آخرین خبر

سینمای ایران به ژانر «وحشت» نیاز دارد/ ادای دین به «درخشش» کوبریک

کارگردان فیلم سینمایی «آن شب» از فیلم‌های حاضر در بخش «نگاه نو» جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر معتقد است سینمای ایران به ژانر وحشت نیاز دارد و مخاطب از چنین فیلم‌هایی استقبال می‌کند.

به گزارش آوای ایرانیان، کوروش آهاری کارگردان فیلم سینمایی «آن شب» که در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار رقابت می‌کند، گفت: از ۱۸ سالگی در آمریکا زندگی می‌کنم و تحصیلات آکادمیک خود را در رشته فیلمسازی در این کشور به پایان رساندم، البته پیش از ساخت فیلم سینمایی «آن شب» چندین فیلم کوتاه ساخته بودم که البته موضوع این فیلم‌های کوتاه داستان‌های غیرایرانی بود.

وی بیان کرد: از ابتدا به دنبال این بودم که اولین فیلم بلند سینمایی خود را با یک داستان ایرانی و به زبان فارسی جلوی دوربین ببرم و مهمترین مساله برای من این بود که بتوانم فیلم موردنظر را در ایران نمایش دهم، به همین دلیل از ابتدا این فیلم را با قوانین ایران ساختم تا امکان نمایش آن در ایران وجود داشته باشد.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه به‌طور کاملاً تصادفی با محسن درمنش فرزند محمد درمنش کارگردان و تهیه‌کننده سینما، آشنا شده است، توضیح داد: موضوع علاقه‌ام به ساخت فیلم با محسن درمنش مطرح کردم و وی من را به پدرش معرفی کرد و در نهایت محمد درمنش درخواست ساخت این فیلم سینمایی را در ایران ارائه کرد و در نهایت پروانه ساخت فیلم را صادر شد.

فیلمی با استاندارد جهانی برای ایران ساختم

وی تاکید کرد: دغدغه من این بود که بتوانم یک فیلم با کیفیت استاندارد سینمای جهان برای ایران بسازم.

آهاری درباره انتخاب سوژه و نگارش فیلم هم گفت: در رابطه با انتخاب فیلمنامه نیز باید بگویم که از طریق شرکت فیلمسازی خود در آمریکا فراخوانی را برای نگارش فیلمنامه فیلم منتشر کردیم تا نویسندگان ایرانی آثار خود را برای ما ارسال کنند. از این طریق میلاد جرموز آشنا شدیم که یکی از نویسنده‌های توانمند ایرانی است، وی فیلمنامه خود را برای ما ارسال کرد و در نهایت این فیلمنامه انتخاب شد و با وی روی فیلمنامه کار کردیم تا آن را به نقطه‌ای برسانیم که فیلمبرداری آن آغاز شود.

از ابتدا به دنبال ژانر وحشت نبودیم و بیشتر به دنبال یک فیلم روانشناختی و رمز آلود بودیم و به همین دلیل در فیلم به جای اینکه به فضای ترس اشاره کند، به درونیات آدم‌ها و ترس افشا شدن رازهای آدم‌ها که به شکل یک وحشت خود را نشان می‌دهد، توجه کردیم وی در پاسخ به این پرسش که آیا از ابتدا به دنبال ساخت فیلمی در ژانر وحشت بوده است، توضیح داد: از ابتدا به دنبال ژانر وحشت نبودیم و بیشتر به دنبال یک فیلم روانشناختی و رمز آلود بودیم و به همین دلیل در فیلم به جای اینکه به فضای ترس اشاره کند، به درونیات آدم‌ها و ترس افشا شدن رازهای آدم‌ها که به شکل یک وحشت خود را نشان می‌دهد، توجه کردیم.

هدف ما ساخت یک فیلم ترسناک نبود

این کارگردان تاکید کرد: «آن شب» یک فیلم داستانی است که ترس درونیات انسان، ترس افشا شدن رازهای انسان‌ها را به این شکل در یک شب نشان می‌دهد. تاکید می‌کنم هدف ما ساخت یک فیلم ترسناک نبود بلکه یک داستان انسانی بوده است که ترس درونیات انسان را نشان می‌دهد.

وی درباره انتخاب بازیگران این پروژه سینمایی توضیح داد: در مرحله اول فکر نمی‌کردم که شهاب حسینی بازی در چنین نقش و فیلمی را دوست داشته باشد، چرا که سبک کارهای دیگر این هنرمند نسبت به این فیلم کاملاً متفاوت بود. در آن زمان شهاب حسینی در ایران حضور داشت و از طریق محمد درمنش با این بازیگر آشنا شدم و فیلمنامه برای وی ارسال شد. وی در سفری که به آمریکا داشت خواست قبل از جوابی با من و تیم فیلمسازی‌ام بیشتر آشنا شود، زمانی که این دیدار رخ داد، برای بازی در این پروژه جواب مثبت داد.

آهاری تاکید کرد: در رابطه با دیگر بازیگران این فیلم باید بگویم با چند نفر صحبت کردیم اما این مشکل وجود داشت که با توجه به شرایط سفر به آمریکا نمی‌توانستیم هر بازیگری را دعوت به همکاری کنیم، در ابتدا قرار بود که مهناز افشار یکی از بازیگران این فیلم باشد اما این هنرمند هرچند ابراز علاقه برای حضور در این فیلم کرد، اما بنا به دلایلی نتوانست به آمریکا سفر کند. بعد از آن با نیوشا جعفریان، دختر حسین جعفریان فیلمبردار سینما برای بازی در این فیلم به توافق رسیدیم.

جای ژانر وحشت در سینمای ایران خالی است

این کارگردان فیلم اولی درباره انتخاب ژانر وحشت در سینمای ایران بیان کرد: اینکه چرا این ژانر را برای کار انتخاب کردم این بود که به این نتیجه رسیدم در سینمای ایران طی سال‌های اخیر در حوزه ژانر وحشت فیلمی تولید نشده است هرچند در سال‌های دور فیلم‌هایی مانند «خوابگاه دختران» و «شب بیست و نهم» تولید شده بود، آنچه که من احساس کردم این بود در سینمای ایران جای چنین فیلم‌هایی خالی است، ژانری که ساخت آن بسیار سخت است چرا که بیننده ایرانی بسیار باهوش و حساس است و اگر هم کاری در این زمینه انجام می‌شود باید در حد استانداردهای لازم باشد که تبدیل به یک فیلم مسخره نشود.

وی ادامه داد: تلاش خود را کردم بتوانم آن تیپ فیلم که در سینمای آمریکا اتفاق می‌افتد را برای سینمای ایران به تصویر بکشم. معتقدم بیننده ایرانی تمایل به ژانر وحشت دارد اما فیلمی که رضایت وی را جلب کند، ساخته نشده است، به همین دلیل تصمیم به ساخت فیلم در این ژانر را گرفتم.

آهاری در پایان درباره شباهت سکانس‌هایی از «آن شب» با فیلم سینمایی «درخشش» (شاینینگ) به کارگردانی استنلی کوبریک گفت: شاینینگ قطعاً از فیلم‌های موردعلاقه من در ژانر وحشت است و کوبریک کارگردان این فیلم یک کارگردان مورد ستایش در سینمای جهان است. بی شک هر فیلمساز و یا بازیگری از تولیدات سینماگران دیگر الهام می‌گیرند و باید بگویم با توجه به علاقه‌ای که به کوبریک داشتم در این فیلم ادای احترامی به این کارگردان کردم به گونه‌ای که سعی کردم برخی از سکانس‌های این فیلم شبیه «شاینینگ» باشد اما پایه و اساس «آن شب» متفاوت از این فیلم است. لوکیشن هتل تنها به این دلیل نبود که داستان «شاینینگ» هم در یک هتل رخ داده است. بلکه لوکیشن هتل در داستان سمبل دنیا است، دنیایی که برای هر مسافری یک مکان موقت است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سینمای ایران به ژانر «وحشت» نیاز دارد/ ادای دین به «درخشش» کوبریک”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید