنامه «نقد سینما» همگن نبود و این مسئله چالش خیلی بزرگی محسوب می‌شد. از طرف دیگر اگر می‌خواستیم از چهره‌های شناخته نشده و کمتر شناخته‌شده استفاده کنیم، بیننده باید زمان می‌گذاشت تا به این افراد نزدیک می‌شد که ممکن بود این اتفاق در کوتاه‌مدت نیفتد. در این میان راه سومی هم بود که ما انتخابش کردیم و آن اینکه همان برند آشنای «نقد سینما» را حفظ کنیم و آشنایی بیننده با برند را تقویت کنیم تا به این واسطه بیننده دچار یک مرحله گذار نشده و درگیر ارتباط گرفتن با یک چهره جدید نمی‌شود. یعنی در حقیقت ما برند برنامه «نقد سینما» را در اولویت قرار دادیم.

وی با تأکید بر این تنوع مدل جدید برنامه «نقد سینما» و ذکر این موضوع که در ۱۰ شب جشنواره، این برنامه با ۵ میز تخصصی پخش خواهد شد، اضافه کرد: ما در ویژه برنامه جشنواره، هر روز سه فیلم پخش شده در سینمای رسانه را بررسی می‌کنیم، در کنار نقد و بررسی فیلم‌ها که شامل گفتگو با عوامل اصلی کار و میز نقد آن‌هاست، دو میز فرعی هم تولید کرده‌ایم. یکی میز نقد فیلم‌های مستند و کوتاه جشنواره است، چون این آثار در سئانس آخر سینمای رسانه بود و حس کردیم نیاز است که توجه ویژه‌ای به این فیلم‌ها داشته باشیم و بخش دیگر هم یک میز نقد دانشجویی است. ما تیمی از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه‌های معتبر مثل تهران و علامه طباطبایی و… را دور هم جمع کردیم، به‌عنوان نسل جوان فیلم بین و کسانی که با یک زاویه نگاه علمی آکادمیک به سینما می‌روند و فیلم‌ها را می‌بینند، این میز هم به عنوان یک آیتم تولیدی به برنامه اضافه کردیم یعنی در حقیقت ما در هر قسمت از برنامه، سه میز اصلی داریم و دو میز فرعی که همه این‌ها، کاملاً نقد سینماست.

رقابتی با «هفت» نداریم

این تهیه‌کننده ضمن رد این مسئله که با تغییرات رخ داده در برنامه «نقد سینما»، در مقابل ثابت ماندن عوامل و حال و هوای برنامه «هفت»، از رقابت با برنامه «هفت» شبکه سه جا می‌مانند، اعلام کرد: ما احساس نمی‌کنیم که با برنامه «هفت»، رقابت داریم. ما برنامه خودمان را داریم با مختصات خودش و برنامه «هفت» نیز با مختصات خودش پخش می‌شود، هرکدام از این آثار هم لحن مخصوص به خودشان را پیدا کردند و با ویژگی‌های خاص خود شناخته می‌شوند. به نظر من این تنوع کالای فرهنگی در تلویزیون و تنوع جنس گفتگوها برای بیننده جذاب است. حالا یک عده‌ای لحن و شکل «هفت» را بیشتر می‌پسندند و عده‌ای هم برنامه «نقد سینما» را. فکر می‌کنم رقابت ما با «هفت» در کیفیت، اطلاعات و بحث‌هایی است که مطرح می‌شود، وگرنه از نظر فرمی هرکدام از این دو برنامه طرفداران خودش را دارد.

بچاری در پایان اظهار کرد: ما تأکیدمان روی برند برنامه است یعنی هرکسی که به «نقد سینما» بیاید و برود، در فضای این برنامه قرار بگیرد. این برنامه تا به امروز سعی کرده قائم به شخص نباشد و همین مسئله تنوع در منتقدان برنامه نیز این موضوع را تائید می‌کند، در حقیقت «نقد سینما» است که برای ما اهمیت دارد، فکر و پایه اصلی برنامه «نقد سینما» که ارتباط بین سینما، علوم انسانی و دیدن فیلم‌ها با نگاهی تیزبینانه‌تر و نقادانه‌تر است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “افخمی مجبور به رفتن از «نقد سینما» بود/ رقابتی با «هفت» نداریم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید