آخرین خبر

خواننده مشهور آذربایجانی: خود را شاگرد معنوی موسیقی شجریان می‌دانم

به گزارش آوای ایرانیان، ضابیط نبی‌زاده از موسیقیدانان و خوانندگان شهیر جمهوری آذربایجان شامگاه یکشنبه ۲۷ بهمن نخستین اجرای خود را در قالب جشنواره موسیقی فجردر سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد. در کنسرت اخیرعلی اصغر ممداُف نوازنده تار و خیام ممداُف نوازنده کمانچه، ضابیط نبی‌زاده را همراهی کردند.

هدف و فعالیت ضابیط نبی‌زاده ارائه و معرفی موسیقی مقامی آذربایجان است. او که از سال ۲۰۰۰ تاکنون مشغول تدریس در کالج موسیقی باکو است، بارها به‌عنوان نماینده موسیقی آذربایجان در جشنواره‌های جهانی شرکت داشته و همچنین در شهرهای گوناگون ایران نیز کنسرت های بسیاری برگزار کرده است.

نخستین باری که نبی‌زاده به ایران آمد سال ۱۹۹۴ بود. او می‌گوید: «زمانی که به ایران آمدم آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی به تازگی درگذشته بود و بعد از آن ۹ بار دیگر هم به ایران سفرکردم و در سینما آزادی اجرای برنامه داشتیم، همان سینمایی که آتش گرفت. به‌طورکلی شاید بیش از ۱۴ کنسرت در تهران برگزارکرده باشم. البته اجراهای بسیاری هم در شهر تبریز داشته‌ام.»

او در ادامه افزود: حضورم در جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار است و به عقیده من، جشنواره بزرگ و شناخته شده‌ای است و فرصتی بوده تا گروه‌های مختلف موسیقی از شهرها و کشورهای مختلف برای ارائه یک اجرای فاخر به دورهم جمع شوند.

نبی‌زاده در مورد اشتراکات موسیقی آذری جمهوری آذربایجان و ایران بیان کرد: «ایران و آذربایجان مشترکات موسیقایی بسیاری دارند و البته تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود که بیشتر در تحریرها یا مقام‌های آذربایجان یا پرده‌های موسیقی است. موسیقی فولکلور آذربایجان بیشتر برمبنای ترانه است اما دستگاه‌های موسیقی آوازی ایران هم بسیار فاخر و ارزشمند است.به‌طور مثال آوازهایی‌ که در دستگاه موسیقی چهار گاه ایران و مُقام سه گاه آذربایجان خوانده می‌شود شباهت‌های بسیاری باهم دارند.»

تصنیف زیبا و ماندگار «مرغ سحر» به خوانندگی استاد محمدرضا شجریان ازجمله قطعاتی است که در ایران و جمهوری آذربایجان طرفداران بسیاری دارد. نبی‌زاده درادامه بیان کرد: مردم جمهوری آذربایجان استاد شجریان را خیلی دوست دارند و او را خواننده بزرگی می‌دانند، صدایش را می‌شنوند و به‌خاطر اجراهای اصولی دستگاه موسیقی ایران او را تحسین می‌کنند او یکی از مفاخر موسیقی دنیا است. عالیم قاسم اف خواننده شهیر آذربایجان و آقای شجریان هنرمندان بسیار بزرگی هستند و در یک تراز قرار دارند. ۳۰ سال است که با موسیقی ایرانی آشنایم و گوش می‌کنم و
در این سال‌ها بیشتر به آثار آقای شجریان علاقه‌مند هستم و با آواز ایشان با موسیقی آوازی ایران آشنا شدم و سعی می‌کنم آن را بدرستی اجرا کنم و همچنان این مسیر را ادامه می‌دهم. آقای شجریان فراتر از یک خواننده و موسیقیدان است کسی که موسیقی را خوب می‌شناسد و خود را شاگرد معنوی موسیقی او می‌دانم. به‌عنوان مثال دستگاه افشاری در کشور ما وجود ندارد اما من با گوش دادن به کاست‌های آقای شجریان با این دستگاه موسیقی آشنا شدم و آن را اجرا می‌کنم. به یاد دارم سال‌ها پیش که جوان بودم و سفری به ایران داشتم سعی کردم آواز ایرانی بخوانم آقای شجریان گفتند: در اینجا به اندازه کافی موسیقی ایرانی خوانده و شنیده می‌شود بسیار دوست داریم آواز آذری بخوانید که برای ما شیرین ترو لذت بخش‌تر است. بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی آوازی در ایران و آذربایجان علاقه‌مندند مانند ایشان بخوانند البته کار آسانی نیست.

اما در مورد قطعه «مرغ سحر» باید بگویم ملودی این کار در ایران و آذربایجان مشترک است و تفاوتی ندارد البته اصل این قطعه ساخته یکی از آهنگسازان ایرانی است و در دستگاه ماهور است و اگر اشتباه نکنم نخستین بار صفی‌الدین ارموی ردیف‌های آن را نوشته است و برخی از ساخته‌های او میراث مشترکی است و کمک کرده تا موسیقی آذری و ایرانی به هم نزدیک‌تر شوند. البته قطعه ای که در ایران خوانده می‌شود اشعار کوتاه تری دارد اما در آذربایجان به مدت ۴۵ دقیقه این کار اجرا می‌شود و شاعر آن علی سلیمی است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خواننده مشهور آذربایجانی: خود را شاگرد معنوی موسیقی شجریان می‌دانم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید